onsdag, augusti 31, 2011

Stens huvud

Stenshuvud ligger på Österlen strax söder om Kivik, 15 km norr om Simrishamn.
Där var vi igår och vandrade i den fina Nationalparken. 
Stenshuvud är en av de artrikaste och mest omväxlande Nationalparkerna i vårt land. 
Här finns Fornminnen och andra intressanta Kulturlämningar.
Berget Stenshuvud är 97 meter högt. 
I klart väder syns Bornholm, men vi hade beklagligtvis regn så gott som hela dagen, dis.
Vi var också en sväng på Kiviks Musteri och köpte lite gott drickbart, sen åkte vi västerut och hittade en fin gammal Kyrka, S:t Olof.

Både Pusselbit och jag gillar att kolla gamla Kyrkor och även läsa på gamla Gravstenar.


Så var fallet här, titta så vackra gamla stenar!


Idag lämnar vi Simris med dess gamla Kullerstensgator och otroligt vackra gamla Hus, Fiskehamnen och Rökeriet, där vi köpte färska Laxkotletter som vi mumsade på i går kväll....
...för att snart bege oss till en annan vacker plats på Österlen, där vi strålar samman med våra goda tyska Campingvänner Dieter och Margot, som nu har varit i Sverige - långt norrut - i dryga två månader, som vanligt, och som nu är på hemväg till NordTyskland.
Återseendet gläder oss, vi sågs senast i början av juli!!!

12 kommentarer:

  1. Kramkalas På Gång :)
    Ha det så Bra ...

    SvaraRadera
  2. Den där Sten måste haft ett stort huvud! Trevlig resa på er och kör lungt!

    SvaraRadera
  3. Nette: Kramkram och tack!

    Kurtan: Ja, stackars Sten! Det blåste och ven om hans norra huvud! Vi var på östra och södra huvudet också, haha! Tack, vi kör både lugnt och tungt!

    SvaraRadera
  4. Låter trevligt :) vilken fin himmel det var på den första bilden..magiskt.
    Ha en fortsatt trevlig resa..kul med bloggarna för man får se sig omkring :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bling: Där sa du en sanning, bloggen visar lite äventyr också!
    Ja, himlen var magisk igår, många regntunga skyar. Kram

    SvaraRadera
  6. Nu är det så här, go vänner, att jag fäller ihop datorlocket, för vi ska göra "Klart Skepp" och sen dra iväg mot nya mål.
    Jag hinner inte mingla någonting, men blir jätteglad över kommentarer, som jag ska läsa till kvällen, om jag hinner!
    Kramkram och var rädda om er, mina fina läsare!

    SvaraRadera
  7. Det är trevligt med äldre kyrkor :) Ha en fortsatt fin resa. Kram

    SvaraRadera
  8. Mm, det är så vackert där!!! I sommar har jag varit i Simrishamn, Kivik, och St Olof två gånger. På måndag ger jag mig iväg till ett ställe inte så långt från Simrishamn. Vilken otur med vädret!!! I och med vädret är det ju inte så skoj att vara ute; annars har ni inte så långt till Snogeholms strövområde, där jag tog bilden på den lilla kaxiga snoken. Kram!

    SvaraRadera
  9. Simona och Piedra: Tack, vi försöker göra vårt bästa för att få till den här resan, men regnet... Kram!

    Piedra: Jaha, har du varit här, otroligt vackert!
    Verkligen otur med vädret, jag blir så less ... Kram!

    SvaraRadera
  10. Japp, det är bara en timmes körning hemifrån mig, så egentligen borde jag åka dit oftare. Kram!

    SvaraRadera
  11. Vilka fina bilder. Hoppas ni har de bra.
    Dröm sött kram kram ♥

    SvaraRadera
  12. Piedra: Så fint, då. Jo, för mig är det nytt. Roligt med ombyte. Kram.

    Anneli: Tack, jo vi har det bra, bortsett från irritationer för det eviga regnet. Kram

    SvaraRadera