söndag, september 11, 2011

Åminnelser

Det är nu 10 år sedan.
Minns du vad du tänkte och gjorde den 11 september 2001?
Klick!
Jag minns det tydligt. Vi satt i fina tygsoffan och såg på media hur detta fruktansvärda hände. Man trodde nästan att det var världens undergång och att det skulle drabba oss här i Sverige.
Det var så overkligt och man kunde inte släppa tankarna på det fasansfulla.
Nu, i eftertankens tid, så inser man att liknande sånt här har hänt, händer och kommer att hända. Illdåd och terrorism finns.


Minns du och tänkte vad du gjorde den 10-11 September 2003?
Det var ytterligare ett illdåd. 
För precis 8 år sedan.
Klick!
Jo, vi var på en resa till Irland och fick höra detta på hotellrummet i Dublin.
Fruktansvärt.
Så, för att avsluta inlägget med något positivt, så vill jag sprida lite bakdoft, och det är inget baktaleri. 
"Mors bak luktar gott!" Fast i det här fallet var det också Fars bak....
Vi bakade rågbullar igår och sen använde vi ugnen till att grilla fläskytterfilé. Så mums bådadera!

13 kommentarer:

  1. Jag packade ner mitt Liv i Kartonger ... Just denna dag

    SvaraRadera
  2. Jag var på mitt landställe, hade min bror här och vi fick den hemska nyheten.... Söndagskram ♥

    SvaraRadera
  3. 11 september vet jag. Jag var med barnen i vardagsrummet. TV:n var på men jag hörde inte ljudet, så jag trodde att det var en ny katastroffilm. Inte förrän lite senare under dagen fick jag veta att det var på riktigt. På kvällen träffade jag en kompis som jobbade som flygvärdinna, och jag minns hur extremt skakad hon var. När Anna Lindh blev mördad minns jag inte alls vad jag gjorde. Kram!

    SvaraRadera
  4. 11 September 2001 var jag och min son på Astrid Lindgrens barn sjukhus! Han var jätte dålig vi var inlagda! Sedan hörde jag nyheterna på tvn! Var nästan rädd de skulle bomba i sverige med! (Jäkla Talibaner)
    2003-09-11 hörde jag högravid med barn nr 2 vad som hänt! Vi kom till ks den 12 september! Då hon just blivit dödförklarad! Massa journalister och vi skrev i minnes boken där! 2 Timmar senare var min lilla tjej född! Ett liv släktes.. ett liv föddes och välkomnades! mINNS ÄVEN DET VAR EN LITEN FLICKA I KARLSTAD SOM BLEV MÖRDAD! samma dag! hemskt!
    kram

    SvaraRadera
  5. 2001 minns jag först trodde jag att det var något litet plan som snurrat till det det har hänt förr! Plan 2 såg jag och insåg att detta är STORT och kommer att förändra en hel del1 Vilket det ju gjort! Anna Lindh minns jag inte vad jag gjorde! Tyckte bara att det var hemskt med en respektrad politiker med stor livslust och man samt 2 söner! Direkt förvånad var jag ju inte efter plme och massor av politiker utomlands!

    SvaraRadera
  6. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde (Alzheimers =)) men chockad blev jag.
    Men jag gillar inte det här att det skall skrivas om det så mycket som dom har gjort nu och sen är det hela dagen på tv också. Det är precis som om det skulle vara förväntningar att något skall hända =(

    Åååh, känner doften av bullar och filén ända hit, mmmmmmmm.........

    Ha en skön och fin dag idag!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer om vad just du upplevde denna dag som idag för 10 och/eller 8 år sen!
    Jag kan hålla med någon som menar på att det har haussats upp alldeles för mycket i massmedia, det har blivit ett magiskt datum detta för 10 år sen.
    Man ska inte ge plats åt illdåd och terrorism, dom behöver ingen reklam.
    Bort med det onda och in med det goda!
    Eget bröd luktar gott, eget beröm luktar illa.
    Idag är en gråmulen dag, mina vänner..... men vi ska ta oss ut en sväng strax.
    Må väl!

    SvaraRadera
  8. Jag kommer ihåg att jag hade slutat jobbet för dagen och satt i telefon och pratade med en man. Han hade tv.n på och sa att jag måste lägga på, det har hänt något konstigt..så jag vill se vad det är, sätt på tv.n du med, och visst var det märkligt ..som en film tyckte jag när man såg tornen rasa. Mordet på Anna :( fruktansvärt.
    Kram och ha en fin Söndagskväll

    SvaraRadera
  9. Nej jag skrev just de på min blogg, att det enda jag mins exakt vad jag gjorde är när Palme mördades & om Tjelnoby olyckan..
    Fasansfulla händelser allihop...
    Saker som får en att tänka på sitt eget liv, vad som är värdefullt, om att fånga dagen, att ge kärlek till de sina osv...
    Kram på dej du fina!♥ /Lena

    SvaraRadera
  10. Bling och Lena:
    Tack för era kommentarer om hur just ni upplevde dessa otäcka datum!
    Vad betr. Palme och Tjernobyl som kommer jag exakt ihåg var jag var och vad jag gjorde.
    Nu får det bli Natti natti - sänghalmen väntar!

    SvaraRadera
  11. Hjälp, nu raddade jag min länklista utav misstag!!! Bara så du vet, du fina/e bloggare!

    SvaraRadera
  12. Jag kommer oxo ihåg den dagen. Jag satt som klistrad vid tv;n... Hemskt...
    Ha en bra vecka.. Dröm sött kram kram ♥

    SvaraRadera
  13. Anneli: Tack, det ska jag, och är pigg och vaken, kramkram!

    SvaraRadera