måndag, april 15, 2024

SELFIE - politik -

Idag skiner solen stort, fast det är kallt. Just nu 8 grader. Men inlägget platsar även i Glad måndag med Carita 🎀

Jag har lekt lite med mina bilder. Jag har inte hittat några gratisappar med ramar till bilderna eller annan bakgrund. Däremot har jag fuskat fram genom skärmbilder någotsånär en variant.

Nedan en selfie på min outfit i fredags. Jag har inte ont av att visa mitt utseende, utan hoppas bara att jag ser glad och snäll ut 🥰


Veckans Selfie-frågor, som Klimakteriehäxan håller i, försöker jag att ge några svar. Det handlar om politik och det är väl inte det lättaste ämnet i dagens samhälle.

1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken?  Nej.
2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion?  Kvinnors rättigheter, abortfrågan, vad är barnens bästa, sjukvården.
3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val?  Absolut inte.
4. Läser du tidningarnas ledarsidor?  Har väl hänt någon gång.
5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt?  Tage Erlander, Olof Palme.
6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person? Rösta ska jag, men får tänka till lite mer.
Ljus och Kärlek 🙏🏻

18 kommentarer:

  1. Fina bilder! Och kul att läsa dina svar på Klimakteriehäxans frågor. Ja, politik är ett stort ämne. Försöker för egen del hänga med i det mesta och läser gärna tidningarnas ledarsidor. Vad gäller politiker så kan jag inte påstå att jag saknar Palme. Alltför arrogant och självgod i min smak. Men Tage Erlander tyckte jag var rolig och satte ju sina avtryck på olika sätt.
    Önskar dig en skön måndag och en bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skulle nog inte vilja ha Palme som idag, fel svarat, men jag gillade faktiskt honom då på den tiden.
      Tack och kram!

      Radera
  2. fin outfit, jo, jag har varit politiskt aktiv lokalt i Göteborg, rösta ska jag, så mycket som kvinnor kämpat för rösträtten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag använder alltid min rösträtt.

      Radera
  3. Jag skrev en lång kommentar som försvann puts väck 🫠
    Ovanligt att se Dig blåklädd, jag tänker Gerd = röd, men Du passar fint i den blå outfiten 👍
    Politik… J var kommunpolitiker i många år, Palme är väl den mest kända politikern.., Per Albin-torp är ju uppkallade efter en politiker.
    EU-valet känns långt borta, har min röst nån betydelse… jo yes känslan är meningslöshet, samtidigt är det så att deltar man inte får man inte lov att ha nån åsikt 🫠
    Ha en fin måndag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy 17, när kommentarerna går upp i rök. Det drabbar mig också ibland.
      Man ska rösta. Viktigt, men svårt.
      Jodå, jag kan ha både blått och grönt, men bäst trivs jag i rött!
      Kram

      Radera
  4. du ser både glad och snäll ut. och du passar i blått. svårt att veta vad en ska rösta på i alla lägen. Erlander var en karismatisk politiker. diskuterar gärna politik med somliga människor men absolut inte med andra. ha en fin och solig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!
      Politik är svårt och svårare blir det, tycker det är oklart många gånger!

      Radera
  5. Ja vi har lite betänketid innan det är dags för EU-valet - det är nog bra, men undrar om det kommer att hjälpa???? (du passar i blått, även om politikerna du säger dig sakna är tydligt röda :-D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Jag saknar nog mer den "gamla tidens" politiker egentligen. Jag är varken röd eller blå nu, färgglad, skulle jag vilja säga 😁

      Radera
  6. Du ser både snäll och glad ut och det är en jättefin bild på dig! Lite ovant med blått men färgen klär dig bra.

    Med tanke på hur vår värld ser ut i dag borde man engagera sig politiskt men jag tycker det är ganska så tråkigt. Tror helt enkelt inte att jag skulle göra ett bra jobb så då är det bättre att andra gör det. Sedan finns det i och för sig många politiker som jag inte tycker gör något speciellt bra jobb. Faktum är att det blir svårare och svårare att rösta tycker jag.
    Önskar en god måndagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världen har verkligen blivit tråkig. För mycket våld och tjyveri.
      Mycket svårt att rösta rätt.
      Kram

      Radera
  7. Gillar verkligen att du bjuder på dej själv och ditt glada face. Blått klär dej!

    Tage Erlander, Olof Palme... och Ingvar Carlsson. Män som stod för din åsikt!
    Sen gillade jag... trots att jag sldrig skulle tänka mig att rösta på honom... Fredrik Reinfeldt. Också en som var tydlig ...och godmodig.
    Rösta ska jag göra. Har två partier att välja på. Är för lite påläst.. och intresserad.. för att rösta på person Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik Reinfeldt var bra och även Carl Bildt, faktiskt.
      Kan för lite numera. Förr var jag fackligt engagerad och skyddsombud.
      Kram

      Radera
  8. Kvinnors rättigheter, abortfrågan, vad som är barnens bästa, sjukvården. Så viktiga och bra ämnen du valde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men eller hur? Viktiga punkter. Jag har haft en del insyn i detta. Just nu är det barnens bästa som engagerar mig mest.

      Radera
  9. Snygg, och passar bra i blått!
    Kul att du också saknar Palme och håller med Erlander var väldigt bra.
    Håller med i den aktuella frågan .
    Stor skillnad på politiken nu mot förr, tyvärr.
    Kul att få läsa vad du tycker.
    Ha det jättefint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket, Primrose! Ha det jättefint du med.
      Kram!

      Radera