söndag, februari 07, 2021

Skyltsöndag jubileum

God morgon och idag säger vi Grattis till Skyltsöndag, som firar den 300:ade skyltsöndagen sedan BP tog över stafettpinnen från Pumita, till att förvalta denna dag. Heja, heja, we just love it! 🌺

Först vill jag visa ett pampigt prydnadsporslin, som är ett arvegods, dock inte hos mig. Bilden passar dock på ett jubileum💟

Vad är ett insektshotell? Jo, det kan man läsa om på den här skylten. Det är en bo- och överlevnadsplats för pollinerare.
Det har blivit fler och fler sådana här i Lidköping. De första såg jag i Stadsträdgården för några år sedan. Detta står vid Strandpromenaden nära Campingen.

Här är det och det är rejält stort!

Magnus Gabriel de la Gardie här har vi den Nya stadens grundare! Lidköping har tidigare bestått av två städer Gamla staden och Nya staden. Jag bor i Nya staden och väldigt nära Villas gamla idrottsanläggning (hur det nu går med den?).

Här har vi Christina Jonsson  Urskaraborgare och visar utdrag ur sin kommande bok! Spännande!

Orsakullan frågar: Vad ser du fram emot just idag? Agendan är tom, så det närmaste jag ser fram emot är en god frukost strax.
Ljus och Kärlek 🙏

14 kommentarer:

  1. Spännande skyltar hos dig. Å jösses så många skyltsöndagar BP hållt i!
    Hoppas din dag blir fin.
    Jag laddar för en natt på jobbet .
    Kram

    SvaraRadera
  2. fin skyltning som alltid ... och så fina insektshotell! Bra att de får hjälp med bostad :)
    Boken ser spännande ut!
    Ha en fin söndagseftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inektshotell ser man här och var, men aldrig något så stort som det vid er Strandpromenad. Snyggt!
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Du har fångat in mycket till jubileumsskyltsöndagen Gerd!
    Det största insektshotell jag sett fann jag längs Akerselva i Oslo för snart 5 år sedan sedan, nu finns ett större från Lidköping, tack för det och det är en vacker och fin bild, nyttig därtill!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fina skyltar! Och visst är det jubileum idag. Kul! Väldigt roligt att insektshotellen är populära runt landet och nytta gör de ju också. VI har också en del av dem här i närheten och de brukar vara väldigt välbesökta.
    Intressant med Christina Jonssons bok tycker jag också.
    Önskar dig en fin söndag! Strålande sol hos oss även idag så bara att njuta.
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Vilket fin hotell, jag hoppas att det är fullbelagt =)
    Snyggt skyltat!
    Ha en bra eftermiddag.

    SvaraRadera
  7. Många skyltsöndagar har det blivit... jag har dock bara hängt med på en bråkdel. Insektshotell är populära.
    kram

    SvaraRadera
  8. Härlig skyltning :) Jag gillar den där stilen på porslinet, vi har en lampfot i den där typen. Mor hade en från vårt barndomshem som tyvärr brann ned år 2006. En fortsatt trevlig söndag.

    SvaraRadera
  9. Stort tack för gratulationen, den värmer:-) Å vilken pampig prydnad. Tänker på Napoleon och Marie Antoinette där.

    Alla städer och speciellt nya stadsdelar med lite självaktning har skaffat insektshotell. Ja odlingslådor också. Bra där! Måste säga att jag inte sett så stora hotell som dom du visar. De är riktigt fina tycker jag.

    Ser att måsarna gillar de la Gardies näsa och axlar - hahaha:-)

    Gillar Christina Jonssons hemsida. Himla läckra illustrationer och roliga projekt. Att hon står bakom företaget etsy visste jag inte. Dessutom gillar jag namnet på hennes firma - Fingerprint. Fyndigt!

    Stort tack för en jättefin skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
  10. Wow, ett sånt stort insektshotell med plats för många gäster! Så fint gjort av Lidköpings kommun.

    SvaraRadera
  11. Wow det var det största insektshotellet jag skådat! Men så bra, för de behövs, i alla storlekar.
    Den enda insekt jag hoppas är stendöd efter denna kalla vinter är fästingen, de får inga kontrakt på hotellet heller.
    Trevlig ny vintervecka!

    SvaraRadera
  12. Ja min söndag gick år att njuta i en av de vackraste parkerna jag har skådat i Spanien. Insektshotell/ BB har jag stött på i York men inte alls så stort som detta =0
    Ha en riktigt glad måndag Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Insektshotell och dom har sjöutsikt också :)

    SvaraRadera
  14. Fin figurin.
    Jag har sett flera insektshotell, men inget så stort som detta.
    Magnus Gabriel de la Gardie, intressant man. Tror att hans hustru hette Eufrosyne, så vackert och ovanligt namn. Samma namn som på siste ägaren av Nääs Slotts hustru.

    SvaraRadera