måndag, maj 27, 2024

SELFIE om sömn

 

God förmiddag! Då var det dags för Klimakteriehäxans selfie igen som idag handlar om den viktiga sömnen. Ja, hur är det med den? Jag ska inte sticka under stol med annat än att det kan vara både si och så. Hon frågar och jag svarar!


Men först lite fågelkvitter, så jag kommer i stämning!

1. Pyjamas, nattlinne eller naken? Jag har i många år sovit naken, då jag haft maken vid min sida. Men numera som solo så använder jag nattlinne. Gärna ett par sockor, som jag sparkar av mig under natten.

2. Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? Svalt, men inte kallt. Hatar att frysa.

3. Hur mörkt ska du ha det? Jag har svarta persienner. Således vill jag ha mörkt när jag sover.

4. Hur många kuddar har du i din säng? Tre. Jag har två olika plus en "knölkudde" som jag använder till den onda armen.

5. Hur många timmar sover du per natt, ungefär? Mestadels nio timmar och gärna utan väckarklocka.

6. Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? Vaknar en eller två gånger per natt och orsaken är värk i armen. Går upp, dricker vatten, lägger mig och somnar mestadels om igen.

7. Drömmer du? Oh, ja! Väldigt mycket och särskilt morgontid. I natt hade jag vandrat åt fel håll och hamnade i Arvidsjaur. Naturligtvis fick jag inte med mig mobilen🤣

Ljus och Kärlek 🙏🏻

18 kommentarer:

  1. Så fint, fåglarna sjunger flitigt i vår lilla trädgård. Sömn är viktigt, jag sover gott. Vi har inga persienner, gillar vakna i dagsljus, speciellt nu. Drömmer men glömmer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast har man väl glömt det man drömmer, men jag är rätt vild i drömmarna, så jag tror ibland att jag är där, när jag vaknar. Läste hos dig att du drömmer i svartvitt? Aldrig hört talas om?

      Radera
  2. Bra sömn är viktig och vi behöver alla sova olika mycket.
    Trots detta så är det nästan vanligare att folk väljer att sova färre timmar än de behöver för att må bra.
    Att sova till man vaknar av sig själv är ju bäst.
    Jobbigt med värk. Det är svårt att finna en bra sovställning.
    Ha en fin måndag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sover mer än gärna, det är skönt. Lägger mig tidigt.
      Kram!

      Radera
  3. Att oplanerat hamna i Arvidsjaur låter inte så bra ... men på det stora hela verkar ju dina nätter vara ganska ok! Så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju lite dumt att hamna där. Komplicerat. Jodå, min sömn är väl OK.

      Radera
  4. Nattlinne och svalt är det som gäller här. Jobbigt med värk nattetid och om det påverkar hur man kan ligga.

    Önskar en glad måndag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag måste vända och vrida på mig i olika omgångar pga värken, men funkar väl rätt så.
      Kram!

      Radera
  5. Drömmar är spännande. Tokiga. Synd att de är så flyktiga.Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt spännande! Visst ville man veta slutet? Eller inte... Kram!

      Radera
  6. 9 timmar! en nåd att stilla bedja om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en nåd. Jag är därom medveten.

      Radera
  7. Det verkar som om vi tycker ganska lika när det gäller sömn, men jag sover inte så många timmar som du och jag är uppe minst 3 ggr varje natt. Det är lite irriterande faktiska att aldrig få sova en hel natt i lugn och ro som man gjorde förr i tiden.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag ville också sova en hel natt i sträck. Kan jag väl säga. Men förr i tiden är tyvärr inte nu.
      Kram!

      Radera
  8. Härlig liten video med blommor och fågelkvitter!
    Min nattsömn är inte lika god som förr, men det är som det är ... och värk i kroppen påverkar även min sömn emellanåt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så du är ute och reser när du sover, Arvidjaur ,-) Men att mobilen inte var med, synd ,-)
    Jag drömmer i perioder.
    Mörkt ja håller med!
    Härligt fågelkvitter ,-)
    Jobbigt med din arm, att den stör sömnen.
    Ja frysa gillas inte, jag har en vetekudde när det är kallt. Kul att läsa dina svar. Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  10. Fy så jobbigt att du har sånt besvär med armen! Minns då jag bröt armbågen, hur besvärligt var det inte att både sova o klä på sig. Jag saknar att jag inte minns mina drömmar, det var väldigt längesen jag kom ihåg någon. Visst är det en ljuvlig tid nu, man skulle sovit sig igenom vintern och hållit sig vaken nu fram till oktober!

    SvaraRadera
  11. Ha det bäst nu i varmare breddgrader.. :)

    SvaraRadera