Visar inlÀgg med etikett Konst i Lidköping. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett Konst i Lidköping. Visa alla inlÀgg

söndag, augusti 29, 2021

Skyltsöndag ⚠️ 29 aug och egen berĂ€ttelse.

Morrn morrn! Kul att vakna upp med löfte om lite sol framöver idag efter tvĂ„ trista dagar. 
Kul ocksĂ„ att lĂ€gga upp bilder idag till Skyltsöndag, som bloggvĂ€nnen BP hĂ„ller i đŸ˜

Jag skrev tidigare om att man höll pĂ„ med nĂ„got bakom Rörstrand. Ja, man gör nĂ„got som jag inte vet vad det ska bli. Men de hĂ€r konstverken har i alla fall kommit upp pĂ„ turnĂ©. 

Det Ă€r elever vid Formakademin i Lidköping, som fĂ„tt Ă€ran att stĂ€lla ut tillfĂ€lligt, de Ă€r vĂ€ldigt lyckliga.

Vid varje konstverk sitter en etikett som visar vem som Àr konstnÀren, men inget om vad det förestÀller, utan det Àr i betraktarens ögon. Och konstverken Àr för i Är. Hoppas beskrivningen Àr till belÄtenhet.

Älskar dessa dialektskyltar. TyvĂ€rr har mĂ„nga trampat pĂ„ denna sĂ„ den har blivit nĂ„got olĂ€slig. Men det stĂ„r sĂ„ hĂ€r:
"Va´ schĂŽen! Äre stĂ€ngt? Vi sulle ju kolla pĂ„ porslin!"
Den finns utanför RörstrandsomrÄdt.

"SkrĂ„en va´ gĂŽtt att vi fick ena pump sĂ„ vi ble´ av me koleran!"
Den skylten finns förstÄs vid SÀrnmarkspumpen" vid Torgbron.


Orsakullan: BerÀtta vad du vill.
Sista skylten Àr lagom trÄkig men kÀnns rÀtt, dÄ jag dabbade mig igÄr och lyckades radera hela min blogglista, suck. SÄ jag har suttit med nÀsan i olika bloggar och lagt in manuellt sÄ gott jag har kunnat och sen blev det nackspÀrr.

Ljus och KĂ€rlek 🙏

söndag, april 04, 2021

Skyltsöndag 💚 PĂ„skdagen đŸ„

Allra först sĂ€ger jag stort Grattis till Villa Lidköping BK som tog SM-guld igĂ„r. Veckan innan tog damerna SM-guld. AlltsĂ„ har Villa tvĂ„ SM-guld!⭐
Jag Ă€r inte ett dugg idrottsintresserad, men bor man i Lisch, sĂ„ mĂ„ste man hĂ„lla pĂ„ Villa! 💖

TvĂ„ flugor pĂ„ smĂ€llen, som man sĂ€ger, men det Ă€r idag bĂ„de PĂ„skdagen och rolig Skyltsöndag a´la BP😁

FÀrsk bild frÄn onsdagens promenad i kvarteret. Förmodligen nÄgon avflyttande hyresgÀst. En rolig slogan.

IgÄrfÀrsk bild frÄn en mysig restaurang Skafferiet. TyvÀrr ingen uteservering mer Àn för tvÄ personer, men innan pandemin var jag hÀr flera gÄnger, supergod mat. I stÀllet för menyn fick jag en lÀcker spegelbild.

Denna skapelse har jag visat tidigare, men nu Ă€r det ett nytt foto, pĂ„ "konstverket" pĂ„ elcentralen i Konst i Lidköping.


I april Ă€r det vĂ„r, hur klĂ€r du dig? SĂ„ att jag inte fryser, alltsĂ„ mössa, vinterjacka, handskar đŸ˜‚

Ljus och KĂ€rlek🙏

söndag, mars 28, 2021

Skyltsöndag ⚠️ 28 mars med liten rapport


.Det Ă€r bĂ„de söndag med rolig skyltsöndag a´la BP, som sköter rodret för vĂ„ra bidrag.  

En go restaurang in the middle of the top!

Denna MĂ„la kakel toalett finns vid torget! Och ja, jag har visat konstverket förut med en annan bild. IngĂ„r i Konst i Lidköping.

Man ska inte klÀmma skÀmma bort sig. Dumt.
Ja, hurra! Det har jag sagt i flera dagar nu! IgÄr ösregnade (busvÀder för bössen) det, men idag skiner solen igen! Och sÄ Àr det sommartid och snart april.

Sov du för lite i natt? Det gjorde nog jag. Klockan blev mycket dÄ det var vÀsen utanför. Men vÀrst hade det varit vid Arenan. JodÄ, flera polisbilar hade varit dÀr och bilbesiktning gjordes pÄ en del vrak. Fylleri och lite misshandel kryddade bössens kvÀll.

Men nu Ă€r allt lugnt. Ljus och kĂ€rlek🙏

söndag, mars 14, 2021

Skyltsöndag ⚠️ Konst i Lidköping

Skyltsöndag, hej hej, med BP

Varken fĂ€rgglada eller roliga, men dock skyltar! Detta Ă€r pĂ„ min vĂ€g till Rörstrand. NĂ€r jag cyklar fram hĂ€r sĂ„ tĂ€nker jag inte pĂ„ hur grĂ„tt det ser ut. Men det Ă€r mera "bakvĂ€gen" detta. EntrĂ©n framifrĂ„n Ă€r flott. 

Jag har inte förstÄtt varför nÄgra byggnader kallas för Sibirien, men fick en förklaring i en gammal tidningsartikel "Sibirien, det lagerhus för lera som sÄ mÄnga suttit och frusit i nÀr de arbetat för porslins- och keramiktillverkningen i RörstrandsomrÄdet".
Numera Àr det renoverat!

Konst i Lidköping. Lidköpingssilhuetter med konst om Rörstrandsbron. KonstnĂ€r Jacqueline Lynd Vackert, den cyklar jag ofta förbi.

Vilken igenkÀnningsfaktor! Gode gud.
Det Ă€r ju jag som klĂ€mmer alla kaviartubar rĂ€tt, tandkrĂ€men osv. 

Avslutar med en videosnutt pÄ nÄgra av Ànderna i stadstrÀdgÄrden.

Nu tÀnker jag ta en bloggpaus och hur lÄng den blir, det vet jag inte. Jag behöver minska min skÀrmtid. Idag vÀntar jag besök och sedan reser jag bort ett tag.
Sköt om er!

Ljus och KĂ€rlek🙏

söndag, mars 07, 2021

Skyltsöndag ⚠️ 7 mars

God skyltsöndag med BP ch bloggen "Konst eller konstigt". Jag börjar den med en fortsatt runda i Konst i Lidköping

Försten ut Ă€r Mural 2012 som finns pĂ„ Rörstrand, av Africa Coll och Irene QuitĂ©rres Amezcua. Den mexikanska kulturen möter den svenska.

Denna Keramiska relief av Carl-Harry StĂ„lhane - klick finns vid Rörstrand och visar mĂ€nniskor som spelar och dansar.

OvanstÄende tre bilder med graffitti finns bredvid muralmÄlningarna. Jag har ingen aning om vem som har gjort dem, om det bara Àr kludd och kladd eller vad.
Det Àr fÀrgglatt i vart fall!

HÀr har vi en streetbild frÄn Lissabon "PÄ spÄret" av streetfotograf Mats Alfredsson. Hunden bryr sig inte om spÄrvagnen som kommer med en massa turister, han har sett detta förut.

Japp, det blev en hel del lÀnkar ocksÄ. Jag har sökt en massa information, allt för er, kÀra lÀsare, ifall ni vill kolla fakta! Intressant för mig sjÀlv ocksÄ, tyckte jag.

Vaknade till stor sol och minusgrader med lite vitt pÄ backen, ytterst lite. Nu har det hunnit bli en plusgrad. IgÄr kvÀll var himlen helt fantastisk. Jag sÄg att mÄnga hade lagt ut himlabilder frÄn Lisch pÄ Facebook, sÄ Àven jag. HÀr Àr min, frÄn lila till att bli gyllene, taget frÄn mitt fönster kl 18.

Ljus och KĂ€rlek🙏

söndag, februari 28, 2021

Skyltsöndag ⚠️ sista februari

God morgon och hĂ€r börjar veckans skyltsöndag med BP som vĂ€gvisare!  

Idag börjar jag med en skrÀddarskylt. Det var nÄgon bloggare som undrade om det fanns kvar nÄgra skrÀddare och skomakare i Sverige. JodÄ, vi har bÄdadera i Lidköping.

Vi fortsĂ€tter vidare med Konst i Lidköping och Klotet av Barbro Skantze. "Framtidens invĂ„nare bĂ€r upp klotet och för arvet frĂ„n tidigare generationer framĂ„t." 
Klotet finns vid solbryggorna i centrala Lidköping. Mycket vackert, tycker jag.

Åter till streetfotografen Mats Alfredsson, som jag skrev om förra söndagen. HĂ€r Ă€r han i Chicago och fĂ„r syn pĂ„ en kvinna, som sitter helt obekymrad om vĂ€rlden. Bredvid passerar tvĂ„ chicagopoliser. 

Och Joakim Gunnarsson i utstÀllningen HemÄt, som jag beskrivit om tidigare. Joakim Àr uppvÀxt i Lidköping, Àr serietecknare om Katten Nils. Jobbar ocksÄ med Bamse och 91:an.

Orsakullan: NĂ€r dörrklockan ringer sĂ„… har jag i sĂ„ fall slĂ€ppt in nĂ„gon frĂ„n ytterdörren medelst en kod. SĂ„ bra!
Brukar du skylla ifrÄn dig? Nej, finns ingen anledning liksom, vuxen mÀnniska.
Jag mĂ„ste fĂ„ berĂ€tta om… sĂ„ kan det kĂ€nnas ibland, men jag berĂ€ttar inte allt i en publik blogg😁

Ljus och KĂ€rlek🙏

söndag, februari 21, 2021

Skyltsöndag 21 februari

God morgon och vÀlkomna till Coronabaren! Fast den har tyvÀrr inte öppnat Àn och det Àr osÀkert nÀr, om ens alls.

Ja, sĂ„ kan man börja veckans skyltsöndag, om man har lust, haha, men nu kör vi pĂ„ riktigt hĂ€r, med BP som vĂ€gvisare! Och det Ă€r nog det matigaste bidraget frĂ„n mig.

I serien om Konst i Lidköping visar jag nu "HÀstens resa" som Àr en av konstnÀren Johan Petterssons (född 1957) alla hÀstar i olika material. Han Àr utbildad pÄ Konstfack i Stockholm.
(Det Àr min Karin Monark som blev omkullblÄst nÀr jag tog kortet.)

Lotusblomma Àr en skulptur av Helen Forhaug (född 1948) uppförd i jÀrn och otroligt vacker, tycker jag, sÄ den har jag visat tidigare men utan större information. Den stÄr vid Àlvkanten.

En bild igen frĂ„n VĂ€nermusĂ©ets utstĂ€llning utomhus om HEMÅT.
Emma Hamberg kÀnner kanske mÄnga till? Hon har en del av Lidköping i sin uppvÀxt. KÀnd för sina böcker, radio och TV.

IgĂ„r kunde jag göra mitt Ă€rende och fota en utstĂ€llning "Streetwalk" av streetfotograf Mats Alfresson pĂ„ Iqbaltorget i Lidköping. Den kommer senare att flyttas till annan plats i Lidköping.
Jag kan vÀl sÀga att det var svÄrfotograferat dÄ skyltarna blÀnkte.

Första exemplet, dÀr tar vi oss till London. Han befinner sig pÄ en bluesbar med en scen och en vacker flicka och tvÄ mÀn kastar beundrande blickar.
SpÀnnande med sÄdana foton!

Ni ser, det finns inget att göra i Lidköping, men det finns mycket att titta pÄ! Konstiga Lisch!

Orsakullan: Vad Àr du riktigt trött pÄ? Coronapandemin, sÄklart!

Ljus och KĂ€rlek 🙏.... och rĂ€tt lĂ„tar vann igĂ„r...

söndag, februari 14, 2021

Skyltsöndag ⚠️ ↪️ Alla hjĂ€rtans dag 💝

Kram pĂ„ er alla, pĂ„ alla 💝 dag! Vi luftkramas allihopa! Och det pĂ„ Skyltsöndag som fina BP hĂ„ller i pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Även denna morgon Ă€r kall. Jag rĂ€knade in 14 minusgrader och lade till en sol med blĂ„ himmel!

HĂ€r visar jag ytterligare en bild i Konst i Lidköping - BĂ€ttre en fĂ„gel i hand av Walter Bengtsson 1927-1998 BĂ€ttre en fĂ„gel i handen, 1970. 
Bilden Àr ny men jag har visat statyn förut, utan information, vÀldigt vacker!

En bild igen frĂ„n VĂ€nermusĂ©ets utstĂ€llning utomhus om HEMÅT. 
Joakim Ă€r inte sĂ€rskilt skaraborsk. Har bott i Töreboda i ett par Ă„r och hade sommarstuga i Larv. 
Gör en mÄnatlig seriesida till tidningen Faktum och en och annan bok ibland.

Ja, mitt hjÀrta, vart Àr du pÄ vÀg?

https://youtu.be/mC8JdjGqHfw
Jag visste inte om att det fanns en LidköpingslĂ„t 😂 haha, sĂ„ mittiprick. Ta det för vad det Ă€r......

Ljus och KĂ€rlek🙏

söndag, februari 07, 2021

Skyltsöndag jubileum

God morgon och idag sĂ€ger vi Grattis till Skyltsöndag, som firar den 300:ade skyltsöndagen sedan BP tog över stafettpinnen frĂ„n Pumita, till att förvalta denna dag. Heja, heja, we just love it! đŸŒș

Först vill jag visa ett pampigt prydnadsporslin, som Ă€r ett arvegods, dock inte hos mig. Bilden passar dock pĂ„ ett jubileum💟

Vad Àr ett insektshotell? Jo, det kan man lÀsa om pÄ den hÀr skylten. Det Àr en bo- och överlevnadsplats för pollinerare.
Det har blivit fler och fler sÄdana hÀr i Lidköping. De första sÄg jag i StadstrÀdgÄrden för nÄgra Är sedan. Detta stÄr vid Strandpromenaden nÀra Campingen.

HÀr Àr det och det Àr rejÀlt stort!

Magnus Gabriel de la Gardie hĂ€r har vi den Nya stadens grundare! Lidköping har tidigare bestĂ„tt av tvĂ„ stĂ€der Gamla staden och Nya staden. Jag bor i Nya staden och vĂ€ldigt nĂ€ra Villas gamla idrottsanlĂ€ggning (hur det nu gĂ„r med den?).

HĂ€r har vi Christina Jonsson  Urskaraborgare och visar utdrag ur sin kommande bok! SpĂ€nnande!

Orsakullan frÄgar: Vad ser du fram emot just idag? Agendan Àr tom, sÄ det nÀrmaste jag ser fram emot Àr en god frukost strax.
Ljus och KĂ€rlek 🙏

söndag, januari 31, 2021

Skyltsöndag 31 januari 2021

Söndag och skyltsöndag, det Ă€r nĂ„got som hör ihop med BP, eller hur? Utan BP inga skyltar 😀 Idag sĂ€ger vi hejdĂ„ till januari ocksĂ„!

Jag börjar denna skyltsöndag men ett par "klipp" frĂ„n VĂ€nermuseets utstĂ€llning "HEMÅT - Skaraborgska serietecknare", dĂ€r de presenterar sig sjĂ€lva.
UtstÀllningen finns ute pÄ backen.

Karin KĂ€ll, hĂ€r Ă€r en grafisk formgivare med rötter i Skaraborg (Lidköping). TĂ€nkte lite pĂ„ BP hĂ€r 😁
Inte lÀtt att lÀsa ut presentationerna pÄ dessa skyltar. Dock, fler skyltar kommer...

Ljusskulptur i Lidköping utanför Folkets Hus.
Jag har haft med dessa ljuslyktor flera gÄnger men nu Äker de med dÀrför att de hör till serien om alla Konstverk i Lidköping. Jag kommer att fortsÀtta presentera flera allteftersom.


Det kÀnns som om jag drömmer mer Àn nÄgonsin och vilda Àventyr med mÄnga inblandade. SÄ denna skylten passar in perfekt.

OrsakullanFör ett Ă„r sedan sĂ„…trodde jag inte att jag skulle vara med om en pandemi.  
Jag handlar gĂ€rna…god mat och dryck. Det Ă€r det som förgyller livet i dessa tider.

Ljus och KĂ€rlek🙏

Glad midsommar 🇾đŸ‡Ș💐

En liten hÀlsning via mobilblogg frÄn det ljuvliga landet pÄ GönÀs. Vi har redan haft tvÄ fantastiska sommardagar sen jag kom hit. Idag har ...