mÄndag, juni 05, 2023

Glad mĂ„ndag 5 juni đŸŒș

Jag vill förgylla denna dagen med nÄgra rader frÄn en fin utflykt:

För knappt tvÄ veckor sedan deltog jag i en utflykt med tÄg till Mariestad. Guidning och besök i domkyrkan, i gamla stan och sist Ät vi en gemensam jÀttegod lunch bestÄende av förrÀtt, sallad, varmrÀtt och efterrÀtt med kaffe. Den som ville kunde sedan ta en strandpromenad. Det var Vasa Orden av Amerikas kulturgrupp som hade fixat med detta, nÄgot som blev mycket uppskattat.

Mariestads domkyrka, numera utan eget stift. Kalmar domkyrka har heller inget eget stift.
Mariestad Àr dock residensstad och ligger 5 mil frÄn Lidköping. Mariestad har 16.632
invÄnare 2023.

Ja, vem dÀr? Vem fick följa med pÄ tÄgutflykten till Mariestad? Jo, Lena, skoj!

SÄ fint i gamla stan. Ganska mÄnga hus bevarade.

Min Carina och delar av sÀllskapet i fot- och skuggbilder.

Obs. Överallt fanns det folk, stan var pĂ„ intet sĂ€tt öde, men alla vill verkligen inte bli smygfotograferade 😂 Var man Ă€n Ă€r i Mariestad sĂ„ ser man kyrkan. Mariestads smeknamn Ă€r "VĂ€nerns PĂ€rla".


"Glad mĂ„ndag" - Ett tema, uppfunnet av BloggvĂ€nnen Carita đŸŒ»
Ljus och KĂ€rlek🙏

11 kommentarer:

  1. Hej! SÄ fina bilder frÄn min hemstad Mariestad och att Ni hade det trevligt hÀr.
    Nu var det nÄgra Är vi var till Lidköping men kanske blir i sommar
    Ha en trevlig mÄndag!
    HÀlsningar frÄn Britt-Marie i Mariestad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Britt-Marie! Alltid trevligt att komma till Mariestad och bra förbindelser Àr det ocksÄ. Mariestad och Lidköping Àr tvÄ av de stÀder runt hÀromkring som jag gillar mest!

      Radera
  2. Vilken hÀrlig utflykt det blev och sÄ roligt att Lena kunde följa med!

    Kram och glad mÄndag!

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig utflykt! JĂ€ttefina bilder!
    Och Mariestad, min födelsestad, Àr verkligen "gullig". Har ju fortfarande slÀktingar hÀr och varit hÀr en hel del.
    Fint ocksÄ med en guidad tur och en sÄdan ger ju ofta mycket. Mycket att se och uppleva finns ju ocksÄ. Inte minst den Àldre delen av stan med de charmiga trÀhusen.
    Kul att Lena ocksÄ var med hit.
    Varm kram

    SvaraRadera
  4. En helt fantastisk utflykt, gamla delar av en stad Àr ju oftast de finaste om man frÄgar mig, sÄÄÄ lÀckert.

    Fina bilder, det tackar vi för.

    Ha en fin dag nu.

    SvaraRadera
  5. Skoj att Lena följde med 👍
    Ser ut som Ni hade tur med vĂ€dret đŸ€©
    SÄ hÀrlig utflykt och bra med en guide som kan och vet och kan berÀtta och visa sÄnt man annars skulle ha missat.
    Ha en fin glad mÄndag kram Äsa

    PS Ă€ven hos mig en Glad MĂ„ndag 😃

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder frÄn Mariestad, Ànnu en stad jag aldrig besökt.
    Kul med en bild av dig och Lena!
    Glad mÄndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Ett hÀrligt Glad mÄndag- inlÀgg med Lena och din Carina med pÄ ett par hörn.
    Somrigt, glatt ja, riktigt glad mÄndag!
    Önskar dig detsamma! đŸ€

    SvaraRadera
  8. SĂ„ mycket roligt du har gjort de senaste veckorna. SĂ„ himla skoj! Kul att Lena följde med dig:-) Skrattade gott Ă„t din Carina - hon Ă€r verkligen en hatfetischist - sĂ„ himla kul att se. Å hatten passade ju perfekt till klĂ€nningen:-)

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk dag vi hade. SĂ„ glad att jag fick komma med!
    Fin bild av oss!

    SvaraRadera