onsdag, september 18, 2024

Två vårdturer på rad

God förmiddag! Veckans första vårdtur gick i måndags med taxi till Klarälvskliniken och den fysioterapeut som kallar sig "Ortoskliniken". Han skulle prova ut ett nytt ryggstöd åt mig eftersom mitt gamla blivit för stort (jag har krympt i ryggen). Nu var detta privat och inte förskrivet inom regionen så jag fick betala en del men nu har jag i alla fall ett färskt och nytt stöd att ta på ibland vid behov.

Kliniken ligger mitt emot Färjestadstravet så nu vet jag vart det finns. Här syns ingången även till träningscenter ACTIC och ett stort hotell.
Privat taxi hem, fort och lätt.

Igår tisdag hade jag beställt sjuktaxi till vårdcentralen i mitt område. Den skulle komma en timme innan besökstid. En liten minibuss dök upp och det blev bara jag.

Premiär för första besöket och det gällde nu provtagning efter inläggningen på sjukhuset. Det gick snabbt och lätt. Ringde efter sjuktaxi. Väntetiden skulle bli 45 minuter. Jag fick kliva på näst sist och nästan snubbla över en fastbältad rullstolsbunden person som snörvlade något oerhört. Sist kom en pappa in med sin sjuke pojke, bilbarnstol och barnkärra. Ytterligare personer en, och så jag.

En sån tur att man får så god hjälp av chauffören med att stiga över alla järn och krokar, besvärlig hög trappa. Jag hade emellertid gärna sett ett munskydd på den sjuka, rätt nära mig. Men det är ju inte Covid just nu, eller hur var det?

Det absolut minsta lilla apoteket ser vi här på hörnet, men de är snabba!

En av mina kylda middagar: Kycklingfärsbiffar med klyftpotatis, sås och grönsaker, mumsigt!

Nöjd och fröjd. Även idag på morgonen sveper höstdimmorna in. Elva grader. Men som igår bryter solen och värmen fram.
Ljus och kärlek 🙏🏻

19 kommentarer:

  1. Det går ju en del Covid nu så är man genomförkyld ska man kanske inte åka med andra eller i alla fall bära munskydd. Det är trångt i en bil och baciller hoppar lätt vidare men jag hoppas ni slapp dem.
    Så bra med ett nytt stöd för ryggen att kunna ta till vid behov.
    Smidigt att få hem maten och bara kunna värma den sedan.
    Önskar en fin onsdag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Covid går visst nu, hörde jag och massa annan skit. Idag har jag varit ohemult trött, men vet inte varför.
      Den maten är riktigt god. Idag åt jag fisk- och räksoppa och en stor bit smarrig mototskaka till efterrätt. I morgon kommer fyra nya rätter, jag beställer 4/7.
      Kram!

      Radera
  2. Tycker det är konstigt att det inte krävs munskydd ... covid eller inte så är en kraftig förkylning inte heller något att leka med!
    Bra att du får hem din mat och att den smakar bra!
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väldigt konstigt, läggs väl på eget ansvar, ingen pandemi längre.
      Tack och kram!

      Radera
  3. Perfekt att Du får tillagad god mat hem 👍
    Otroligt besvärligt med snörvlande förkylda medpassagerare, det borde finnas munskydd att tillgå och möjligen även annan transport med tanke på att immunförsvaret inte är bra hos alla… och risken för smitta är stor i en bil.
    Bra Du har ”fått” stöd för ryggen 👍 även om Du fick betala själv.
    Årstiden höst är knepig med varierande väder och kylig morgon/förmiddag och sedan varmare mitt på dan… lite svårt att veta hur man ska klä sig 😅 lager på lager är bästa alternativet.
    Ha en fortsatt bra onsdag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att veta vad som sitter i en bil/buss. Vet man så kan man lika gärna beställa privattaxi, billigare.
      Lager på lager är alltid bra!
      Kram!

      Radera
  4. Bra när man kan få transport vare sig det är färdtjänst eller sjuktransport, det har vi också här som tur är, annars hade frugan fått problem.
    Ett "snabbt" apotek är ju att föredra, gött. :)

    Ta hand om dig och ha det bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, vilken frihet man har om man har bil och kan köra! Jag har ju kört i hela mitt liv tills jag blev synskadad. Vi är nog ganska många som är beroende av hjälptransporter.
      Tack snälla, jag har haft en bra dag!

      Radera
  5. Trist att det tar tid nä fler ska åka med och likaså att det lätt sprider sig sjukdomar när en är många och sitter trångt. Men det ska väl sparas...D
    Fint att du ordnat med ett "ryggstöd" och det ger ju en hel del avlastning. Bra också att du tagit prover och att det är bra uppföljning.
    Fint att maten är bra för den är ju antagligen inte gratis. Å andra sidan betalar en ju gärna för det som underlättar. Absolut.
    Har haft en fantastisk dag med Promenadklubben i Stockholms södra skärgård, på Dalarö och fått mycket till livs både vad gäller konst och historia. Jättegod lunch dessutom-
    Önskar dig en fin dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samåkningar har ju skett i väldigt många år och det är klart det sparar pengar åt landstingen men förvärrar hälsan ibland för passagerarna.
      Din Promenadklubb låter hur lockande som helst!
      Tack, jag har haft en bra, men väldigt trött dag. Kram

      Radera
  6. Riktigt dåligt att inte ha munskydd. Småbarnsfamiljer är heller inget vidare.
    Hoppas att du slapp baciller! Krsm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Det gäller att tänka åt andra hållet nu, inte bara om jag är sjuk, utan även att möta andra sjuka. Kram

      Radera
  7. Sånt där är fräckt! Inte alls okej, vi är många infektionskänsliga i samhället även efter pandemin. Blir verkligen upprörd över hur folk totalt avsaknar att visa varandra hänsyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Ja, jag böjde mig så långt åt fönstersidan, som möjligt, kändes inte alls bra. Nyss legat på sjukhus med övervakning...

      Radera
  8. LillaSyster2024-09-18 19:16

    När folk inte själva har vett att sätt på ett munskydd så får ju vi friska se till att ha med oss och skydda oss själva. Maten ser lite ut som flygplansmat, fast din verkar smaka mycket bättre. Skönt med ett nytt stöd även om du fick bekosta det själv. Ha nu en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eget munskydd blir väl melodin igen.
      Jag har köpt flygplansmat privat (utförsäljning av Dafsgaard) också. Denna min mat är färsk och mera innehåll, men håller med om utseendet.
      Tack

      Radera
  9. om man snörvlar och hostar ska man ha munskydd... eller stanna hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Munskydd är väl det minsta man kan begära men att utesluta sjukvårdsbesök är väl att ta i? Men kanske borde varit isolerat?

      Radera
  10. Så bra att det fungerar för dig när du ska åka till och från apotek och undersökningar. Det finns nog stor anledning till att den som har förkylningssymtom använder munskydd. Här skriver man i pressen att covid ökar mycket på Gotland och att det är en aggressivare stam igen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera