fredag, april 19, 2024

Färgsprakande fredag

Här kommer några vårliga bilder från Lidköping! De är sådär lagom färgglada så det är mer känslan som sprakade hos mig, när jag fick syn på detta.

De här två översta fångade jag på Kyrkans gård i onsdags kväll. så nu äntligen är den stora magnolian i knopp.

På min väg mot tandläkaren gick jag förbi vid "älva" - denna älvbrinken som blir så otroligt fotograferad såhär års med alla scillorna som sprider sig i stora flockar som mattor. Jag är så glad att jag fick se dem igen.

Älva är egentligen en å, Lidan, som rinner ut i Vänern. Uppströms kallar lokalbefolkningen den för "åna" och nedströms "älva".


Här finns också statyn "Bättre en fågel i handen..." och så Nikolaikyrkan i bakgrunden.

Det är LillaSyster som gett upphov till Färgsprakande fredag.

Trevlig fredag med ljus och kärlek 🙏🏻

18 kommentarer:

  1. Jättehärliga vårbilder som du delar med dig av denna fredag! Hav av scillor är så fint och påskliljorna sprakar definitivt men lite vårvärme hade inte varit fel.

    Önskar en fin fredag och inledning på helgen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värmen saknas! Jag frös när jag gick och handlade nyss. 4 plus är ju alldeles åt skogen.
      Men nu tar jag fredag och det med glädje, kram!

      Radera
  2. LillaSyster2024-04-19 11:39

    Ett härligt vårsprak du bjuder oss på. Här finns inget blått på himlen idag och lite snö finns det kvar efter nattens snöfall, men snart kommer nog våren hit på riktigt. Tack för att du är med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt blåa övergick i grått idag men gräsmattorna är ff gröna, så tacksam!

      Radera
  3. Vårigt fint och känslan sprakar❣️
    Nu är våren på full gång hos Dig🤩 ha en fin fredag och en skön helg kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin känsla som förstärktes av ett underbart meddelande förut!
      Tack detsamma, njut, kram!

      Radera
  4. Blommor blir man alltid glad av. Även om blommorna kanske är mindre glada över rådande kyliga väder. God fredag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltid. Blommor förgyller. Kram!

      Radera
  5. Vilka härliga blommor, så vackert!

    Önskar dig en härlig helg! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åsa! Jo, nu är här vackert och idag har jag en blå himmel. Kram

      Radera
  6. Men så vackert du bjuder på :) Vi ligger nog en månad efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo våren den våren, den gläds den.

      Radera
  7. Så där fint och vårligt hann vi också ha det några dagar. Nu slokar de gula blommorna då nattens köldknäppar pinat dem. Scillorna ligger under snön, men de brukar repa sig, samma krokusarna.
    Lördagskram - i väntan på sol och värme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig när snön kommer tillbaka. Det gäller att njuta av nuet!

      Radera
  8. Glad är jag åt dina färgsprakande bilder, jämför med is och asfalt hos mig! Kvicksilvret orkar knappt över nollstrecket, vilken eländig vår vi haft hittills. Desto gladare blir jag av att påminnas om det som komma skall även hos mig i Dalarna. Ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Is är nog bland det värsta, då vågar jag knappt gå ut, så det är inte bara trist, det är farligt.
      Längtar till värmen nu!

      Radera
  9. Ja nu blomar det hos dig! ,-) En älv med blommor, kan det bli vackrar än så, tror inte det. Där skulle jag kunna gå o njuta, sitta och njuta, väldigt vackert. Nåt som är otroligt fint är de blå scillorna.
    Påskliljor, jag väntar fortfarande, det går trögt med blommandet här!
    Så mycket vackert du har att njuta av.
    Så fin staty ,-)
    Ha det jättefint . KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera