mÄndag, september 21, 2020

Glad mĂ„ndag 😀 frĂ„gestund đŸ’Œ 🐕

För tredje dagen i följd har jag nu knÄpat ihop ett inlÀgg i det nya livet med Blogger. Med kombo mobil och laptop, sÄ blev det sÄ hÀr.

Jag börjar komma underfund med hur man Àndrar bildstorlekarna. Min Äsikt Àr att nya Blogger Àr anpassad till att mobilblogga (vilket var kass innan). Men jag kan inte fÄ med allt dÀr. Vet inte hur man infogar lÀnkar.

Det blev en glad dag igÄr, dÄ jag stÀllde upp och lÀste texter i kyrkan. Kul att se medarbetare och besökare, som jag hÀlsat pÄ i nÄgra Är. Nu Àr mycket annorlunda, med avstÄnd - handsprit tillgÀnglig.

 

Bild frÄn igÄr pÄ Diego, som fÄtt lite efterrÀtt. GrÀdde pÄ nosen, dÀr! HÀrligt att se honom piggelin, Àven om det snurrar Àn.

SÄ fick jag ocksÄ (bÄde hÀrligt busig video pÄ de smÄ och) nÄgra foton pÄ de minsta barnbarnen Lowe 7 Är och Sally 2 Är.

Det Ă€r Carita som Ă€r inspiratör till temat, att sprida lite mĂ„ndagsglĂ€dje!

Orsakullan frĂ„gar:
Är du den pĂ„ resan som har med dig massor, eller packar du minimaliskt? 
Jag har varit den som packat massor men som Àndrat mig till minimaliskt.

Utanför ditt sovrumsfönster ser du ... hyreshus, hĂ€ngbjörkar, blomstrande balkonglĂ„dor och en park.

Finns det ett rikt djurliv dÀr du bor? Absolut inte. Enstaka fÄglar, harar men en hel del hundar och katter i band.

Ljus och kÀrlek!

13 kommentarer:

  1. Vilka hÀrliga bilder du bjuder pÄ denna mÄndag. SÄ rara barnbarn och sÄ skönt att Diego inte Àr sÀmre utan tvÀrtom. Gott att vara igÄng i kyrkan igen kan jag tÀnka.

    Kram och glad mÄndag <2

    SvaraRadera
  2. fina bilder
    (det Àr ganska lÀtt att ta bort bilder man inte vill ha; jag markerar och anvÀnder delete-knappen i tangentbordet)

    SvaraRadera
  3. Gladast blir jag av att Diego har piggat pÄ sig! Hoppas det fortsÀtter sÄ.

    Ha en fin start pÄ veckan!

    SvaraRadera
  4. SÄ hÀrligt att Diego ÄterhÀmtat sig. Hoppas att det fortsÀtter sÄ!
    Ha en glad mÄndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Fint att fÄ veta att Diego mÄr bra, fint att se dina barnbarn och vÀldigt fint ocksÄ att fÄ se det fina konsthantverket som altartavlan bestÄr av för att inte tala om ljusstaken pÄ golvet. Fantastiskt fint gjort.

    Glad mÄndag!

    SvaraRadera
  6. SÄ fina barnbarnen Àr och roligt att fÄ bilder nÀr ni nu inte kan ses. Roligt ocksÄ att lÀsa att Diego Àr piggare. HÄller tummarna att det förblir sÄ.
    Trevligt för dig att kunna lÀsa texter i kyrkan igen och att det nÀrmar sig lite mer "vanliga tider". Men med avstÄnd förstÄs.

    Bra jobbat med Blogger. Och övning ger ju fÀrdighet.
    Stor kram och trevlig mÄndag.

    SvaraRadera
  7. GlÀdje denna mÄndag! GlÀdje sprider sig :-)
    MĂ„ gott Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
  8. HÀrligt att Diego Àr bÀttre. FörstÄr nervositeten dÀr.
    Fina foton av dina barnbarn.
    Du Àr duktig med bloggeriet och nya grejer, kan jag förstÄ.
    Vi har ocksÄ börjat med GudstjÀnster i Centrumkyrkan, men jag har inte varit med dÀr Ànnu.
    FörstÄr att det gÀller andra bestÀmmelser, med avstÄnd och dylikt. Men, bra att fÄ tillbaka en del saker.
    Sköt om dig.
    Varm kram.

    SvaraRadera
  9. SÄ fina bilder Gerd, och du mÄr bra förstÄr jag :) ha en fin kvÀll kram pÄ dig

    SvaraRadera
  10. Fina Diego. Hans ögon sÀger mera Àn tusen ord hÀr. Bilden pÄ Sally och Lowe Àr sÄ rolig, tÀtt tillsammans och med ett försiktigt leende pÄ Lowes lÀppar. Lite vuxen dÀr.

    Jo dÄ, det sÀger Blogger ju sjÀlv att den nya versionen Àr mera mobilanpassad. I min enfald trodde jag att det gÀllde "lÀsandet" inte skapandet av inlÀgget. Jaha...

    Kollade din första bild och den Àr 400x400 pixlar, vilket ju Àr fullt tillrÀckligt. SÄ jag gissar att du valde "Stor". "Extra stor" - dÄ blir bilden 640x640 pixlar. "Original" - dÄ fÄr man dra ned bilden till 740x740 px, annars lÀgger sig bilden lÄngt ut i högerkanten och texten tÀcker blogglistan (i mitt fall).

    Det som retar mig mest Àr att allt tar dubbelt sÄ lÄng tid. Bara för att lÀnka ett ord behövs nu fyra istÀllet för ett steg. Hur man infogar lÀnkar frÄn mobilen har jag aldrig kunnat, men jag mobilbloggar ju inte heller sÄ...

    SvaraRadera
  11. Svar: Tack för att du pÄpekar att texten i dagens inlÀgg Àr för liten. Det Àr just sÄdant som retar gallfeber pÄ mig. Har valt "Normal" och typsnitt "Arial" bÄde igÄr och i förrgÄr. Ja, ÄssÄ gör Blogger som den vill. Grrrrr.

    SvaraRadera
  12. Hurra att Diego mÄr bÀttre, och sÄ underbara bilder pÄ de smÄ barnbarnen!
    En hÀrlig mÄndag Àr strax tillÀnda!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Svar: Just precis. Att kopiera och klistra in text Àr ett minne blott. Allt jag sparat med redan fÀrdiga html-koder som var lÀnkade och fungerade perfekt innan fungerar inte alls lÀngre. Varför kan man ju frÄga sig, dÄ koden ju Àr densamma.

    Som sagt "Normal" som textstorlek verkar vara allt annat Ă€n normal. Å jag kollar aldrig hur mina blogginlĂ€gg ser ut i mobilen. Eller jo, det gör jag ju nĂ€r jag kollar mina lĂ€sares bloggar sĂ„klart. Dessutom Ă€r det bara cirka tio procent av mina följare som lĂ€ser min blogg pĂ„ mobilen. Resten och jag lĂ€ser pĂ„ datorn/laptop.

    SvaraRadera