torsdag, september 15, 2011

Fångad av en stormvind




...och som en stormvind, kom hon, Katia, i förrgårs kväll och igår.
Men det är inte den enda stormen, bevars.
Vilken är den storm som du kommer ihåg mest?
För min del är den stormen 1969. 
Den 22 September. 
Det glömmer jag aldrig. 
Då vräkte stormen ner ett träd över några bilar på parkeringen, bland dessa min lilla svarta Bubbla, en högerstyrd Volkswagen, s.k. brevbärarbil.
Min äldste son var då bara 3 månader gammal...
Jag tog faktiskt och googlade på stormar och fick fram dom värsta tre i Sverige. Klick!
Och visst var 22 September 1969 med där!
Dom flesta kommer väl ihåg Gudrun 2005 och senare Per 2007.
Här ett sammandrag av svåra stormar/orkaner sedan 1900-talet Klick!
Ha en mysig dag idag, alla mina fina hjärtan! Just nu REGN men efter regn kommer SOL!

12 kommentarer:

  1. Jag kommer ihpg oktoberstormen 1967 för i den vevan föddes min syster...

    Kram och håll i hatten!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte varit med om några direkta stormar, tror de blåser förbi Sthlm...... Kram på dig! ♥

    SvaraRadera
  3. Znogge: Som du skriver så häftar man ihop vissa händelser. JAG kommer inte ihåg just den stormen.
    Kram och nu skiner solen!

    Kaisa: Aha, må dä? Ingen blåst i Sthlm? Jodå.... Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag minns en storm på 60-talet som drog med sig en bit av taket på Malmö Slott. Eller ja, jag minns inte själva stormen, men jag minns det som hände. Så var det en storm i slutet på 80-talet som också ställde till det rejält i Malmö. Den dagen gick jag till jobbet och hade tur som inte fick byggnadsställningarna från Hilton i skallen, för de rasade den dagen. Och sedan minns jag Gudrun för att hon tog så ofantligt mycket skog. Kram!

    SvaraRadera
  5. Piedra: Ja, Gudrun drog med sig vansinnigt mycket skog och det gjorde väl Per också.
    När Gudrun härjade befann vi oss i Göteborg. Spårvagnarna gick åt naf - mycket trasigt och oframkomligt och nästa dag gick det inte att ta tåget hem utan vi fick vänta tills nästa dag igen, och jag kom försent till jobbet! Kram

    SvaraRadera
  6. Hej hej
    Gudrun kommer jag ihåg och den var väl nåt liknande den som var -69 tyckte jag dom sa på tv.
    nej jag missförstod dej inte :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Just nu är det lugnt ute. Må det bli så ett tag.

    kram på dig!!

    SvaraRadera
  8. Eva: Ja, jag tror det blir toppenväder i morgon! Kram!

    SvaraRadera
  9. I somras hade vi här i Skellefteå en liten tromb. Då plötsligt från ingenstans blev det mörka moln och det började blåsa och storma och träd blåstes ned och föll kors och tvärs... Det blev till och med svårt för bilarna att köra. Det hände inga bilolyckor som tur var. Kram

    SvaraRadera
  10. Här blir de en snabbis.. Jag klarar inte av att se Carola, hon sjunger underbart men att se henne näää tack.
    Trevlig helg. kram kram ♥

    SvaraRadera
  11. Simona: Det kommer jag inte ihåg! Men, här i stan blåser det mycket för jämnan. Denna stan har vackrare väder än de runtom liggande, men Vänern gör den blåsig. Kram.

    Anneli: Carola, ja... inte min favvo längre sååå, men detta var 20 år sen och passade bra in med det övriga inlägget om stormar! Kramkram!

    SvaraRadera