torsdag, augusti 15, 2024

Kändisar på stan

Jo, jag tog mig en alldeles egen busstur in till stan i förrgår. Klev av på rätt plats och kunde hitta hållplatsen hem (låg inte på samma gata). Jag tränade mig på att hitta. Försökte se gatunamnen, vilket inte var helt lätt överallt.

Men jag var nöjd över att solen sken!

Först träffade jag på den värmländske författaren Gustaf Fröding (1860-1911).

Här står statyn "Sola i Kallsta" och ler. Eva Lisa Holtz, som hon hette (1739-1818). Hennes omtalade glada humör gav henne smeknamnet "Sola i Karlstad".

Här finns också karlstadfödde Nils Ferlin med statyn "Ferlin steppar" (1898-1961).

Vad säger väderkartan idag då? Jo, upp till 22 grader men mulet. Det har varit så många soliga dagar i rad nu så jag klagar inte alls. Det är härligt att ha sommarrummet balkongen också. Igår hade jag tvättstugen, tänk så enkelt det var, bara ta hissen ner. Idag ska jag fixa lite i förrådet, det börjar se snyggt ut där.

Ha en trevlig torsdag! Ljus och Kärlek 🙏🏻

12 kommentarer:

  1. Det var många kända personer som du mötte på din stadstur i går. Roligt att lära känna en ny stad dessutom. Praktiskt med buss som går direkt. Perfekt att bara ta hissen ner till tvättstugan för det underlättar verkligen!

    Önskar en fin torsdag nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kul med statyerna faktiskt. Jätteroligt att försöka lära känna en ny och dessutom mycket större stad.
      Tack och kram!

      Radera
  2. Vad trevligt att vara lite turist i egen stad och fina möten blev det ju också. Förstår att det är en lättnad att bara ta hissen ner till tvättstugan.Så har vi det också, väldigt praktiskt med två eller fyra maskiner i två tvättstugor som kan bokas.Sällan det behövs. (Har även en tvättmaskin uppe som används till mer "dagligtvätt". Bekvämt det också och plats finns. )
    Önskar dig en skön dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hissen underlättar mycket för oftast finns det något att bära eller släpa på. Här är tvättstugan oftast ledig, en del har egna maskiner. Det stod en här men den tog de med sig. Men jag är nöjd såhär.
      Tack och kram!

      Radera
  3. Himla praktiskt med hiss 👍 det är skönt Du slipper knöka upp dra-maten uppför trappor liksom tvätten, det är verkligen en bonus.
    Vad hände med Din lilla tvättmaskin som Du hade på toaletten, sålde Du den eller fick den följa med?
    Jag applåderar Dig som utforskar och tar bussen på egen hand, det är så Du lär Dig bäst… har man sällskap som KAN staden är det lätt att förlita sig på denna.
    Många kändisar bor och återfinns i Karlstad, både levande och döda 😅
    Ha en fin fortsättning på denna torsdag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom får jag hjälp av Sarah vid storhandling, så helt andra förutsättningar.
      Jag måste försöka själv, annars går jag bara i bakspåret och följer och vet ingenting.
      Min lilla tvättmaskin i Lidköping leasade jag av Drömstan. Nej, jag saknar ingen tvättmaskin i lägenheten, var ingen hit heller att ha torkställning i lägenheten.
      Tack och kram!

      Radera
  4. Jo, man får allt träna i början i en ny stad för att hitta rätt, bäst att göra det när det inte är skarpt läge.
    Tackar för denna rundtur, ha en jättefin kväll. (Så småningom)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har rätt bra lokalsinne, men då måste jag gå själv. Ihop med andra blir jag bara förvirrad.
      Tack, kvällen är skön.

      Radera
  5. Bara det är lite gott i luften finns det ingen anledning att klaga. Vilka kändisar! Häftigt! Kram

    SvaraRadera
  6. Fröding såg jag inte när jag var hos dig, men de andra två såg jag.
    Trevlig helg och stora kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi såg inte Fröding då. Stora kramar!

      Radera