fredag, augusti 19, 2016

Fredagsskämmis

God morgon, fredag!

Ja, ibland skaffar man sig extrajobb.
Och det där extrajobbet är obetalbart, inte obetalt roligt, men kan dessvärre bli dyrt.

Det är bättre och billigare att ut och gå.
Det är faktiskt en liten familj, som går där längst ner på bilden.

Saker och ting har gått sönder, teknikens under, och det gäller bilen.
Inte bilen i sig, utan billaddaren till mobilen. Bitar från laddaren låg oavsiktligt avskruvade i uttaget. Hur och varför? Jag gjorde felsökning på uttaget, skruvade ihop laddaren. Funkade inte. Köpte ny laddare, ändå strul.

I sådana stunder önskar jag mig en bilkunnig man, grrr, ensam är stark, jovisst, kan själv. Men jag tar på mig en fånig min och drar till verkstan. Ny säkring, var det, ja. Det begrep jag nästan, men jag kunde inte byta själv. - Så, lite skämmigt.
 
Jag utbringar en fredagsskål till kvällen!
Fredagsmys och gutår (gott år i Bellmans sånger)!

Glasen står inte i min trädgård, men jag var närvarande, då det begav sig. På vinresan i maj! Zum Wohl!

Innan dess ska jag besöka bibblan och skifta lite böcker. Gott att vara bokmal just nu. I gråvädret.

♥ Ljus och Kärlek ♥

24 kommentarer:

  1. Tråkigt när saker och ting slutar fungera, men när det gäller bilel ska man nog inte skämmas för att man inte kan fixa själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så att jag blir arg, när det går sönder och då vill jag laga det ;)

      Radera

  2. Jag står alltid helt handfallen när saker går sönder, stirrar på dem som om mina ögon skulle laga dem... hi hi....

    Glad fredag KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger mig på det. Oftast, med stort tålamod, så fixar jag själv. Men att behöva åka till verkstan för en enkel grej, det tycker jag är pinsamt.
      Glad fredag KL ♥ för här vilar inga ledsna miner!

      Radera
  3. Halloj..många fredagsvarianter i dag hehe.
    Ja strul kan det bli, och inte skäms jag för att åka till verkstaden. Jag är inte utbildad på sånt

    Fina bilder, och njut fina vännen av dagen. Rött skönt med gråväder ibland.

    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade väl en make som ville utbilda mig ;) han var nog lite närvarande där ;)

      Tack jag har haft en toppendag!
      Kramelikram

      Radera
  4. Skönt att du fått det hela ordnat. Och att be om hjälp är ju alltid ok. tycker jag. Har slutat att skämmas för det jag inte kan, men lite pinsamt kan det ju vara ändå.
    Bilden från Kinnekulle är så vacker och den är ju också blå.
    Önskar dig en fin fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då. Jag ber om hjälp, men vill ju innerst inne klara mig själv.
      Tack, jag har haft en toppendag!
      Kram!

      Radera
  5. Visst är det gott att kunna sätta sig med en bok när det är grått och regnigt ute. Eller också sätter man sig vid datorn, det är rätt kul det också. Jag lyssnar på Karin Bojs medan jag sitter här och knappar. Jag är ju kvinna så jag kan göra två saker på en gång!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag är inne i bokläsarperioden nu. Så det glappar i datorn.
      Kram!

      Radera
  6. "Skämmigt" inte alls tycker jag. Vi människor kan olika saker och du är duktig på så mycket annat, så det så. Fint att det blev fixat och kanske inte så dyrt heller.
    God bok passar bra denna fredag.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då. Allting är OK nu, så här gråter jag inte. Hatar problem bara, men de är till för att lösas.
      Läser för fullt.
      Varm kram!

      Radera
  7. Då är det värre med en man som inget begriper av bilar. Misstänker jag. Sådana finns serru.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, då. Då ska jag inte sukta efter någon förklädd bilmekaniker ;)
      Tack detsamma!

      Radera
  8. Inte alls skämmigt! Varför skulle det vara det?
    Vi är alla duktiga på olika områden, så det är väl tur att det finns verkstäder som kan fixa bilen när den går sönder :)
    Hoppas du hittade några trevliga böcker!
    Kram och ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tackar allt för verkstäder. Tur de finns.
      Japp, jag hittade bra böcker. Tack och kram!

      Radera
  9. Håller helt med Ami! Alla är vi bra på något, å alla behövs vi på våra "platser". Skulle aldrig vilja ge mig in på hantverkar-/bilmekjobb för att jag inte kan deras arbete. Ett fel av en lekman/lekkvinna och någonting kan gå väldigt snett. Nej, verkstäderna vill också leva. Dessutom slipper jag smutsiga finger;-)

    Så du önskar dig en bilkunnig man. Jag har ingen sådan. För även om vi är bra på bilmärken och optiskt fina detaljer är vi inga mekar. Så är det bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev uppfostrad av min make till att kunna fixa både bil och husvagn. Det är väl där "kravet" ligger. Och jag saknar hans kunnande.
      Men nu är det jag som bestämmer. Japp.
      Så så, var det med det.
      Det är skönt att gnälla av sig ibland och min dag blev super ;)

      Radera
  10. Skönt det var ett enkelt fel!! jag är så oteknisk så fy då, beror på att gubben är en allkonstnär vad det gäller allt utom matlagning he he ;) så jag har aldrig ens försökt att lära mej :o ;)

    Varma nattkramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där ser du, det är bekvämt att ha en bilkunnig gubbe, det hade jag.
      Varm morgonkram! ♥

      Radera
  11. Det är väl inte så lätt att veta hur man ska göra! Vi har haft problem med båda våra bilar. Peter lyckades laga mini-FREEDOM, men husbilen är fortfarande problem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte så lätt. Jag skojade lite också, men som sagt, jag har varit bortskämd tidigare.

      Radera
  12. Jag har en gubbe, men vi är lika dåliga när det gäller bilar. Det hjälper inte alltid med en karl i huset! Ha det gott Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör väl inte det *ler* man kan inte kunna allt. Som jag vill. Hihi.
      Tack och kram!

      Radera