tisdag, juni 06, 2023

Sveriges Nationaldag 6 juni

Sveriges Nationaldag, och även Svenska Flaggans Dag, firas den 6 juni. 
Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung år 1523. Alltså för mer än 500 år sedan!!! Sverige har dock varit självständigt i 500 år.
Vi får sjunga Sveriges Nationalsång, Du Gamla, Du Fria.... här och nu!

Flaggan i topp! Jag har min handgjorda bordsflagga på balkongen varje Nationaldag och Midsommar. 
Min pappa hade fått en flagga till Svenska Flaggans Dag och hade diplomet inramat och hängande på väggen, underskrivet av självaste Kungen. Pappa var så stolt, så.  

Några få växter inköpta till min balkong och här har jag tvättat sänglakanen och även klarat av att bädda rent. Heja mig! Första gången på sex månader och, ja, det kändes i armen. Men med lugnt tempo, så.

Hit ska jag ta mig idag. Det ska bli invigning av den nya temalekparken "ve älva" - med trumpetfanfar av musikskolan. Gick förbi igår och det jobbades för fullt.

Så här såg det också ut på torget igår. Så vackert med alla flaggorna som viftade i solen och vinden. Jag satte mig på en soffa och njöt en stund.


Jag måste ju visa, att jag inte enbart renbäddade sängen, jag rengjorde mina tänder hos tandhygienisten Jenny också! Lycka!

Nu tänkte jag ta semester från bloggen och göra annat i sommarens soliga dagar, vi går genom skogar och hagar, på färdens besvär ingen klagar, vi sjunger var vi går, hallå hallå!

Ljus och Kärlek🙏🏻

12 kommentarer:

  1. LillaSyster2023-06-06 09:35

    Ha en härlig semester!
    Bra att du klarar mer och mer själv efter den hemska olyckan. Fint du har det på balkongen. Ha det bäst!♡

    SvaraRadera
  2. Då önskar jag dig en härlig nationaldag och en fin bloggsemester!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ha det så jättebäst och var rädd om Dig ❤️
    Kram åsa

    SvaraRadera
  4. Så skönt att kunna ordna det själv utan hjälp, så ska det ju vara helst.

    Ha nu en underbar bloggsemester och ta hand om dig.

    Kram.

    SvaraRadera
  5. Så fint att läsa att du klarar så mycket nu. Visserligen får du ont men det "går".
    Ja, denna dag, en vacker sommardag här, verkar många vara ute i parker och vid vattnet, både vid Mälaren och Saltsjön. Vi var ute en runda och tog ett glas bubbel med tilltugg och det blev ett par sköna timmar. I övrigt har vi det bra på balkongen med mycket som händer runt om.
    Så fint i Lidköping med alla flaggor. Roligt också att den nya temalekparken invigs.
    Önskar dig en fin dag och likaså fina sommardagar . Och bloggsemester är inte alls så tokigt.
    Roligt också att du kunnat få till planteringarna på din balkong. De piggar upp så fint.
    Varm kram

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder med flaggorna! Så fint och stämningsfullt. Dessutom tror man ju att de hänger utanför en regeringsbyggnad eller EU:s högkvarter i Bryssel. Lidköping är duktig på att "sälja sig" som kommun:-)

    Grattis till att du bäddade sängen själv! Du ser - det går, även om det tar tid. Varje litet steg är ett steg i rätt riktning.

    Bloggpaus betyder troligen ett besök i Värmland. Men vad du än gör så önskar jag dig en trevlig resa och en fin semester:-)

    SvaraRadera
  7. och Göteborg firar 400 år och kungen 50 år.... och jag har haft trevligt med son och barnbarn, häftigt att bädda, ta det lugnt!

    SvaraRadera
  8. Fladdrande vackra nordiska flaggor, Ålands och Färöarnas saknas förstås.De små självstyrda, självständiga brukar glömmas bort. 😉😉. Du har så vacker balkong nu, blommande och fin och idag även din svenska flagga, grattis till Nationaldagen!
    Ha en skön bloggpaus och njut av sommarens härliga dagar!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder från ett sommarfagert Lidköping!
    Önskar dig en underbar sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  10. önskar fin semester, visar mitt vackraste bokmärke….

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder du visar. Fint med alla flaggor som vajar och jag förstår att du satte dig ner och njöt.
    Du har det somrigt och fint på balkongen också där du kan sitta och njuta av värmen.
    Fint att du har blivit så pass mycket bättre och klarar mer.
    Önskar dig en trevlig sommar och välkommen tillbaka.
    Varm kram från Wiolettan.

    SvaraRadera
  12. Fina Lidköping!
    Njut av din semester!
    Varma kramar!

    SvaraRadera