torsdag, augusti 11, 2011

En av Årets Sommarpratare... usch, nej...

En av Årets Sommarpratare i P1var 
Klicka: Sylvia Schwaag Serger
– I mitt program ska jag prata om mitt liv som fuskkines – om Kina, om identitet och om att lämna sin 'comfort zone'. säger Sylvia!
Detta lyssnade vi på på resan den 6 juli till vårt Bröllop, som skulle ske på Öland den 8 juli.
I Borgholm. I Stadshuset.
Vårt Bröllop blev f.ö. ett förberedande i ilfart. Fr.o.m. att fått Hindersprövningen klar den 4 juli så fixade sig resten i en hast, härligt, eller hur?

Den språkbegåvade Sylvia var jätteintressant, och just detta med språksvårigheter, faschinerade.
Som, till exempel, när hon trodde att "Nej, tack" på svenska var detsamma som "Usch, nej".
Vi som själva tror att svenska är så lätt!


Därför så säger vi ofta oss sinsemellan just "Usch, nej!" 
Haha!

11 kommentarer:

  1. Svenska språket är bland det svåraste att lära sig för någon som inte kan svenska och måste lära sig. Det var väl på tiden att du och Pusselbit slog era påsar ihop... Och jag gissar på att det nog var skönt när det inte krånglade för er när ni väl bestämde er för att gifta er. Kram

    SvaraRadera
  2. Som Simona säger så är svenska ett av de svåraste språken att lära sig. En/ett och den/det är till exempel väldigt knepigt och inget som man får någon känsla för.

    Kram och trevlig torsdag!

    SvaraRadera
  3. Simona: Ja, man tänker inte på att svenskan är klurig, för det faller sig så naturligt för oss med svenskan som modersmål.
    Ja, ska det göras något = tänka länge, besluta, snabbt genomföra! Kram

    SvaraRadera
  4. Znogge: Ja, helt rätt! Verbet supinum finns nog inte i andra språk heller...... Välja valde valt vald, som ex. Kram!

    SvaraRadera
  5. Jodå, det där med språket kan vara lite klurigt ibland. Det fick jag erfara med min andra halva när vi träffades. Glas och glass tyckte han var samma sak =) Men nu kan han det där med språket.

    Det är väl lika bra att "slå ihop påsarna" när man väl har bestämt sig.

    Hoppas du får en fin dag idag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Marit: Så du har erfarenhet av svenska språket. Ja, det är olika hur man anammar. En del behåller sin dialekt, medans andra har en brytning. Också en tjusning.
    Jag är säker på att vi får en fin dag idag! Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har missat den sommarprataren..Därför skall vi ge all kredit för våra invandrare som klarar av att göra sig förstådda. Kram Bless

    SvaraRadera
  8. Att verkligen förstå ett främmande språk fullt ut med alla nyanser är svårt. Min 79-åriga vän förberedde också sitt bröllop i en hast. Men nu är hon gift och glad som en lärka. Kram!

    SvaraRadera
  9. Inte lätt det där med språk. Jag är född i norge, men förstod ingenting av svenskan när vi flytta hit. Men nu tycker jag det är ganska lika.
    Men dialekter kan försvåra det.

    Ha en fin dag. kram eVA

    SvaraRadera
  10. Detta med språk är inte lätt, jag är urusel på det, svenska någorlunda, men annars, inget vidare. Min förra man var ett proffs, kunde prata 6 olika språk, hade undervisat i både engelska och portugisiska. Min mysing kan också många språk flytande, och några hankar han sig fram på. Så jag har åkt snålskjuts. Ångermanländskan klarar jag mig bäst på. Kram.

    SvaraRadera
  11. Blessing: Ja, det är duktigt av Invandrarna, dom som vill lära sig vårt svenska språk, alla gör det inte. Men tufft Kram

    Piedra: Ja, språk är tufft, och tuff var också din 79-åriga väninna!!! Kram

    Eva: Jo, det har du fixat galant, men dialekter försvårar och även för infödda svenskar! Kram

    Optimist: Du har haft förmånen - och har - att ha flerspråkiga män. Det underlättar! Kram

    SvaraRadera