Visar inlÀgg med etikett Veckans ord. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett Veckans ord. Visa alla inlÀgg

torsdag, augusti 10, 2017

Veckans ord: HÄR OCH NU

God torsdagsmorgon!

Tusen och en tack för fina kommentarer igÄr och jag höll mig inne. Jag valde rÀtt vÀder, för solen kom frampÄ, men dÄ hade jag ingen lust att gÄ ut. Det Àr aldrig försent, men inspirationen fallerade.

Efter regn kommer visst sol. Solen gör tappra försök i alla fall. KÀnns fortfarande lite grÄtt, men det Àndrar sig vÀl under dagen. HÀr och nu.

 
Dessa raggisar blev fÀrdigfÀsta med garntrÄdarna i detta hÀr och nu. Lite av Pippi LÄngstrump, olika. Kul att fantisera, det Àr som med naglarna, jag vet aldrig vad det blir innan jag börjar, det vÀxer fram.

Och idag kan jag inte dra pÄ det lÀngre, nu fÄr jag fram och fixa lite inför resan i morgon.
Ska vÀl inte klaga, men det Àr en kall sommar. Ja, det Àr det.

Det Ă€r fina Sanna som hĂ„ller i den hĂ€r fotoutmaningen i en eller flera bilder, med ett nytt ord varje vecka.

💙 Ljus och KĂ€rlek 💙

torsdag, juli 27, 2017

Veckans ord: MYSTISK

God torsdagsmorgon!


Trodde aldrig jag skulle fÄnga en mystisk bild, men det blev en igÄr. Helt oförhappandes.

 Helt oförhappandes upptĂ€ckte jag ocksĂ„ att jag stickar raggisar i samma nyanser som mina nuvarande naglar! Mystiskt sammantrĂ€ffande.

Jag skrev i bloggen igÄr, och nog Àven en annan dag, att jag behöver en utmaning. Mina uppdrag Àr slutförda och jag vill ha nÄgot att sÀtta tÀnderna i igen.

SĂ„g att en vĂ€ninna gjort ett test och behövde "semester" och för skojs skull kollade jag pĂ„ mig. 
Vad behövde jag? Mystiskt, haha.

Mystiken idag fÄr bestÄ i vad det blir av Sveriges regering. Följer pÄ morgonteven, i stÀllet för radion, idag.

Det Ă€r fina Sanna som hĂ„ller i den hĂ€r fotoutmaningen i en eller flera bilder, med ett nytt ord varje vecka.

💙 Ljus och KĂ€rlek 💙

lördag, juli 08, 2017

Veckans ord: BÅT - i Aberaeron, Wales + Power Big Meet-video

Bore da! God morgon!

Idag sov jag tills jag vaknade 😇
Lite annat stuk i bloggen idag, jag Ă€r med i Sannas fotoutmaning. Veckans ord Ă€r BĂ„t eller BĂ„tar.
Dessutom Wales och Power Big Meet, mycket för pengarna idag 😊

BÄtar i hamnen i Cardigan Bay i Aberaeron.


 Lite bonusbilder frĂ„n stan, dĂ„ den Ă€r sĂ„ ovanligt fĂ€rgrik. Kolla husen!

Lena berÀttade sÀkert historian om varför husen Àr i sÄ granna fÀrger, men det har jag glömt och sÀkert gömt..

Jag bara njöt, nÀr jag gick hÀr.


Vanligtvis Àr husen vÀldigt grÄ i Wales, men hÀr piggas det upp av vackra blomster, gott om hortensior och, pÄ sina stÀllen rikligt med rhododendron.

Vet ni hur det kÀnns, att sitta pÄ första parkett pÄ min balkong, och höra och beskÄda detta?
Det var full fart och cruising, i Parken var det Rock´n Roll. HĂ€rligt!
 Polisbilar strök ocksĂ„ förbi rĂ€tt sĂ„ flitigt, höll ordning och reda.

Idag, nÀr jag tittar ut, Àr det bara tvÄ tÀlt och blött pÄ marken, men det blir en ny omgÄng cruising i em/ ikvÀll och solen kommer. Största antalet bilar finns dock pÄ Hovby flygfÀlt dag- och nattid. NÄgra pÄ Kronocampingen hÀr.

💓 Ljus och KĂ€rlek 💓

tisdag, juni 20, 2017

Veckans ord: SOL 💛

God tisdagsmorgon!

Än finns det bilder och relativt fĂ€rska Ă€r de! Och vad passar bĂ€ttre, en av dessa underbart soliga dagar, Ă€n att köra Veckans Ord, som just Ă€r SOL. Uppfinnaren till detta Ă€r soliga Sanna!

GÄrdagens sol, ute pÄ min gÄrd.

  Solskenet pĂ„ den aktiva lördagen.
Folket gonade sig pÄ solbryggorna.

Åt andra hĂ„llet pĂ„ torgbron och mot kyrkan var det motsols

HÀr bjuder jag pÄ en fart/flÀktig video frÄn i lördags!

Soligt vÀder, med en del stackmoln, 17 - 21 grader och rÀtt sÄ blÄsigt. Det Àr mina framtidsutsikter för idag! Och solen Àr skarp, det har jag kÀnt av.

💛 Ljus och KĂ€rlek đŸ’›

söndag, juni 18, 2017

Skyltsöndag med Veckans ord - Skylt

Gomorron och blandad kompott!

Jaa, jag kunde ju anvÀnt gÄrdagens inlÀgg som Skyltsöndag eller som Veckans Ord, men helt plötsligt har jag fÄtt sÄ mÄnga nya skyltar, sÄ jag bjuder pÄ en omgÄng till. Söndag hela veckan...
Och nu kör jag med en kombo. Det bara bidde sÄ.- för jag var lat.

 Det var TRE grejer pĂ„ gĂ„ng i Lidköping igĂ„r!
HÀr pÄ Torgbron, var det Konst- och Kulturdag. SÄnguppvisning, dansare.

En av Moa Anderssons fÀrgstarka tanter satt bekvÀmt pÄ bron och övervakade det hela.

 Man gjorde reklam och info för vĂ€nernfisket.

 Reklam för teckningskurs.

Ja, sÄ var det matmarknaden. Den pÄgick frÄn i torsdags och avslutas idag.
Och det ska jag sÀga, sÄ lÄnga som köerna var överallt till maten, det orkade jag dÄ inte köa för i vÀrmen och med svullna fötter. Hade tÀnkt, men...

Dessa tvÄ bilder Àr frÄn i fredags, nÄgot sÀmre vÀder, syns pÄ fÀrgerna. HollÀndska blommor hÀr.

Den tredje aktiviteten var den vanliga torgmarknaden och dÀr handlade jag svenska jordgubbar.
Jag har sÀllan sett sÄ mycket folk överlag.
Jag fÄr visa lite mer i morgon!

Skyltsöndag handhas av förtrĂ€ffliga BP och Veckans Ord av lika förtrĂ€ffliga Sanna!

💙Ljus och KĂ€rlek💙

söndag, juni 11, 2017

SKYLTSÖNDAG och Veckans ord: GAMMAL

God söndagsmorgon!

Efter nÄgra dagars ledighet ska jag försöka lÀgga in bÄde nytt och GAMMALt i mitt Blogghem.
GlÀdje och gamman.

Barnbarnet William 19 Är, Student 2017.

William och hans mormor och farmor.
Vi fĂ„r vĂ€l rĂ€knas till veckans ord GAMMAL 😀 Och vi tog bĂ„da Realen. 

Älskade fina familjen.

Realen 1963 - sedan 1-Ärig korrespondentlinje vid Handelsskolan, Nolhaga slott i AlingsÄs. Gymnasiekompetens vid 55 Ärs Älder. GAMMAL.

GAMMAL bild.
Jag var 16 Är. VÀnnerna runt omkring mig var mina lekkamrater genom Ären.

Minstingen pÄ kalaset, som ocksÄ ville vara student, lille kusin Lowe.

Avslutar med en "skylt" frÄn Dals Eds stationsbyggnad. TÄgen stannar hÀr men stationshuset Àr bostad. Och det finns mycket GAMMAL historia i den, speciellt frÄn krigsÄren. Ligger ju bara 2,5 mil frÄn norska KornsjÞ.

Skyltsöndag handhas av förtrĂ€ffliga BP och Veckans Ord av lika förtrĂ€ffliga Sanna!

💚 Ljus och KĂ€rlek 💚

fredag, maj 26, 2017

Veckans ord: VACKER

God fredagsmorgon! Och klÀmdag för mÄnga.
PÄ stan i Lidköping Àr det idag stor VÄrmarknad med mÄnga artister.

SĂ„ Ă€r det Ă€ven Gems weekly photochallenge, med ett eller flera foton, som fĂ„r tolkas fritt. Veckans ord VACKER, dĂ€r var det svĂ„rt att vĂ€lja ut nĂ„got. För det finns sĂ„ mycket, som Ă€r vackert. 
Uppfinnare till temat Ă€r vackra Sanna   

VACKERt hemstickat stuprör.

En VACKER morgon idag. Solen skiner, sÄ det Àr hett pÄ balkongen. Markisen Äkte ner.

VACKER dukning pĂ„ festvĂ„ningen pĂ„ Stadshotellet i Lidköping. SvĂ„rt att fĂ„ med allt (vi var fyra lĂ„ngbord), i  den trĂ€ngsel som blev, med ca 120 personer.
Det hÄlls distriktsmöte inom Vasa Orden av Amerika och bland gÀsterna fanns givetvis bÄde Kanada och USA representerade.

FÄr ta en liten svÀng pÄ torget, innan jag lunchar pÄ Stadshotellet, för att sedan jobba i receptionen pÄ Lidbeckska huset till klockan 17.
Inte sÄ mycket mer att orda om, utan jag önskar en fin fredag, mina vÀnner!

💓 Ljus och KĂ€rlek 💓

torsdag, maj 18, 2017

Veckans ord: BLÅ 💙

God morgon, torsdag!

...sĂ€ger jag till Gems weekly photochallenge, med ett eller flera foton, som fĂ„r tolkas fritt. Uppfinnare till temat Ă€r fina Sanna   

Inte lĂ€tt att hitta nĂ„got BLÅtt denna veckan. Sa jag, nĂ€r jag började spĂ„na. Men titta!

En morgonfĂ€rsk balkongbild, med en del BLÅa blomster, i den turkosa interiören.
Solen skiner! Det Ă€r varmt och ska bli upp till 26 grader idag. HĂ€r har jag druckit mitt morgon-Zoega´s.

Min BLÅ kristallskĂ„l, som jag fick av jobbet, nĂ€r jag slutade.

Den BLÅ NĂ€ckrosen i repris.

 Min BLÅ gympaboll.

 Mina BLÅ Iittala ljusstakar, fast de ser turkosa ut.
Hederlig BLÅ Niveacreme.

Och sĂ„ Carina, med BLÅ dunjacka och BLÅ jeans, i repris.

Njut av den hÀr dagen, för den kommer inte i repris!

💙 Ljus och KĂ€rlek 💙

lördag, maj 13, 2017

Veckans ord: KÄNSLA

God lördagsmorgon...

..och dax för Gems weekly photochallenge, med ett eller flera foton, som fĂ„r tolkas fritt. Uppfinnare till temat Ă€r fina Sanna   

 Om KÄNSLA skulle jag kunna skriva en hel roman. Hela livet.. Mina förĂ€ldrar, mina förĂ€lskelser, mina barns födslar, mina barnbarn och mina bröllop. Mina vĂ€nner, resor, Ă€ventyr. Begravningar.

Har suttit pĂ„ balkongen med mitt Zoegas, lĂ€ppjat och njutit av de smĂ„ solstrĂ„larna och i bakgrunden hörs radion "Ring sĂ„ spelar vi" dĂ€r de Ă€r i Visby pĂ„ Gotland. Det Ă€r KÄNSLA!

 Jag vĂ€ljer att visa nutid. HĂ€r Ă€r Ă€ldste sonen med fru och de tvĂ„ norfolkterrierna Henry och Ester. En bild fylld med KÄNSLA.

HĂ€r tar Ester vĂ„rdopp i bĂ€cken! KÄNSLAn Ă€r kyligt.

 En hĂ€rlig KÄNSLA att bli serverad god hemlagad mat och ett gott glas rödvin.
Kycklinggryta. EfterrÀtt grÀdd- och chokladglass med vispgrÀdde.

Vi vill ocksĂ„ ha!! Henry och Ester visar KÄNSLA!!

Mitt milleniumfödda barnbarn Wictor. Alla barnbarn ger mig - farmor/mormor-  en kĂ€rleksfull  KÄNSLA.

MĂ„ste ta med den hĂ€r bilden ocksĂ„. Det var lĂ„ngdistanslöpare, som kom pĂ„ banvallen, nĂ€r vi var ute med hundarna. En KÄNSLA att möta dessa engagerade mĂ€nniskor, som springer mil efter mil.

Idag Ă€r det KĂ€rleksfulla Lidköping. DĂ€r finns otroligt mycket KÄNSLA och förmodligen en hel del drop-in-vigslar, allt i kĂ€rlekens tecken. Jag fĂ„r ut och beskĂ„da hĂ€rligheten.

💓 Ljus och KĂ€rlek 💓

fredag, april 28, 2017

Veckans ord: SPIRAL

God fredagsmorgon!....

..och dax för Gems weekly photochallenge, med ett eller flera foton, som fĂ„r tolkas fritt. Uppfinnare till temat Ă€r fina Sanna   

Ordet Àr spiral och först hittade jag ingenting i spiralform. TÀnkte pÄ spiraltrappa, men vart hittar man det? SÄ plötsligt dök den ena spiralen efter den andra upp.

Ett spiralblock..

En gammal hÀftapparat. HÀftig, i sin blotta existens.

Ett gammalt hÄlslag.

"Ny" idiotisk böjbar lampa.

Ha nu en riktigt glader fredag! Idag kÀnner jag för grillad kyckling som fredagsmys.
Jag kan nog leta upp en flaska rött frÄn Pfalz, i en kartong i garderoben ocksÄ.

Nu har jag jobbat rÀtt mycket ideellt nÄgra dagar, men idag gÄr bloggvandringen. Gillar ju att lÀsa vad ni har för er, mina go vÀnner!

💚 Ljus och KĂ€rlek đŸ’š

onsdag, april 19, 2017

Veckans ord: RUND

God onsdagsmorgon!...

...och dax för Gems weekly photochallenge, med ett eller flera foton, som fĂ„r tolkas fritt. Uppfinnare till temat Ă€r fina Sanna   

Veckans ord Àr RUND och hÀr har jag roat mig med att gÄ runt pÄ Campingen mittemot mitt, för att se vad jag hittade för runda saker.

Först ut Àr den livsviktiga livbojen. Trygg-Hansa-RUND. Trygg Hansa skÀnker bojarna, som sedan Àgs/förvaltas av kommunen, bÄtklubbar och stugföreningar, allt för att öka sÀkerheten. Livbojarna sattes upp första gÄngen 1954.

PÄ en av lekplatserna fanns den hÀr rutschkanan med RUNDa hÄl och ringar.

HÀr, sÄ studsade barnen hoppkudde. Visserligen inte helt RUND, men fuskRUND. Jag ville dock ha med bilden, för den Àr sÄ fylld av fÀrger och glÀdje, en s.k. bonusbild!

Allsköns flerhjulingar, dÀr hjulen sÄklart Àr RUNDa.

Blomkrukorna, som vetter Ät husbilsplatserna, Àr verkligen RUNDa.

Sist hittade jag bollen, och det pÄ min gÄrd. Och bollen, den Àr ju RUND och vÀldigt svensk i fÀrgerna!

Nu ska jag RUNDa av det hÀr inlÀgget med att berÀtta att jag reser bort ett par dagar. Dalsland ska fÄ ett besök. Och "veckansord"deltagare fÄr besök, nÀr jag kommit hem. Solen skiner klart och det Àr 4 minusgrader, urraburra, sÄ kallt, tycker jag.

SÄ hÀr bakom skÀrmen blir det lugnt och fridfullt. Ta hand om er. För det ska jag. Om mig.

💙 Ljus och KĂ€rlek đŸ’™

Glad midsommar 🇾đŸ‡Ș💐

En liten hÀlsning via mobilblogg frÄn det ljuvliga landet pÄ GönÀs. Vi har redan haft tvÄ fantastiska sommardagar sen jag kom hit. Idag har ...