torsdag, oktober 17, 2019

Domarringen

Vi förflyttar oss nu tillbaka till Ed. Och området Äng.

Hela Äng är ett naturreservat. Jag har alltså bott här "på Äng" och numera bor min dotter Jessicas familj här.



Hela området Äng på Ed utgör en massa fornminnen, som kallas Ängs gravfält. Vi gick nu till domarringen, som härrör från yngre järnåldern. Det ska ha suttit en domare på varje sten, i ojämnt antal, så tinget blev aldrig oavgjort.
Det fanns också en kung vid namn Ring och efter honom en "Kung Rings hög".

Åter till gårdags kväll. Jag ringde faktiskt efter skjuts. Vilken härlig kör, den här lilla "In Chorus" är! Jag gillar den just för det småa. Fyra sopraner, tre altar och en tenor och så körledaren. Det ställs lite andra krav än en stor kör. Nu tränar vi inför Alla Helgons dags musikgudstjänst i lilla kyrkan Rackeby ute på landsbygden.

Älskar gospelkören också och vi uppträder på en välgörenhetskonsert för Hospice Gabriel nästnästa lördag. Ljus och kärlek

7 kommentarer:

  1. Det är intressant med alla fornminnen. Vi har gott om dem här på Gotland också.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Fornminnen är verkligen intressanta och jag tycker om att besöka sådana platser.
    Det lät klokt att du bad om skjuts i går. Kan tänka mig att det kan vara skönt med en lite mindre kör också. Kanske lite personligare...

    Kram och ha en härlig torsdag!

    SvaraRadera
  3. Fornminnen, historia och liknande är mycket intressant.

    Bra Du bad om skjuts, även om Du känner Dig hyfsat återställd kan det vara bäst att skynda långsamt.

    En mindre kör lär bli mer personlig och "intim" än en större.

    kram

    SvaraRadera
  4. Jag blir alltid så berörd vid fornminnen. Tänk om hela området kunde berätta. Man kan inte föreställa sig hur det var, även om man försöker!
    Riktigt häftigt!
    Ha det fint med körsång och körlyssning! '
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tänk om dessa fornminnen kunde berätta. Men man får tänka sig vad som hänt-
    Och roligt att ha bott här i naturreservatet och att nu Jessica med familj gör det.

    Bra att du ringde och bad att få skjuts. Ä rju inte så lyckat att du ska ge dig ut och cykla i mörker och halka. Roligt med dina körer och att du trivs bra med båda.
    Stor kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
  6. Vilket intressant inlägg. Å det verkar ju finnas hur många fornlämningar som helst i Dals-Eds kommun.
    Så ni har grundat en oktett! Jättekul! Du vet min bästis Yvonne som ju sjunger Barbershop med cirka 150 medlemmar har också blivit medlem i en kvartett. Hon säger precis som du, nämligen att det är helt annorlunda och att det ställs helt andra krav. Hon tycker det är så himla roligt. På sikt ska de till och med tävla som kvartett.
    Vilken stämma tillhör du?

    SvaraRadera
  7. Spännande! Jag gillar verkligen såna här platser som har en gammal historia! Stannar gärna upp och försöker tänka mig in hur det var då för länge sen...
    Kram

    SvaraRadera