tisdag, augusti 17, 2021

Trees on Tuesdays, bilder på stan

Hej tisdag! Idag hade jag ingen lust att kliva upp ur sängen. Alla himlens portar är öppna och det fullkomligt vräker ner regn. Hållit på hela morgonen och det ska fortsätta så. Jag har en inbokad väninneträff på stan sen lunch men det vete sjutton om jag tar mig fram.

I lördags var jag ju bara tvungen att gå fram för att kolla det här 50-åriga fotoprojektet som "Elfte augustigruppen" i Lidköping har skapat, med porträttbilder i svartvitt.

Det är fullt med bilder på kända personer i bibblans alla skyltfönster, men dem hade jag redan sett en annan dag, förmodligen förra onsdagen.

Här en bild på Hemköps husfasad. Bilden föreställer Ragnhild Lidholm, som blickar ut genom sitt fönster. Hon bodde precis här innan de gamla husen revs. Hon accepterade aldrig att sälja sin bostad och kämpade in i det sista. Men hon blev i princip utslängd.
Bilden är tagen exakt den 11 augusti 1971.

Jag hittade inga fler bilder men jag vet att de kommer.
Så länge kikade jag in på ett par bakgårdar. Det känns förbjudet, jag vet, men ändå så vill jag föreviga.

Jag får ta cykeln nästa gång och leta nya svartvita fotobilder från fotoprojektet.

Gårdagens första styrelsemöte inomhus (senaste irl var utomhus i april och däremellan via Zoom) var riktigt givande med många diskussioner och planer. Det funkade fint med lagom avstånd och alla är vaccinerade.

Orsakullan: Lönar sig alltid hårt arbete? Tyvärr inte alltid. En del klarar sig på matjord i fickorna och gödsel i skorna.

Ljus och Kärlek 🙏

8 kommentarer:

  1. Så skönt att ni kunde träffas IRL och att det gick bra. När alla är vaccinerade innebär det ändå en trygghet.

    Här är det rena höstrusket!

    Kram och god tisdag <3

    SvaraRadera
  2. Inte kul att ge sig ut på stan i ösregn.
    Hoppas det klarnar upp
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med fotoutställningen! Hoppas du hittar fler bilder en dag när vädret är bättre.
    Tack för rundan och fina bilder.
    Dessa innergårdar är så fina. Hade vänner som bodde i gamla Lidköping, runt Limtorget, så då fick jag se en del av dem.Har liknade här på Söder och det är alltid roligt att tänka sig tillbaka till 1700-talet och hur det då var att leva här.
    Trevligt med det lyckade mötet och visst är det helt annat att träffas på riktigt.
    Regn här också idag men jag har träff, lunch och promenad med en väninna så det blir regnkläder på.
    Öskar dig en fin tisdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Så fina bakgårdar du smygfotat, och lite sol också, det behövs denna regniga dag! Bodde i ett liknande hus i Falun som barn, med utedass på gården, ett äppelträd och en krusbärsbuske!
    Ha en sån fin tisdag du kan i detta regnande!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fina bilder på härliga bakgårdar! Man skulle väldigt gärna titta in på dom här i Visby, men dom är så igenbommade att det är omöjligt.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ditt svar på orsakullans fråga. Precis så är det!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Vilket intressant projekt med de gamla motiven på husfasader. Väldigt kreativt och kul att följa.
    Vi har haft skitväder vi med. Regn hela dagen, men i skrivande stund kom solen. Det är så dags...
    Att kika in på inner- eller bakgårdar är också intressant. Lite vågat och ganska "exotiskt", speciellt om man som du och jag bor i lägenhet.

    Kul att mötet gick enligt planerna och var en succé. Liver börjar normalisera sig...

    PS. Det ordspråket med matjord i fickorna... har jag då aldrig hört. Då har jag lärt mig nåt nytt igen. DS.

    SvaraRadera
  8. En sådan rolig husfasad, ett fint minne av tanten som brukade titta ut. Härligt!

    SvaraRadera