tisdag, april 02, 2013

Khop khun ka, Thailand!

Denna vackra hälsning!
Händerna i V-format och Tack så mycket!

Här är vi vid James Bond ön. Inspelningsön till filmen "Mannen med den gyllene pistolen" från 1974 med Agent 007.
Hit tar man sig med Longtailboat. Och bara det, är en upplevelse.


Även här var det en massa försäljning i den höga värmen. En del thailändska försäljare var så trötta, så att de satt och höll om kläderna, och sov där bakom på sin stol.

Och det var precis desamma sakerna. Pärlor, souvenirer, allt allt, som inte jag ville ha. Men säkert många turister i allmänhet. Fast jag kan förstå försäljarna. Det är deras levebröd, de är fattiga.
Och här kommer vi rika, med tusenlappar i Baht (THB).

...och glassar och dricka. Jag köpte inte en endaste glass under hela tiden, men det rann ner många stora flaskor vatten!

En liten stund tillbaka i Sverige....
Här vaknar jag till minus 5 grader! Men det ska bli upp till 10 plus frampå dagen, inte helt fel.
Fast ibland undrar jag om jag inte är född i fel land.

Till tröst, kollar jag väderleken i Phuket. Där har regnperioden börjat och graderna verkar ha sjunkit till plus 29.....

Så till lite matnyheter.
Hörde på TV att man forskat fram att äldre som äter fet fisk lever mer än två år längre än andra, enligt en stor amerikansk studie. Svd.se
Så bra för mig, då, som älskar fisk och äter det 3 gånger per vecka i snitt.

Och sådan tur för mig, då. Att jag lagar fisken själv. För på restaurangerna kan man bli serverad en helt annan fisk (billigare) än den som står på matsedelsmenyn! Klick för DN!

Lura, lura, luras! Avskyr lurendrejerier!

Nu återgår jag till vardagen. Har flera ärenden att utföra och till kvällen är det Vinprovarkursen på SPF. Missade en när jag var bortrest.

Kramar, glädje, lycka, kärlek till alla!

27 kommentarer:

  1. De gånger jag har sett dessa fattiga som står och försöker sälja sitt krimskrams, skär det i hjärtat. Det är deras levebröd och inte alltid så lätt att klara sig.
    Jag har inte varit i Thailand, men jag tror att det är som i vissa delar av Brasilien, där jag ibland köpte bara för att kunna ge dom en slant.
    Tänk att du har varit där, där James Bond har varit. Jag tycker om dessa filmer, konstigt nog. De är ju tuffa, men samtidigt med humor.
    Ha en fortsatt bra dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det skar i hjärtat många gånger, när vi mötte fattigdomen, för den syntes, den fanns. Den fanns i skogskanten bakom alla strandsolstolarna också...
      Tack, nu ska jag bege mig ut! Kram

      Radera
  2. Så fina bilder från Thailand!
    Jag förstår mer än väl att du saknar värmen och de vänliga leende människorna.
    Ha en fin tisdag och en trevlig vinprovarkväll. Själv ska jag till Klinte Kläder ikväll för lite peppning. De har bjudit in en optimistkonsult som ska försöka pigga upp oss lite.
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Din aktivitet i kväll låter mycket lockande!
      Fast, jag får väl vara nöjd med mina klädfynd som jag släpade med hem, ska skriva om dem i senare inlägg.
      Varm kram tillbaka till dig, du fina!

      Radera

  3. Underbara bilder...
    Har nog tyvärr sett mycket av den värsta sidan av Thailand, barnprostitution, barnmisshandel, djurmisshandel och dessa minnen vill inte lämna huvudet.
    Men också väldigt vackra minnen finns det såklart....

    KrameLuttarFrånTvättstuganKärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det finns baksidor i alla länder! Vi såg väl lite grand.
      KrameLuttarFörSolenPåBalkongenNu!

      Radera
  4. Åh, så underbart du har haft. Härligt att ge sej ut och se sej om i världen.

    Kraaaamar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har alltid gillat att resa och upptäcka nya platser och människor. Kraaamar!

      Radera
  5. Gråa moln hos mig just nu. Imorron får det gärna regna, för då ska jag vara inne hela dagen - laga storkok.

    SV. Har väl insett att det kanske inte är någon idé att fortsätta söka jobb med denna rygg som knappt orkar någonting

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt med din rygg. Mvh.

      Radera
    2. Inget att göra något åt, delvis har åldern tagit ut sin rätt.
      Men nu ska vi vara glada att vintern är över

      Radera
    3. Riktigt. Nu ska vi vara, nu ska vi vara glada!

      Radera
  6. Wow! Vilken tjusig Bond-brud där :-)

    SvaraRadera
  7. sv: Ja. Jag vet att jag är en lyckans ost. Och jag tackar min lyckliga stjärna varje dag för det.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att ta vara på känslan....

      Radera
  8. Här har det faktiskt varit någonting ute idag som kanske kan kallas vårdag ;-Och om fem dagar åker vi till Rom!
    Ha en fin kväll
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, lyckosar! Jag har varit i Rom, fast det är hur många år som helst sedan, men det var fantastiskt och vi var på alla berömda ställen! Härligt för er! Kram

      Radera
  9. Skönt i alla fall att ni slapp regnperioden. Minns att min bloggbekant Skatan var med om flera rejäla regn.

    Så härliga bilder igen. Inte utan att man blir sugen...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, regn är väl det minsta man önskar sig på en solsemester! För det kan man ju få i Sverige alldeles gratis! Kram

      Radera
  10. Härligt att se de här bilderna då vi också åkt longtailboat till Bond-ön. Köpte ett hjärta med infällda pärlor där och en kylskåpsmagnet som visade var vi hade varit. Mycket "skräp" som säljs förstås, men folk där lever väl på det... och frågan är, har dom något val, kan dom tjäna pengar på nåt annat?
    Ska läsa vidare i din blogg nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, folket har inget val. Det råder fattigdom. Tack för titten i min blogg och välkommen åter!

      Radera
  11. 29 Grader vore härligt att ha här med! vi hade ju jätte fint i helgen! I Dag var det lite kyligare dock tyckte jag! Men hoppas vi får bättre i veckan i gen. hur länge var ni där? gud så härligt, jag gillar thaimat det är jätte gott tycker jag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var där i två veckor och jag åt thaimat varenda dag! Älskar asiatisk mat. Alltid. Kram.

      Radera