måndag, april 08, 2024

SELFIE om kosläpp

Denna morgon var inte så svår att vakna till. Solen spred sitt milda sken och jag kände hopp om livet. För säkerhets skull gick jag igår iväg och köpte en bukett tulpaner och en med nejlikor, bara för att. För att pigga upp mig och komma ur dvalan innan.

I lördags, men - snön regnade bort!

Ja, snön är nu borta men det här var lördagen. Ett skitigt snöberg blir man inte glad av!

Jag köpte även den här söta blusen, som jag blev glad av. Lite roliga ärmar med puff och så går den upp i halsen. Det är plagg för mig, det, då handlar jag, även om jag har många (alldeles för många) blusar i garderoben.

Och så blev äntligen detta gjort. Det gav mig glädje och även mina fötter blev omhändertagna.
Nu måste jag ju kunna må bra! 🌞

Nu övergår jag till Klimakteriehäxans tema SELFIE om kosläpp!

1. Den fetthalten ska "min" mjölk ha:  3 % och lång hållbarhet. Godast.
2. Den osten vill jag ha:  Cheddar tröttnar jag aldrig på. Även grönmögelost och getost kan reta mina smaklökar.
3. Den "mjölkmaten" är en favorit: Frödinge ostkaka och Gäsene kalvdans
4. Den yoghurten serveras hos oss:  Jag har ingen speciell utan varierar mig mellan naturell och någon med bär och frukter och det får inte vara mini.
5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta? Kossor heter väl Rosa?
6. Har du något ko-minne? Jaa då. Växte upp bredvid en bondgård. En gång i livet hade förste maken och jag en egen ko, som han handmjölkade. Tyvärr så slet hon sig i lagården och åt ihjäl sig av kraftfodret.

Glad måndag med ljus och kärlek 🙏🏻

26 kommentarer:

  1. Tänk vilken skillnad vädret gör. Här har vi kunnat njuta av riktig vårvärme ett par dagar och det har varit väldigt skönt.
    Så fin blus du köpte. Även om man har en del i garderoben så är det alltid roligt att förnya sig. Fina naglar och välskötta fötter är inte fel heller!

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltihopa har med måendet att göra. De här positiva sakerna lättar alltid upp!
      Tack och kram!

      Radera
  2. Wow vilken kohistoria!!! Hon åt sig till döds!!!! Jag kan också uppskatta Frödinges ostkaka, men testa den jag tipsar om vetja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så hemskt, att äta ihjäl sig. Veterinären kunde inget göra. Ska kolla ditt tips!

      Radera
  3. Fin blus som passar perfekt nu. Mjölken med lång hållbarhet smakar inte gott... jag är riktig mjölkKonnässör, kan välja affär beroende vilken mjölk de säljer... Ostkaka är gott, kalvdans har jag sett bara på julmarknader. Äggost är något som vi gillar på Västkusten, finns ibland på vårt bageri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blusen föll jag för. Jo, den mjölken är helt OK för mig. Jag har smakat äggost i Dalsland.

      Radera
  4. Kor ska verkligen heta Rosa! Det var ett tragiskt öde som eran ko gick till mötes! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Rosa eller Stjärna är konamn.

      Radera
  5. Så tråkigt att er ko fick ett så sorgligt slut. Jag har också ett liknande minne.
    Söt blus du köpt och så fin du är om händerna!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så ledsamt då. Lite nytt och glatt skadar inte.
      Tack och kram!

      Radera
  6. Oj så sorgligt ko-minne 😥
    Fin bukett blommor och Din nya blus är verkligen fin 🤩
    Kalvdans och ostkaka äter jag inte av två helt olika anledningar.
    Fina naglar och omhändertagande fötter ger guldkant på vardagen, det liksom blommor och en ny blus är verkligen sånt som piggar upp.
    Nu är jag strax på väg mot min dejt med läkaren…
    Ha en fortsatt fin måndag och Du… Ditt inlägg kvalar lätt in på Glad Måndag ❣️ kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det minnet var nästan ko-skräck.
      Hoppas din läkardejt blev bra.
      Visst är det ett glad måndag! Kram!

      Radera
  7. Blev verkligen vårigt här känner jag med knoppar och snittblommor. Samt så fina naglar du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt med fina naglar, tycker jag!

      Radera
  8. Snygg blus. Fantastiskt att se välskötta naglar. Borde skärpa mig.... Men så är det det där med att prioritera. ska göra min selfie strax. Kra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prioritering gäller ju med allt och visst är det svårt ibland. Kram

      Radera
  9. Glatt kosläppinlägg även om din ko fick ett tragiskt öde. Tyvärr inte alltför ovanligt har jag förstått. Din nya blus är fin, riktigt fin. Naglarna med förstås. Snygga , riktigt snygga. Själv kör jag naturellt..mindre snygga.
    Ha en fin och glad måndag Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina naglar är ett rent välmående för mina nagelband, när naglarna får lack på sig. Så det är även hälsa.
      Tack och tack. Kram!

      Radera
  10. Just ja, det är ju Klimakteriehäxans selfie idag! Kul att läsa dina svar, säger också stackars eran ko! Så fina naglar du fick! Kram från Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina naglar är behövligt för mig. Kram!

      Radera
  11. Synd på kon där, lite sorgligt. 😢
    Så klart man får pigga upp sig emellanåt, speciellt denna årstiden när det mest är grått och trist.

    Ha nu en skön tisdag. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, sorgligt att äta ihjäl sig, fy.
      Tack så mycket 🙏🏻

      Radera
  12. Oj vilken tragisk händelse med kossan! Kraftfodret jäste väl i magen då, och fick inte plats till sist, så ledsamt! Senast jag hade kor i min närhet var på 90-talet när vi hade mjölk-kor som granne. Vi skulle se till dem när ägarna var på kortare resa, då stod de alla inne i ladugården. När vi kommer dit har en ko kalvat! Kon var tjudrad och kunde inte nå sin stackars kalv som hade kommit upp på benen och gick o såg helt vilsen ut. Mitt ex lyfte upp kalven och bar den till mamma ko, sen slängde han jackan han burit som inte gick att få ren mer. Men det gjorde inget! Fin blus, har sett att det är blommigt som gäller, känner mg inte så bekväm i mönstrat då jag är så tjock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har våra ko-minnen. Så kul idé att blogga om!
      Jag ska säga att jag egentligen borde ha enfärgat, för att jag har ingen snygg rygg längre med min skolios. Men den här satt faktiskt fint i ryggen också! Och - då slår jag till!

      Radera
  13. Kan man delta hela veckan i Selfien, om man inte minns på måndag eller tisdag?
    Det här med mjölk och ost hade jag haft svar på :)

    SvaraRadera