onsdag, september 23, 2020

Klockspelets melodier och en avstängning

Såg detta märkliga "schackspel" med tillhörande parksoffegrupp nu i veckan 😀 Drog mig då till minnes att man skulle ha en bilfri gata i centrum under årets Europeiska Trafikantvecka.

På tal om klockringningen i videon kl 15, som jag lade ut igår.

Klockspelet och dess melodier

Klockan 9, 12, 15 och 18 spelar klockorna i Gamla Rådhuset olika melodier. Klockorna tillkom efter branden år 1960 och finansierades av medel som samlades in för återuppbyggnaden efter branden. De melodier som spelas är kl 9 "Klanger" av Birger Telander från Lidköping, kl 12 en 1500-talsmelodi som Telander framforskat, kl 15 "Rådhusmelodi" av Telander och kl 18 "Norna" en 9-tonsmelodi av kantor Otto Andersson från Rackeby.

Några blomster från Stadsträdgården.

Min vardag börjar likna en social panschis igen. Ett ärende om dagen, typ.
 
Igår var jag på styrelsemötet och idag har jag tvättstugan. Imorgon får det bli matvaruinförskaffning och på fredag? Ja, det rullar på. 

Däremellan har jag börjat med en nygammal grej. Jag löser korsord. Med blyets och suddigum. Det märks att jag lagt av mig, då är det lättare med WordFeud på iPaden.  

En vacker höstdag med Ljus och Kärlek!

11 kommentarer:

  1. Så sköt att din vardag börjar bli sig lite mer lik igen.
    Väldigt vacker blomning fortfarande med tanke på att vi närmar oss oktober.

    Kram och god onsdag <3

    SvaraRadera
  2. Klockspel och mer social vardag, så gott för dig Gerd <3
    Till korsord har jag ännu inte kommit; men skulle jag, blir det med blyerts och sudd.
    Mina goda vän Gösta uppe i Skellefteå löste korsord och undrade så över hur en ordig person som jag kunde så lite ord. Goda skratt och hummande aha ....
    Ha en fin onsdag :-)

    SvaraRadera
  3. Så vackert det blommar i er Stadsträdgård!
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Okej, den ringer inte så ofta, med olika melodier och inte på okristliga tider. Då tar jag tillbaks min teori om att dom närboende ledsnar :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Så fint på ert torg och intressant om klockspelet och fina blommor.
    Ja, livet går vidare. Jag försöker också få lite rutiner, även om det är svårt att få till, men vet att det är bra.
    Vad kul att du upptagit korsordslösandet. Jag är lite dålig på detta, men jag lyssnar ju mycket på intressanta poddar, så något har jag för mig.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt med klockspelet/ringningen på torget och med musik från det lokala.
    Och så fint det blommar. Bara att njuta.
    Ja, visst rullar livet och tillvaron på. Skulle behöva några timmar till på dygnet för att hinna med. Trevligheterna trängs.
    Roligt att din tillvaro lättar upp. Gläds med dig.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Europeiska Trafikantvecka visste jag inte ens att den fanns. Där ser man! Idén med schackspelet är ju riktigt bra, men plattorna borde ha fastsatts på gatan, annars blåser de ju bort. Vi har sådana bautastora schackspel i Kungsträdgården och även på Döda Torget här i Täby under sommartid. De är faktiskt väldigt poppis.

    Korsord är ju urdålig på. Wordfeud höll jag på med några gånger i början, men var inte speciellt bra på det heller. Varför fortsätter du inte med WF? Eller finns det inga spelare kvar av dom som var intresserade i början?

    SvaraRadera
  8. Så fina blomster! Härligt med alla färger!
    Vad heter du på WF, har dej inte kvar bland WF-kontakterna?
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är så härligt när det normala närmar sig mer och mer. Hoppas verkligen att coronan inte ställer till det så vi hamnar på ruta ett igen. Vi får njuta så länge vi kan av sena sommardagar och en viss frihet!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. En sak om dagen är en bra tanke; man kommer långt på det.
    Du påminde mig, angående klockringning, om när jag fortfarande jobbade som småbarnspedagog och jag satt tillsammans med några barn och gjorde något. Så hörde vi kyrkklockan ringa och ett av barnen tittade upp från sitt görande och sade att det är en kvinna som har dött. Hon kände till hur det lät när folk hade dött p.g.a att pappan var klockare och kyrkvaktmästare. Sen blev det en sport bland barnen att lära sig om det var en man eller en kvinna som hade lämnat världen.
    Njutbara bilder som vanligt här hos dig!
    Ha en fin dag! <3

    SvaraRadera
  11. Rutorna i spelet ser ju lite röriga ut :-D
    Men annars kul idé!

    SvaraRadera