måndag, april 29, 2024

Selfie - om hundar

Hej glad måndag! Jag börjar med några bilder från fredagen. Japanskt körsbärsträd och påskliljor.

En tacosmiddag bland glada vänner.
Sist, men inte minst, en selfie på mina två outfits från fredagen och lördagen. Ingen matbild från lördagen men det var en smaklig vårbuffé med kaffe och hemmagjord budapestbakelse lite senare på kvällen.

Nu ägnar jag några minuter åt Klimakteriehäxans selfie-utmaning, som denna veckan handlar om människans bästa vän, hunden.

1. Mitt första hundminne: Som liten hade man inte hund i den utsträckningen som idag, vi hade katt. Men som vuxen skaffade vi familjens första hund Kari, en superpigg foxterrier, som skällde på allt.

2. Filmhund som stannat kvar: För mig är det Lassie och Båtsman.

3. Bokhund som stannat kvar: Inget minne av någon bokhund.  

4. Den hunden glömmer jag aldrig: Sarah och Mathias första hund ihop, fine Diego. En blandning av Jack Russel och foxterrier. Diego blev dessutom allas vår blogghund. Ögon, som man kunde drunkna i, busig, lekfull och älskade att retas med mig, MårrMårr.

5. Berätta en egen liten hundhistoria!  När Diego rymde in i skogen då han fått nos på rådjur och inte hittade hem. Anrop lades upp på Facebook och till slut blev det napp. Han hittades i en ort någon mil bort liggandes på en brygga och solade!

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en ...  pudel. Dotter Jessicas lilla Molly är så älskvärd och gillar att bli gosad med.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

18 kommentarer:

  1. Det finns många fina bokhundar, hoppas du hittar nån genom vår SELFIE! Kul att du är med!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att Diego kom tillrätta. Så oroliga ni måsta ha varit!
    Jag hade en moster o morbror i Stockholm och de hade alltid pudlar, men jag var inte speciellt förtjusta i dem, pudlarna alltså.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så obehagligt då, men det ordnade sig till sist.
      Kram!

      Radera
  3. Så många fina hundminnen du har med dig. Vilken tur att Diego kom tillrätta den gången. Alla hundar gör dessvärre inte det. Jag minns mycket väl Diego från din blogg <3
    Vilken bra och trevlig helg det blev!
    Nu önskar jag en fin start på den nya veckan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det har funnits många fler hundar i mitt liv. Numera har ju nästan alla hund och ofta även två. Kram!

      Radera
  4. svar: Från 1a maj tycker jag det är lämpligt om snön försvinner ☺️ då är vinter, vårvinter över och majmånad = vår 😄
    Jag som är uppvuxen med hund kommer inte ihåg något liv utan hund… Båtsman var en favorit, men Pongo, Lady & Lufsen är ju oxå hundar 😜 och i bokform så tänker jag på Skriet från vildmarken av Jack London.
    Finfina bilder Du bjuder på 🤩 ha en fortsatt fin måndag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina föräldrar var ej heller några hundmänniskor. De försökte allt att ha hund men lyckades inte. Mer katt, som jag.
      Lady och Lufsen är ju för söta! Får väl se om jag antar något boktips med hund!
      Kram!

      Radera
  5. Hundar är vanliga i brittiska böcker. Nu har jag fått låna sonens fina katt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre av mina barn har hund. Fjärde barnet hade katter tidigare. Så är vi, alla olika.

      Radera
  6. Precis som du så är jag mer katt- än hundmänniska, vilket inte innebär att jag ogillar hundar. Men det är mera pass med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar mina barns hundar, det är inte det, men jag klappar hellre en katt.

      Radera
  7. LillaSyster2024-04-29 18:33

    Så fint du klätt dig på båda tillställningarna. Hemgjord Budapest- så gott! Ha en solig kväll!

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att man fick fatt på Diego. Ja, du skulle säkert passa som en snäll pudel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilken lättnad det var, fy 17 vilka kval vi led under sökningen.

      Radera
  9. Nu börjar det grönska här med fart. Vackert Japanskt körsbärsträd , är nästan ikapp nu. Vårt har knoppar! Sen är du vårfin också! ,-)
    Att du har haft en foxterrier har jag missat.
    Diego minns jag, hur söt som helst, men så otäckt att han försvann!. Tur att han blev funnen! Charmigt att han tog det själv med ro ,-))
    Ha en härlig Maj nu! KRAM Primrose ,-) Svarar på ditt senaste inlägg i morron, det börjar bli sent nu! KRAM Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla du! Nej, Kari har jag aldrig skrivit om, det var som hundra år sen, men söt och fin var hon.
      Kram!

      Radera