måndag, april 01, 2013

Blessing by Big Buddha

En dag tog vi en taxi upp till Big Buddha. Chauffören satt och väntade tills vi var färdiga med besöket och så körde han oss tillbaka till hotellet, under tiden som han visade oss elefanter och apor. Service!

Inne i ett hus, där man hade försäljning och möjlighet att skänka gåvor till Buddha, fanns olika ting. Här ett träd med guldlöv för fadern, ett med silverlöv för modern och ett med blandade färger för barnen.




Här inne fick jag också välsignelsen av en munk, som hade en medhjälpare till att göra alla band som man fick om handleden.

Jag fick "en skopa vatten" över mig och bandet på armen och ett rabblande om tre dagars välsignelse. Man fick inte ha skor på fötterna och axlarna skulle vara täckta.



Det blev mycket buddism i inlägget, ser jag...

Men den är viktig för en thailändare, som varje dag ska göra minst en god gärning.

Till sist, utsikten från Big Buddha......

Det var en upplevelse att ha sett detta. Vi var på vippen att slopa denna egna utflykt i värmen, men var glada att vi gjorde den ändå.

Det var het och livlig kommers. Försäljning av alla de slag. Fina saker men också mycket krims krams, vilket inte köptes av oss.

De bästa minnena är fotona, brukar jag säga!

Förresten, blev du lurad idag? Det är ju 1 April! April, april, din dumma sill, dig kan jag lura vart jag vill. Fast jag har inte lurats, detta inlägg är dagens sanning! Och det är lika sant att det är 7 minusgrader! Alltså 44 grader kallare än i Thailand, där det är 37!

25 kommentarer:


  1. Roligt att läsa Greddisens upplevelse från resan.
    Du berättar så bra.....

    Stor kram och du är den första jag träffat på i dag så jag antar att jag inte blivit lurad ännu.... : )

    KrameLuttSoligOchFinNuSkallJagBeställaTidFörSPAPåHasseludden....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn och jag bodde på Hasseludden en gång i tiden. Det är nästan 30 år sedan. Jättefint där och jag vet att det är något slags japanskt SPA där nu.

      KrameLuttarOchLyckaTillMedBehandlingSåUnderbar!

      Radera
  2. Se där, vi hade i morse lika många minus grader här, inte så vanligt.
    Jag lurade mysingen idag och det var han inte van vid så det gick jättelätt. Själv har jag klarat mig, ännu.
    Fina bilder. Foton och minnen är det bästa som man kan ha med sig från semesterresor.
    Roligt att läsa om dina upplevelser under resan.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, reseminnen i form av eget ihopknåpat är bäst!
      Ingen lurar mig här hemma. Skulle vara bloggen eller TV:n då. Kram.

      Radera
  3. Då kanske jag är buddist eftersom jag har som mål att göra minst en god gärning och någon glad varje dag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du platsar nog in i den religionen *ler*

      Radera
  4. God morgon!
    Härligt att läsa tillbaka i din blogg om resan!
    Måste vara kontraster att komma från underbar värme till kylan..
    Kram-kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de bästa minnena tar jag fram så här! Kramkram och jag lider i kylan! Men förhoppningsvis får jag uppleva sommaren igen!

      Radera
  5. Det kan man kalla temperaturskillnad! Jag föredrar i alla fall plusgraderna ;-) Är så trött på vinter...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fram för PLUS! Är också hjärtinnerligt trött på vintern. Och hemskt att komma tillbaka till den, men det kommer väl en vår och en ny sommar!

      Radera
  6. Tittar in och önskar dig en bra dag.

    SV. i stockholm har vi nåt som heter smaka på stockholm, där man får testa olika maträtter. Tror att det kostar en slant, men det är en kostnad som man överlever

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, det lät ju trevligt!

      Radera
    2. Visst, trots det vill aldrig någon följa med mig.
      Men välkommen till stan i juni så tar jag med dig

      god natt

      Radera
    3. Tack, om inte resan hade varit så förbaskat dyr, så......

      Radera
    4. Måste ju vara billigare än att åka utomlands, eller?

      Radera
    5. Det är ju två helt skilda saker.

      Radera
    6. Är det, resa som resa men olika mål

      Radera
    7. Du gillar visst att få sista ordet och det gör jag med.
      En tågresa till Sthlm kostar mellan 1600-2000 kr, därtill kommer hotellrum och mat. Jag har tackat nej till flera inbjudningar p.g.a. denna orsak.
      Jämförelsevis var min thailandsresa billig.

      Radera
    8. Jag vill inte alltid ha sista ordet.
      Men det tågpris du nämnde måste vara T/R. Det billigaste är ju Swebus, men jag tvingar ingen till någonting
      Ha en bra kväll

      Radera
  7. Vilken härlig resa ni verkar ha haft! Välsignelsen skulle jag med vilja ha. har aldrig varit i Thailand eller Asien! Kul med så fina bilder du visar, känns nästan som vi är med. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det hade vi, jättehärligt! Det är meningen att ni läsare ska kunna känna er delaktiga! Kram.

      Radera
  8. Facinerande egentligen hur det görs kommerse av allt...även religion eller jag kanske ska säga "inte minst med religion" för det har det ju givetvis gjorts i alla tider...inte minst av svenska kyrkan!
    Kul att du tittade in hos mig, det var länge sen! kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det säljs i långa banor. Men det är också de fattigas levebröd, det måste man komma ihåg. Vi kommer här, vi i deras ögon, rika.
      Ja, det var länge sedan sist, Mona! Kramiz

      Radera
  9. Här har vi också varit - underbart att se bilder från platser man känner igen! Och vi tog också taxi upp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det roligt med igenkännande!

      Radera