onsdag, juni 26, 2019

Sankta Marie kapell

God onsdagsmorgon! Det där häftiga morgonskyfallet med tillhörande åska, som SMHI varnade för igår, det uteblev. Några regndroppar har fallit inatt och nu på förmiddagen ska det vara mulet. Men sen, så. Sol.

Ett par minnesbilder från begravningen i Sankta Marie Kapell ute på Kållandsö i måndags. 

 Anne är på väg in i kyrkan med det egenbundna blomsterarrangemanget.  

Vi var i väldigt god tid och det var bra, så hann vi se oss omkring. Alltid intressant, tycker jag, att titta på gamla kyrkogårdar och läsa på gravstenar. Det försvinner mer och mer då det har blivit mest askbegravningar.

 Sigge och jag åkte ofta fram till de olika kyrkorna och tittade runt, vandrade lite. Tid utanför gudstjänst är de aldrig öppna. Men nu fick jag se även detta söta lilla kapell inifrån. Tidigare fick jag ju bekanta mig med Rackeby kyrka, så fin.

Nej, nu får jag ta itu med morgonsysslorna, ja även städa upp lite. Det händer saker i morrn.
Ljus och Kärlek

11 kommentarer:

  1. Såg väldigt fint ut där. Visst är det rofyllt att strosa omkring på kyrkogårdar och fundera över folks tidigare livsöden.

    Ha en fin dag i den kommande solen!

    SvaraRadera
  2. Vilken söt liten kyrka! Vi gillar också att strosa omkring på kyrkogårdar, men jag blir alltid så ledsen och illa berörd när det är någon i Max ålder som har gått bort :(
    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Kyrkogårdar är så olika. Min dotter släktforskar och jag följde med henne en sommar för att leta runt lite efter äldre släktingar. Vissa kyrkogårdar är så rofyllda att gå runt i medan andra enligt min smak är alldeles för karga. Kram

    SvaraRadera
  4. Det ser fint ut där på kyrkogården och en så annorlunda kyrka jämfört med våra medeltidskyrkor. Fast du skriver att det är ett kapell, det är kanske därför.
    Hoppas att du får en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Men så rogivande där ser ut Gerd hoppas du har det bra i värmen o får en fin onsdag kram

    SvaraRadera
  6. Vackert och rofyllt! Och ett så fint kapell!
    Kan tänka mig att det blev en fin begravning.
    Jag brukar ofta titta in i olika kyrkor vi passerar och kanske har vi haft tur men de flesta har varit öppna även utanför gudstjänsttider. Men jag vet att det varierar.
    Mulet här idag men i morgon ska solen vara tillbaka.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Häromkring är kyrkor vanligtvis öppen för allmänheten under sommaren, perfekt då man är ute och åker å behöver låna en toalett ;-)
    Ja när Elin var liten och vi var ute och åkte hände det fler än en gång att vi fick besöka någon kyrkas toalett :)

    Oftast är det vackert omkring kyrkor.

    Ha en fin onsdag, själv ska jag följa Elin till tandläkaren.

    kram

    SvaraRadera
  8. Det var en fin kyrka. Gravstenarna bär en historia som inte kommer att bli en självklarhet i framtiden tyvärr.

    Kram och god onsdagskväll <3

    SvaraRadera
  9. Vilken idylliskt belägen kyrka med de gamla träden och klocktornet. Fridfullt och fint.
    Håller med dig att det är något visst med stämningen på kyrkogårdar. Där är ofta stämningsfullt och alltid rofylld. Å gamla gravstenar med snirkliga bokstäver samt pampiga mausoleer i en salig blandning är alltid intressant att beskåda. Har många gånger blivit överraskad av olika namn på kändisar.

    Här har det regnat hela dagen. Hoppas på bättring imorgon.

    SvaraRadera
  10. Cyklar ju igenom Solnas kyrkogård på väg hem från jobbet, och det är verkligen rofyllt där, och så många gravar, ser nya gravstenar varje gång.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Ett sådant vackert litet kapell. Man kan känna av friden och stillheten som det omges av.

    SvaraRadera