fredag, januari 18, 2013

Skyfall


Näppeligen något skyfall idag, bara ännu kyligare, minus 8, det känns kallt här, men väl inget mot Norrland. Jag kikade på Luleå på väderkartan som just nu har minus 19.
Kommer bli lite sol, och det är Fredag! Alltid något.

Igår hade jag - trodde jag - en baravaradag, men jag småpysslade lite.
Gick ner i källaren och mätte mina skidor.
Jag har två par skidor, de är av märket Fischer, längd 205 och 210, och stavar.
Därtill passande pjäxor Rossignol i storlekarna 40 och 44.
Finns ingen i mitt lilla hushåll som tänker använda dem, så de är till försäljning!
Inte mycket använda.

Läste i tidningen om Sveriges fulaste badrum. Ler lite grand, för när vi byggde den första villan 1975, då hade vi ett brunt badrum med porslin i skärt. Och lilla toaletten gick i grönt.

Frampå lunchtid hade jag tänkt mig ner på staden, men tappade totalt lusten. Tänk, vilken skillnad det är på sommaren! Då bara jag tar cykeln och kvistar ner, lätt som en plätt. Nu får jag överlägga med mig själv, vill jag ut i kylan, - eller inte?

Hitta på idag, då?
Det är i alla fall lite på TV:n. Gokväll med Pernilla Wiberg, På spåret och Skavlan. 

På Pusselbits tid, tittade vi knappt på TV, vi hade så mycket annat att greja med tillsammans. Om inte annat, så hade vi livliga diskussioner.

Nu går jag här och muttrar för mig själv, fy naf, vad tråkig jag är, men idag, då kommer panchislönen, och affärerna är överfulla med köplust......

Det gäller att handla, och handla fort, och se till att något blir gjort...
Och hoppas att förbli frisk länge till, så jag inte hamnar i något besparingspaket. Läser att företagen skär ner ytterligare på personalen, de drabbas väl av utmattning, och i slutändan får väl inte gamla någon vård?

22 kommentarer:


  1. Ler lite åt dina sista rader, vi får nog kanske raska på lite så vi inte behöver vara med i sparpaketet, hi hi hi....

    KrameLuttarDennaKallaVinteDag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rörde väl till det där i slutet, jag menar att jag vill inte bli gammal om jag ska hamna i vårdens sparpaket, med utmattad knapp personal.
      KrameLuttarSolenStickerFramLiteMenKallt♥

      Radera
  2. Lika bra att sälja av saker som man ändå inte kommer att använda. Dels tjänar man en hacka , dels får någon annan glädje av bra saker!

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
  3. Här ska också handlas och småpysslas en del. Får väl åka iväg tidigt, innan pensiarna snor alla billiga grejer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt bra att ha i tankarna, de där datumen. Vi har också barnbidraget, de vanliga lönerna 25:e o.s.v. Då blir det extra trångt i affärerna.

      Radera
  4. Det är kul att se dom där badrummen nu =) Men det var fint då.
    Jag brukar också dividera med mig själv ifall jag skall eller inte gå ut. Sen får jag ta mig själv i kragen för att få det gjort.
    Maken tog en långpromenad i morse för att handla "ekonomiskt" ;)
    Få se vad denna dag har med sig. På spåret såklart + lite till.

    Ha det gott!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så annorlunda då. Och tapeterna, det var mycket med medaljong i. Rätt så rörigt mönster, om man tänker efter.
      Solen skiner, inga sura miner *ler* får se om jag haffar lusten att gå ut. Kram♥

      Radera
  5. Vill inte påstå att jag läst nyheterna, har som vanligt bara skummat.
    Men nu är jag ordentligt vaken så det kanske blir nån ordning med mig också, denna kalla dag.
    Jag längtar verkligen till det blir lite varmare ute. Barmark och värme gör det så mycket enklare att ta sig ut.

    Fikadags

    Ha det bra tills vi hörs igen
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brrr, jag avskyr kylan!
      Längtar till sol och värme! Även om solen skiner nu, så är det hualigen för kallt! Det tar ju evigheter att trä på sig alla värmande plagg!
      Fikadags? Ja, kanske det, kanske skulle ta en kopp igen. Kram.

      Radera
  6. Det var rejält med kyla i luften i morse, sedan har jag varit inne.
    Jag behöver ju inte handla något, har det nödvändigaste så det klarar sig ett tag.
    Hur långt har du ner till staden? Det måste ju vara kallt och halt att cykla i detta väder.
    Cyklar du för motionens skull? Kanske svårt med parkering av bilen i stan?
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara nästgårds till affärer, ungefär lika långt som till bilgaraget.
      In till stadens centrum har jag 2 km och vill jag ut till COOP och Lidl på andra ändan av staden så har jag 4 km hemifrån, så det är ingen match att cykla. Cyklar, gör jag för motionens och miljöns skull. Jag blir varm när jag cyklar för jag pälsar på mig. I staden är det svårt med parkering men inte ute vid det andra affärscentret.
      Idag valde jag att låta bli, rör på mig inomhus.
      Kram♥

      Radera
  7. Gamla får ju knappt vård ens som det är idag. Pappa svalt ju ihjäl på ett äldreboende, och man läser ofta om gamla som vanvårdats. Det är en skam för Sverige, tycker jag!
    Saknar mina gamla träskidor och pjäxor; önskar att de fanns kvar. Det är SÅ mycket skönare att åka skidor i snön än att försöka promenera.
    Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk, att ha varit i din pappas situation, att svälta ihjäl i Sverige på ett äldreboende! Fasansfullt.
      Jag har aldrig gillat skidåkning så där särskilt, bara som lite omväxling, men ryggen fixar inte detta.
      Kram♥

      Radera
  8. Skulle gärna köpt dina skidgrejer om de bara hade passat. Har alltid tyckt det har varit kuligare att åka, kämpa sig fram med stavarna än att åka utför.
    Ha en bra kväll! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda med stavar jag kan tänka mig roligt, är att vandra med dem, det är skönt. Kram.

      Radera
  9. Ikväll kanske det blir lite tv-tittande här också - live, typ. Vi är ju annars hänvisade till webb-tv :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir en stor skillnad för er!

      Radera
  10. Har just kollat på Gokväll och Pernillas bjudning, Agneta hade nog jag åxå bjudit! :))

    Hua ja, vi har minus 15 nu, men vi ska få minst minus 20 under natten/morgonen bläää... ;) för visst är livet så mycket enklare när man bara kan gå ut! utan att pylsa på sej massa kläder...

    Kram finaste♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade på Gokväll och innan dess på gamla godingar från 60 och 70-talet.
      Jag vill kunna dra på mig enbart shorts och linne, när jag går ut!
      Kramar♥

      Radera
  11. Här är det kallt - Riktigt kallt. Men ett strålande väder har vi haft idag. Gillar inte kylan och det gör inte min bil heller för jag kunde inte starta den i förmiddags.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kylan är inte min grej. Mår inte bra av den.
      Men en kram sitter fint♥

      Radera