tisdag, januari 29, 2013

BiblioteksYra

Godmorgon, du fina ♥
Här kommer en bildkavalkad från invigningen av det Nya Biblioteket i Lidköping.
Inom dessa väggar har jag en gång arbetat, i 8 år.
Nu kan man inte ens se varken spår eller sågspån efter det. Inga tum- eller fotavtryck heller.

Allt, precis allt, är uppfräschat, tillbyggt och jättetjusigt.
Här ryms inte bara boklånedelen, utan ett bibliotekscafé, -scen, -filmbiograf, -konsthall. Även Föreningsarkiv.

Här är luftigt och helt underbart att sätta sig eller stå, i Tidningshörnan, med blick utefter gågatan.

Ett Senior Center inryms också på andra våning, med träffpunkter och boende.
Det ser fint ut, men dit längtar jag väl inte riktigt än *ler*.......

Här kom jag, med kameran i högsta hugg, en halvtimme före öppning, som en premiärlejoninna, beredd att beträda röda mattan!

Bubbel och söt kaka.

Bokinteriör.

Kundinformationen.

Ett vackert avkopplingsutrymme med utsikt över gågatan, och precis mittemot den lokala tidningen NLT.

Tårtkalas med kaffe hos Senior Center. Mmmm, prinsesstårta!

"Tidningshörnan" luftig och fin. Också med utsikt.

Ja, nu har väl jag gjort PR om biblioteket, ett ställe som jag gillar.
Denna ombyggnad har föregåtts av otroliga diskussioner och omröstningar, om VAR biblioteket skulle förläggas.
Jag tror inte alla är nöjda, det var många som ville ha det i det gamla Sockerbruket.
Men nu är det ju som det är, och folk vänjer sig.

Och här har faktiskt biblioteket legat för många herrans år sedan. Efter det blev det Epa, sedan Tempo, och sedermera Försäkringskassan.

Jag var då för detta beslut, och tyckte det blev finemang. Centralt och bra.

Avslutningsvis igår, så cyklade jag bort till Kyrkans gård i Lockörn för att träna Gospel. Med Glädje.

Och denna dagen idag, den är oanvänd och inte som alla prylar, där Begagnat slår nytt rekord. Och det är väl bra, både för plånbok och miljön. Och denna dag har plus i grader. hela 2 och regnstänk. Tänk.
Kärlek.

30 kommentarer:


  1. Nu kom jag att tänka på biblioteket i Tromsö, det älskade jag och det hade en plats där man kunde sitta och titta ner till byn. :-)

    KrameLuttarMedKärekTillDig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det slår mig också. Du skickade bilder därifrån till din blogg! Där var så vackert, så otroligt vilken skönhetsvy!

      KramaeLuttarMedKärlekIRetur♥

      Radera
  2. Är det nära torget i Liköping? Jag minns/känner inte riktigt igen vyn! Härligt att du verkar komma igång riktigt bra igen även om jag ju förtår att det går upp och ner som för oss alla BAMSEKRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurt, du vet väl var NLT ligger? På gågatan, ju. Inte långt från Torget. Någonstans mellan Folkets Hus och Torget. Ni får göra studiebesök! KRAM

      Radera
  3. Hej du - premiärlejon ;)
    Tack för att du bjöd med alla oss på premiären :)
    Varmt tack för dina kloka tankar i min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Och hej!
      Det är väl skönt att kunna ventilera sina tankar och få lite olika aspekter... bloggen är bra på det!

      Radera
  4. Jag minns både Epa och Tempo! Visst var det det som blev nuvarande Åhlens?
    Vad fint biblioteketet blivit! De har bytt lokaler här i Sundbyberg med..har inte hunnit in på nya ännu.. men de har frächat upp huset jätte mycket! Så är nog fint..hoppas du får en härlig tisdag! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, helt rätt, Pam! Först EPA, sen Tempo och till slut Åhléns. EPA var ju billigt på sin tid, men så är det inte med Åhléns längre.
      Jag ska göra mitt bästa med denna tisdag! KRAM

      Radera
  5. Ni har fått ett fint och mysigt bibliotek i en byggnad som inrymmer så många andra aktiviteter. Så coolt! Tack för tipset på Proviva och delikatessyoghurt. Ska testa och se om det fungerar ☺ ☺ ☺
    Kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas tipset ska hjälpa dig, det hjälpte då mig, för det smakade så läskande friskt.
      Kram ♥ ♥ ♥

      Radera
  6. Att du trivdes som fisken i vattnet på den här biblioteksinvigningen förstår jag mer än väl, för det ser riktigt trevligt ut och att hjärtat klappar lite extra för din gamla arbetsplats är också fullt förståeligt.

    Hoppas att du får en fin tisdag också!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan inte förstå de surkarten, som svarar illa på enkäten, som tidningen lagt ut. Det var ju toppenfint!
      Japp, tack, tisdagen blir alldeles lagom för mig, jag har börjat på en ny bok.
      Kram♥

      Radera
  7. Men vilken trevlig invigning! Fina bibliotek är alltid trevliga miljöer.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bibliotek är mysiga, tycker jag. Kram

      Radera
  8. Kul att dom satsar så mycket på bibliotek och samlingsplatser. Såg fint ut :-)

    sv: Jag har redan varit i Pisa och rättat till saker och ting där också:

    http://metrobloggen.se/amadecasa/lutar_verkligen_tornet_i_pisar/

    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag med, och det var verkligen på tiden för det gamla var trångt och högljutt.
      Då har vi varit i Pisa båda två, då, fast olika tillfällen ;)

      Radera
  9. Premiärlejon där.
    Kanske du borde bli frilansande reporter och sälja dina nyheter?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det vimlar av dem, reportrarna! ;)

      Radera
  10. SV Hoppas att du inte halkade. Jag kan tänka mig att det är halt ute när temperaturen skiftar som den gör

    Ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är ju hemma nu och det var inte halt ute. Rätt så milt, faktiskt.

      Radera
  11. Det var en lång kö, innan de öppnade.
    Det ser verkligen nytt och fint ut, förstår att du trivs.
    Roligt att de hade en invigningsfest, det uppskattas kan jag tänka.
    Hoppas att de gör något liknande här i Sundbyberg, för i nästa månad blir det nyinvigning här också, av biblioteket, i nya lokaler.
    Kram och må bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det kom 2500 personer på 3 timmar!
      Alltid kul med festyra! Och jag gillar att gå på premiärer. Och ta för mig!
      Kram♥

      Radera
  12. Så härligt det låter....det är kanske filmvisning med där? Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag ska ju på film där på torsdag kväll! Kramen♥

      Radera
  13. Sitter och lyssnar till Wivaldis de fyra årstiderna under tiden jag kikar in hos er bloggers..Härligt att se ett fräscht bibliotek. Vårat är ganska nyss "fixat" jag trivs där. Lite knöigt men mysigt..Och som sagt folk vänjer sig vid förändringar med tid. Så är det..Kramom på dig Greddisen../Blessings in the storm ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blessing in the storm! Ja, den sjunger jag för dig nu!
      Ja, folk vänjer sig vid det mesta, det måste bara klagas en del först.
      Kramom♥

      Radera
  14. Otroligt fint bibliotek ni har där. Kramelikramen på dig! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Det är flott. Kramelikramen♥

      Radera
  15. Ser väldigt mysigt ut! Bibliotek är bra ställen att hålla till på! Hihi! Har en speciell atmosfär och känsla. Ser väldigt stilrent ut på bilderna! Men du verkar ju positiv i varje fall!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bibliotek har jag alltid gillat. Skulle vara en brasa också och så fåtöljen där i engelska hörnan, hihi.....
      Kramar

      Radera