onsdag, juli 07, 2021

Banana Cone ska tillbaka till torget!

Lidköping kör en fotoutställning på Torgbron om hur det såg ut förr i tiden i stan, på grund av 575-årsfirandet.

Här är en bild just från Torgbron och med rådhuset i bakgrunden fotat på 1950-talet av en Gunnar Hoflund. (Mina sandaler kom med på bild, hihi.)

Väldigt passande lyckades jag få till en bild med dagens vy intill.

Riktigt glädjande är att banankonen nu kommer tillbaka till torget efter lagning utförd av kommunen. Åsikter får gärna folket ha, men skadegörelse är kriminellt.

Här är konstnären, som hoppas att konen kan få stå och leva vidare någon annanstans efter sommaren i Lidköping.


Orsakullan: Det här är riktigt ungdomligt. Ja, vad är ungdomligt? Jag har funderat både hit och dit. Man kan vara ungdomligt klädd och det är väl de flesta idag. Man vill se ungdomlig ut även i håret och vårdar sin hy.
Ett ungdomligt vin t.ex. ska drickas ungt, det ska inte lagras, då det inte blir bättre.

Ingen styver hetta idag, så jag får se hur jag fångar dagen. Räknar med en cykeltur.
Ljus och Kärlek🙏

8 kommentarer:

  1. Det är roligt med gamla bilder! Väldigt snyggt fångat av dig där på andra bilden - gammalt möter nytt :-)

    Bra att konen ska få komma tillbaks!

    Ha en fin dag och cykla lugnt :-)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar att se gamla bilder och jämföra med idag.
    Så hemskt med skadegörelsen, sen kan man tycka vad man vill om konstverk, men
    inte sabotera dem.
    Så fint på din balkong och gillar dina fina muggar. Är det en kaka eller en
    macka? Ser gott ut, vad det än är.
    Skönt att det inte är för hett och ha en härligt cykeltur!

    SvaraRadera
  3. Skadegörelse är kriminellt och absolut förkastligt 🛑
    Klart Bananen 🍌 ska få komma tillbaka i restaurerat skick, vad gör stan med skulpturer och konstverk efter utställning? Återgår de till konstnären eller blir de inlåsta i nån källare 🤔
    Kram

    SvaraRadera
  4. Roligt med gamla bilder. Och härligt med balkonghäng.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tror att om man umgås mycket med ungdomar så behåller man sin ungdomlighet lite längre.
    Stämmer in på mig, tror jag ;)
    Skadegörelse kan man ju lätt vara utan, barbari är det om du frågar mig.

    Ha en fin dag nu.

    SvaraRadera
  6. Så skönt att du har en balkong och kan njuta där när solen skiner. Va kul med gamla bilder från torget. Å trevligt att bananen kommer tillbaka!
    Ja, vad är ungdomligt, tål att tänkas på. Ungdomligt vin ja, det ska alltså inte lagras!
    Tack för fina ord i min blogg! Det är lite tufft just nu, men blir säkert bättre!
    Varm Kram

    SvaraRadera
  7. Roligt med en fotoutställning till jubileet. Såg på din fina bild att även estniska flaggan var med. Kul med båda bilderna tillsammans. Då och nu.
    Bra att den skadade bananen kommer tillbaka. Hopad att en ev. kameraövervakning hittat de som förstört.
    Kul att Lidköping verkligen firar sitt jubileum rejält-
    Stor kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
  8. Det var glädjande att läsa att Banana Cone repareras och få stå i Lidköping ett tag till. Som jag skrev och som du säger - antingen gillar man konstverk/utsmyckningar eller så gör man det inte. Men att "bara" förstöra saker är kriminell. Då hoppas jag bara att konen får vara ifred den här gången.

    Ungdomligt - man kan vara ungdomligt i sinnet också;-)

    SvaraRadera