fredag, april 05, 2013

Med eller utan tråd - trådlöst?

Börjar med att berätta om mitt första trådlösa nätverk, i Thailand.

Free WiFi i ett gathörn!

Där stod jag många gånger och tog ner mina mail och kommentarer. Kunde inte skicka bilder eller annat avancerat. Bara "checka in" på Facebook, typ. Så jag benämner detta för HalvFritt.

Det fanns "Free WiFi" lite varstans, men sanningen var den, att man måste logga in sig med lösenord, och då är det ju inte fritt.
På vissa restauranger, där vi åt, kunde jag dock komma åt helt fritt.

 När vi kommit fram till Thailand förundrade jag mig väldigt mycket över allt trassel av trådar och "fågelbon" i luften. Det såg inte klokt ut! Och som dotter till en elektriker och rörmokare, tillika telefonarbetare, sved det i själen att se detta spektakel.

Fick under tiden reda på att det är internet bredbandet som de inte lyckats samla ihop i någon redig kabel!


Thailändsk lokalbuss. Man stiger på i baken och sedan är det öppen ridå.

Taxistationerna. I väntan på körningar, låg chaufförerna och tittade på TV eller sov en stund.

Ganska så primitivt, men det behövdes inte mer i värmen!

Taxibilarna var stora, fina och bekväma. Och chaufförerna duktiga, många kunde riktigt bra engelska, t.o.m. en del svenska ord.

En häftig Tuktuk!

Just denna röda Tuktuken åkte vi i. Men det var inget bekvämt. Inga säkerhetsbälten. Man satt på lösen, som i en jeep, och det for hit och dit. Nähej, dessa fordon gillade inte jag. Möjligen som en åktur från badstranden.

Nu, när jag tittar på bilderna, så fattar inte jag att vi gick där och tyckte det var helt naturligt. Det ser ju så fattigt och futtigt ut.
Och de s.k. trottoarerna, ja, de var fyllda med allsköns bråte, eller sand, eller någon parkerad bil eller moppe, eller så var det ett stort hål. Men man vande sig vid att gå i zick zack.

Avslutar med vår hovleverantör av mat och dryck.
Jag trodde aldrig att 7 Eleven skulle betyda något för mig.
Men det var faktiskt de som hade bästa sortering till billigaste pris!
Här inköptes många flaskor vatten, och massvis olika nötter och yoghurtar.

Och alla mataffärer var superba att slinka in i, ifall man var för het och varm, där fanns alltid AC eller fläktar....

Nu önskar jag alla en underbar fredag! Jag kommer att sola lite på balkongen! Och du?

18 kommentarer:


  1. Kul att se och det mesta är välbekant....
    7 Eleven fanns inte där på min tid....

    KrameLuttarSoligaOchMedKärlekensSpråk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, affärerna förändras ju, precis som här hemma, kommer nya kedjor.

      KrameLuttarFörSolenMotAllaVindarKärlek♥

      Radera
  2. Det påminner mycket om Brasilien, dessa gator och fattiga människor, och, röran.
    Roligt att se bilderna och få, så att säga, följa med lite på din resa. Kanske att jag skulle tycka att det vore intressant att resa dit, men värmen, du vet, jag och för mycket av värme går inte ihop så bra.
    Vi ska strax iväg och handla lite och sedan hoppas jag att vi ska få en skön ledig dag. Efter några dagar med aktiviteter kan det vara skönt att koppla av.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag tänka mig! Fattigdomen är svår att se, men ögat vänjer sig också... men inte själen.
      Ja, tryckande värme, inte alla som mäktar med det.
      Kram.

      Radera
  3. Härliga bilder och fina upplevelser!

    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Jag litar inte på trådlöst.
    Tror det kan komma in oseriösa aktörer i ditt nätverk, och då kan allt eller inget hända.

    Ha en bra fredag
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där känner jag till också. Jag har alltid trådlöst hemma, har skyddat, men vill de bryta sig in, så klarar de det ändå.. Har antivirusprogram även i min mobil, om det nu hjälper. Lite får en chansa.
      Ha de bra, du me.

      Radera
    2. Ett tag körde jag med trådlöst. Men upptäckte ganska fort att minst 1 hade varit inne i mitt nätverk

      Radera
    3. Hur såg du det? När man har skyddat närverk.

      Radera
  5. Jag slösade bort förmiddagstimmarna vid datorn och med städning, det var dumt!
    Jag borde satt mig ute och njutit i solskenet i lä på min terrass i stället. På eftermiddagen, när jag tog dagens promenad, blåste det iskalla vindar, så det blev bara en snabb vända till Konsum och hem igen.

    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det lätt att glömma sig, tro att vintern den kalla, fortfarande bestämmer över oss!
      Kram och ha det så bra, du fina♥

      Radera
  6. Har ingen balkong, det är mulet så jag kommer nog att sjunka ner i soffan. Går det med :-)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt som är avkoppling för kropp och själ, är acceptabelt♥ Kram.

      Radera
  7. Idag har jag tagit en uppfriskande kall och blåsig promenad. Hann även med att slinka in i en mataffär och köpa två liter mjölk innan jag gick hem igen.... Kram och godnatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, är klockan så mycket! Där ser man. Jag har tittat på Let´s Dance och haft mysigt med mig själv. Kram god natt!

      Radera
  8. Det är konstigt hur fort man vänjer sej vid smuts och bråte och fattigdom - liksom alla kablar och "fågelbon" över huvudet.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till min blogg, Ruth i Virginia!
      Jo, du kanske ser detsamma i landet, där du bor, vad vet jag... Men det är ju så, att man vänjer sig vid här och nu.

      Radera