lördag, juli 02, 2022

Livslärdomar en lördag

God lördagsmorgon! Nej, jag har inget bokmärke, men jag bjuder på visdomsord, saxade ur min lokala prasseltidning.


Denne Håkan Andersson är speciell. Han har ofta haft radioprogram som har varit så fina att lyssna till, lugna och kloka. Jag har även hört honom på föredrag och hans humor, är obetalbar.
Denna filosofi, då han själv är både hörsel- och synskadad numera och ändå så nöjd i tillvaron, wow!

* Ägna dig mindre åt ditt utseende.
* Bli inte bitter när du har otur, utan gå vidare.
* Att göra en sak i taget är precis lagom.
* Det är alltid lugnt, allt annat är missförstånd.
* Livsmod är att göra saker som man inte vet hur de kommer gå.
* Att sätta barn till världen är ett risktagande.
* Livet går ut på att alltid börja om. En ny dag, en ny timme hela tiden..
* Livet är orättvist, men det gör inget.

Ja, vad säger man? Några korn finns väl alltid att plocka?



En sak säger jag. Gårdagen var mäkta het. 29 grader blev det. Jag satt mestadels under markisen på balkongen. Tog mig en sväng till ICA och handlade lite godsaker. Tog en nummerlapp på Apoteket, men när jag såg kön, så vände jag och gick ut. 

Idag har vi betydligt svalare, regn väntas men sol i eftermiddag. Det blir bra så.
Ljus och Kärlek🙏

12 kommentarer:

  1. Kloka ord! Köper alla... utom det att det alltid är lugnt. Det finns gånger då det inte ör det, och man inte ens kan försöka inbilla sig det.
    Regn i natt. 30 mm. Tack, säger naturen. Svalare idag. Kan förhoppningsvis äntligen boi läge för en långpromenad... Ha det gott ! Kram

    SvaraRadera
  2. LillaSyster2022-07-02 10:12

    Kloka och sanna ord. 10mm regn inatt =) idag är det friska vindar. Ha en fin lördag. PS apotek vet jag inte när jag besökte sist . Beställer allt fr apotea.se snabbt och billigt hem till brevlådan, funkar även på receptbelagt

    SvaraRadera
  3. Bra klokord att läsa och ta till sig!
    Bra gjort att gå ur Apoteket när det är mycket folk och hett! Bättre att gå en annan gång!
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kloka ord passar bra en bokmärkesdag 👍
    Vädret varierar, nyss regn och då + 21.5 nu skiner solen igen.
    Kram
    /åsa

    SvaraRadera
  5. Absolut bra sammanfattning av en livsfilosofi. Sista punkten är ibland den svåraste att acceptera, men det finns inget val om man inte vill bli bitter. Ha en fortsatt fin helg, här blåser det halv orkan idag, men den är varm och sydlig

    SvaraRadera
  6. Håkan verkar vara en riktigt klok man som vet hur man njuter av livet.

    SvaraRadera
  7. Kloka ord och tankar!
    Och helt klart, i mitt tycke, god ersättning för bokmärken.
    Varmt? Absolut! Fina dagar. Och visst behövs det lite regn.Tror många uppskattade ett omslag i vädret. Och sommaren är ju kvar.
    Nä,att köa på apoteket skulle jag inte heller göra. Finns andra dagar.
    Önskar dig en fin kväll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Kloka ord och en del vettiga sanningar även om jag inte håller med om dem alla men det behöver man ju inte göra.

    Önskar en fortsatt fin kväll!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Livslärdomarna var alldeles kanooon. Undantag: "Ägna mindre åt ditt utseende". Den uppmaningen är helt fel enligt mig. För även om jag kanske har några skavanker vill jag ändå kunna titta mig i spegeln och kunna vara nöjd med mitt utseende. Därför klarade jag inte "corona-look" som så många kvinnor (tyvärr var det nästan uteslutande kvinnor) la sig till med... och har behållit, vilket är ännu värre.

    Härliga somriga bilder inklusive din fina selfie:-)

    PS Så varmt hade vi inte. Både igår och idag var det som bäst 24 grader, både lite regn och sol efter klockan 16. DS.

    SvaraRadera
  10. Selfien av dig själv är jättefin, en varm och go människa ser jag där! En ljus och kärlek-människa! :)
    Livslärdomar får man nog aldrig tillräckligt av. Alltid fastnar något som är till nytta för en och denne Håkan tycks vara en klok karl.

    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  11. "Oroa dej inte för morgondagen. Du vet inte, vad
    som kommer att hända, även om du planerat."
    "Det ordnar sej alltid."
    "Våga men var inte dum."
    "Skratta åt dej själv, när du gjort nånting idiotiskt.

    Bara några av mina förslag vid 94 års ålder. Har många mer, men jag ska inte trötta ut er. :)
    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  12. Visst är det tänkvärda ord! Gillar även Ruth:s tänkvärda ord, och den fina bilden på dej! Jösses va varmt ni har haft det idag, här i Roslagen fick vi även lite regn idag. Men visst kunde vi sitta ute och grilla ikväll . Ha det gott!
    Kram Susjos

    SvaraRadera