Visar inlÀgg med etikett BohuslÀn. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett BohuslÀn. Visa alla inlÀgg

torsdag, september 05, 2019

BohuslÀns museum och lite glass pÄ MÀjen

God torsdagsmorgon! GÄrdagen regnade bort, eller rÀttare sagt, jag tappade lusten att gÄ ut i regn, om inte nödvÀndigt.
Hoppas pÄ en snÀllare vÀder idag. Men visst, det Àr kyligare, det Àr motvilligt höst.

 HĂ€r kommer nĂ„gra bilder frĂ„n tisdagen. Vi befinner oss hĂ€r pĂ„ BohuslĂ€ns museum i Uddevalla. Ett av Sveriges mest besökta. PĂ„ museum kan man gĂ„ ofta. Nu var det en utstĂ€llning om klimat och hĂ„llbarhet - inte förvĂ„nande.

 SĂ„ledes möttes vi av mycket plast och skrĂ€p.

 HĂ€r visar man en bild frĂ„n stranden. Det ser inte roligt ut.

Desto roligare var det att komma till MÀjens GlassgÄrd i HÄle. Adress GrÀstorp och det ligger en bit ifrÄn Lidköping. www.majensglass.se

HÀr fick vi hemmagjord glass pÄ röda vinbÀr och en hembakad hallonkaka. Nog fick de flestas sötbegÀr sin tillfredsstÀllelse.

Önskar eder alla ljus och kĂ€rlek.

onsdag, september 04, 2019

Mors mössa och Fars hatt

God onsdagsmorgon! IgĂ„r var jag pĂ„ heldagstur till BohuslĂ€n. 

En lite kul bild med busspeglingar.  HĂ€r har vi just startat frĂ„n Lidköping.
Första stoppet blev bussfika just i bussen, strax utanför Bohus fÀstning, just för att det regnade sÄ.

34 personer drar lite senare ivÀg i regnet upp till fÀstningen.

VÄr svensk/norsktalande guide, mycket duktig och pÄlÀst. HÀr i tidsenlig drÀkt av ylle och lin.
Ja, rĂ€tt som det regnade, sĂ„ kom det en skur. Syns pĂ„ plasten, dĂ€r. 

Vi fick höra och se en del av en 700-Ärig historia - och det var inte bÀttre förr.

Detta Àr det nordvÀstra tornet, kallat Fars hatt (precis som en restaurang har kallat sig). Tornet var frÄn början fyrkantigt, precis som de andra tornen Kyrkotornet, Mors mössa och Röde torn. Alla blev omgjorda till runda torn, en sÀkerhetsÄtgÀrd.

 HĂ€r har vi landat pĂ„ Gustavsbergs badrestaurang och Ă€ter lunch. RödspĂ€tta med remouladsĂ„s, potatis och sallad. Kaffe och kaka.

Ja, hÀr har jag bÄde Àtit och gÄtt promenad ett stort antal gÄnger. Men det Àr kul att Äteruppliva.

 FrĂ„n restaurangen kunde man gĂ„ strandpromenaden - pĂ„ 30 minuter fram till dĂ€r bussen sedan stod och vĂ€ntade. DĂ€refter blev det tvĂ„ aktiviteter, en kĂ€nd och en mindre kĂ€nd - mer lokal, men de kommer i morgon.

Ljus och kÀrlek

Glad midsommar 🇾đŸ‡Ș💐

En liten hÀlsning via mobilblogg frÄn det ljuvliga landet pÄ GönÀs. Vi har redan haft tvÄ fantastiska sommardagar sen jag kom hit. Idag har ...