torsdag, november 24, 2022

Torsdagsmix

God morgon och jag börjar dagen med lite nostalgi ur verkligheten!

"Skolungdom på glid" Jag var med där och då.

Jag vet inte om jag har berättat för mina bloggläsare om flytten av skolan under lektionstid. Jag har i vart fall diskuterat detta minne i min FB-grupp "Du vet att du är från Vårgårda om..."

Helt sanslöst. Skolan var fylld av elever och lektioner pågick, när skolan rullade på stockar till ett annat ställe på skolgården

Jag var ute på vift igår, med mina sopranvänner, vi som träffades ganska ofta innan pandemin. Nu har det blivit väldigt sporadiskt men igår slog vi till på anrika Garströms konditori här i stan. Jag tog såklart en maffig räkmacka. Inte på tekaka utan deras hembakta bröd. 

Jag gick fram och tillbaka i snålblåsten och duggregnet, inte så roligt, men säkert nyttigt. Kollade i några affärer också men kom tomhänt hem. Sedan bilfärd till kyrkan, på söndag 1 Advent har vi musikgudstjänst med både nya och gamla sånger fyrstämmigt. Mysigt.

Ute är det 4 grader, snöfritt och väldigt grått.
Ljus och kärlek🙏

21 kommentarer:

  1. Jag undrar om en sån flytt varit laglig idag. Säkerhetstänket var nog annorlunda förr. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var absolut under all kritik. Har tänkt många gånger på det.
      Kram

      Radera
  2. Men det var ju helt otroligt att skolan fick flyttas under sådana omständigheter. Noll i säkerhetstänk där skulle jag vilja säga. Det hade aldrig hänt i dag kan jag säga.

    Vilken god och trevlig fika. Räkmackor är en favorit men jag uppskattar inte när basen är en tekaka. Själv föredrar jag danskt rågbröd eller ett gott surdegsbröd.

    Önskar en fortsatt fin torsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt mycket på den där flytten men det var ingen som reagerade. Inga föräldrar heller. Man hade inte så mycket att säga till om då

      Jag vill också helst ha danskt rågbröd under mina räkor men det är svårt att få tag i. Detta brödet var OK men är det tekaka väljer jag hellre en räksallad.
      Kram

      Radera
  3. Mums! vi får se om vi promenerar till kyrkan första Advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är med och sjunger 1 advent 🌟

      Radera
  4. Fyrstämmigt är maffigt. Saknar det.. Har ätit räkmacka på grovt bröd idag. Så gott!
    Sopranmötecskullecjag inte platsa in på. Skulle allt få bli alt. Kram! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är fyrstämmigt både maffigt och vackert! Underbart! Kram!

      Radera
  5. Gillar räkmacka men inte på grovt (gårdagens) bröd, yes det kändes som så när vi fikade i Lycksele i samband med besök på ögonkliniken tidigare under hösten.
    Flytta skolan med alla kvar inomhus låter ju som ett skämt, något sådan skulle ju aldrig gå för sig i dagsläget. Bra det!!
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl sådär en pensionsålder sedan, då var det inte så märkvärdigt. Fanns ingen säkerhet så och ingen curling. Men jag överlevde. Kram!

      Radera
  6. Helt otroligt att de flyttade skolan medan barnen fanns där i klassrummen. Det skulle säkert inte göras i dagens läge.
    Trevligt att ni kunde träffas och umgås igen.
    Sjunga i kör, så trevligt. Jag har slutat nu i SPF kören, men så kan det bli.
    Snöfritt, det låter bra då är det ingen halka.
    Ha det fint och varm kram från mig,
    Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gud bevars. Så du har gett upp sångövningarna. Var tid har sitt.
      Jadå, jag ser mig för när jag är ute och går.
      Kram!

      Radera
  7. Kan tänka mig att det är ett spännande minne när skolan flyttade. Går nog inte till så idag direkt,
    Räkmacka är väldigt gott; men givetvis rågbröd /grovt bröd och handskalade räkor. Tekaka ber jag om att få utbytt om nu någon har den. Men en kan ju tycka olika.
    Trevligt att ni nu är i gång och ses oftare. Och att gå ut så här med vänner är ju alltid lite extra guldkant som en verkligen behöver.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att få rågbröd till räkmackan här.
      Alltid kul att träffa sina vänner och jag har ju ett bra umgänge med kören osv.
      Varm kram!

      Radera
  8. Det låter ju helt osannolikt att din skola rullade till nytt ställe med elever och lärarna inne i byggnaden. Otroligt och vilken rolig historia:-)
    Den räkmackan såg gudomligt god ut. En riktig fröjd för ögat:-) Skoj att ni kan träffas igen och umgås som man gjorde förr om man säger så. Tack och lov att det har nästan blivit "normalt" igen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite konstigt att det nästan är normalt igen för jag trodde inte att normalt skulle återkomma. Allting förändras ju med tiden också. Men det var kul med denna träffen!

      Radera
  9. Den där flytten låter ju helt vansinnig. Är det verkligen sant?
    Vilken läcker räkmacka och så fina ni är alla tre Sopraner.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är sanning. Jag har ett speciellt minne från detta, liksom sånt man inte glömmer.
      Kram!

      Radera
  10. Jösses, flytta en skola på detta sätt! Mysigt att träffa vänner ,och en god räkmacka sitter aldrig fel. Så härligt med sång och musik på 1:a advent, vädret i Sverige nu är dock inte lika kul, skönt att ni har snöfritt i alla fall! Kram Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som det är och det är ganska mysigt ändå med det mesta.
      Kram!

      Radera
  11. Räkmackan var härlig, men skolflytten!!! Tänk om den rasat ihop? Hur koncentrerade var barnen tro... Ok att hus var gediget förr men ändå liksom.

    SvaraRadera