tisdag, juli 03, 2012

Textilkonstnärer


Ytterligare program som härrör från Kalmarsund har jag nu sett två gånger om.
Här är länken på SVTPlay till Reine Navin och Gunilla Skyttla - par i textilkonst.
Så mycket Kärlek och så Mycket konst och originalitet!

"Bara döden kan skilja oss från våra saker".
Tidningsartikel, väl värd att läsa!
Man blir glad, på något sätt, åt tokerierna!
*ler med hela ansiktet*

Vill du få ytterligare leende på läpparna, läs denna artikeln om Raine och Gunilla i KravAllSlöjd också! Vilka Glädjespridare!

Såg ett nytt program av Hans Villius igår igen, repris från 1999, som heter "Jag ser underbara ting!"
Det var den replik som arkeologen Howard Carter fällde när han för allra första gången med ett vaxljus i handen kunde se in på guldet i Tutankhamons grav. Programmet börjar i öknen vid El Alamein och slutar efter en båtfärd på Nilen vid den unge faraonens grav i Konungarnas dal.
Och det roliga är, att här har jag också varit, och jag har åkt feluka på Nilen... Vi var där mars 2001.
Fantastiskt trevligt program, där jag kunde sitta och minnas.


 Nu ska jag ta och pussla ihop min Volvo och bege mig ut, kanske till Tippen och slänga lite för jag samlar definitivt inte.

Gjorde nyligen mig av med ett par tjog slipsar....
...så dumt!

Och så ska jag vandra med rygga å allt. Fika.
CREA DIEM!


18 kommentarer:

  1. Som motreaktion på att min mamma slänger alltför mycket så har jag blivit som min mormor och sparar väldigt mycket, ja nästan allt. För de gånger jag har slängt har jag slängt fel saker liksom och ångrat mig väldigt efteråt. Slipsar ska man inte slänga. Lånade en bok på biblioteket för en tid sedan om textilt återbruk, och där var bilder på väldigt vackra saker som de gjort av just slipsar. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slipsarna... dom slängde jag naturligtvis inte, jag gav dom till Frälsis, så det är någon annan som får glädje av dom och slipshållaren! Jag känner mig generös.
      Jag KAN inte, har inte PLATS för allting ¨¨¨¨
      Kram♥

      Radera
  2. Hej greddisen, nu sitter jag på biblioteket och kommenterar.... Hinner bara snabblæsa (bloggænglarnas inlægg)

    Vædret ær idag stormigt och regnigt. Hade glømt att det fanns så mycket och branta backar hær uppe, motionen blir det ingen brist på... Vet inte om jag kan lægga in ett inlægg hærifrån i dag, skall førsøka men jag vill ha med lite nya bilder, får se om det funkar... *Hade* och stor kram ♥♥♥♥ / Kaisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hade" själv fina Kaisa!
      Så roligt att få livstecken från dig, hoppas du kan göra ett fint "utländskt" inlägg med sköna bilder!

      KrameLuttarNuFårDuÖvaAnnatSpråkLite♥♥♥

      Radera
  3. Allt för konsten är ett uttryck som används mycket i min vännerkrets. Snö, iskall vind? Snyggt med en modell utan kläder? Tja, okej, allt för konsten, vi går ut och fotar någon timme.
    Typ så innebär det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gör jag strax slag i saken, ryggan nästan packad, kaffet puttrar, och ut i naturen med kameran!
      Allt för konsten...
      Kram

      Radera
  4. Gå till tippen och kasta lite skit behöver jag med!Men gör det ganska ofta!! DN tar så mycket plats! Hatar att ha skräp runt omkring mig..Solen skiner här i dag har solat i 2 timmar! Så nu väntar tvätt och städ!:( Hoppas din tisdag blir bra! KRAM DS, Du vet du vi får betalt på bloggplatsen nu...ds. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tisdag har hittills varit suveränt bra!
      Varmt och jag har motionerat.
      Får ni betalt?
      Jaja, jag ändrar inte, trots att pengar alltid behövs.
      Kram!

      Radera
  5. Dom visar en himla massa bra dokumentärer på svtplay :-)

    Lycka till med bilbygget ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har faktiskt varit några program, annars är TV skit många gånger.
      Ja, bilbygget funkade ;)

      Radera
  6. Efter en hel dag i ett flygplan har jag idag tillbringat större delen av dagen utomhus i solen ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, herregud, sånt tar väl på krafterna, förstår att du vill ut!
      Jag är tillbaka efter en lång vandringstur ute ;)

      Radera
  7. Jag råkade zappa till kanalen där dom visade om "Reine Navin och Gunilla Skyttla". Därifrån kunde jag ju inte slita mig. Men så roligt det var att kolla på dem!
    Min andra halva har varit till faraonens grav när han var FN-soldat.
    Nu har våra barnbarn åkt hem igen, så det är så tyst här hemma. Kul har vi haft iaf.

    Önskar dig en skön kväll!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man var ute i FN också, och var i Egypten, men vi gjorde resan "en gång till" så att säga.
      Idag tittar jag inte på TV.
      Har en skön kväll ändå med grillad kyckling ute på balkongen. Alldeles för mig själv.
      Kramis ♥

      Radera
  8. kikar in med en värmande kram!♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lena, snart tar jag svanhoppet upp i loftet! Kram♥

      Radera