måndag, november 26, 2012

Utfattiga

Igår hade jag en BaraVaraDag och gjorde just det som precis föll mig in. I den stund, som då var.

Tog ett doftande bad, riktigt SPA:ade mig. Lång grötfrukost, mycket kaffe.

Gårdagens motion gick till ICA, i allsköns ro. Handlade inför denna dags frukost. Det ska finnas allt på bordet.

Så efter min middag bänkade jag mig i soffan (läs: hängde) och slötittade på TV, tills jag halkade in på Dokumentären om "Tattigdomen i världen".

I det rika landet Sierra Leone finns en otrolig fattigdom bland befolkningen. Beklämmande. Dom är verkligen utfattiga. Mammor dör i barnsäng, många av dom små bebisarna dör innan ett års ålder. Och då frågar jag mig, varför skaffar dom så många barn? Barnen har ingen mat, och ibland blir dom moderslösa. Men barn är en rikedom och mammorna hoppas på att barnen ska hjälpa dom till ett bättre liv.

Jag ska inte klaga över att jag småfryser här hemma i 20 grader och att hyran är alltför hög. Jag har kläder att ta på mig. Jag har mat varje dag, dessutom god och näringsrik. Jag har fyra barn, som växt upp och klarar sig fint. Tacksamhet!

Nu är det dagen D och jag får skynda mig på, ska snart vara nere vid Resecentrum och möta min väninna från Uddevalla. Hon kommer hit över dagen och jag ska ha frukosten klar här hemma. Mumma. Härligt.

Senare ska vi kosta på oss att gå på ThaiRestaurang och kila in på Iittala Outlet (Rörstrands) och Design Outlet och lite annat smått och gott. Göra stan, helt enkelt. Fast det blir i regn, men det är vi vana vid.

Sen till kvällen ska jag iväg på Gospel ett par timmar, körövning, får se om jag platsar, svårt är det. Men roligt.

Kärlek och Tacksamhet

26 kommentarer:

  1. Det låter som en härlig dag som du har framför dig. Trevligt med besök, att umgås och prata. Gå i affärer är väl inte min grej direkt, utom om det behövs.
    Vi kanske inte klagar, utan talar om hur det är bara. Jag fryser också här hemma, inte bra. Mina varma koftor kommer ju till använding.
    Kram och ha en finfin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Violettan, dagen är inte slut än, vi sitter och myser framför varsin dator nu och lyssnar till musik. Vacker musik. Ute strilar regnet och vi har gjort vår affärsrunda och ätit den goda maten.
      Kram tillbaka♥

      Radera
  2. Härligt med baravara dagar,,,Kram ❤och ha en fin dag,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, i den takt man vill. Kram ♥

      Radera
  3. Det är skön med lite "slappardagar". Det hade jag också igår =)
    Jag tittade också på programmet från Sierra Leone. Bra påminnelse hur bra vi har det.
    Betr. barn: Dotterns väninna jobbade där(+andra ställen) ett tag och dom försökte att få igång möten om preventivmedel och det var främst till männen. Ingen kom! Oftast så är männen väldigt otrogna där och så är dom inte intresserade av dessa kurser. Och om det kostar så har ingen råd med preventivmedel o.d.
    Spännande att höra hur det gick med körövningen sen.

    Ha det gott!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det är männen som bestämmer mycket i dessa länder, som du skriver. Hörde på TV:n att när det var något viktigt med barnafödseln, så var exempelvis männen ute och dansade...
      Ja, jag är nyfiken själv om det blir något utav körövningen. Kramis♥

      Radera
  4. Gospel verkar så roligt, så ge inte upp! Du fixar det!
    Det är jobbigt att läsa om fattigdom; ganska snart är jag där själv.
    Kram! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar till mig dina ord. Kram! ♥♥♥

      Radera
  5. Jag såg programmet. Och tänker i mitt upprörda sinne..Vi fotfolk hjälper och skänker. Men vad gör politiker och regeringar?????. Jag stängde av orkade inte se slutet..Kramom Bless♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du blev också upprörd... ja, vad hjälper det? Jag såg inte heller slutet. Kramom♥

      Radera
  6. Oh vad gott med thaimat! Vi har mest china resturanger här i bromma/sundbyberg! Men älskar thai mat! Hoppas allt är bra med dig! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maten - uppå faten, är redan i magarna *ler* så gott så gott!
      Allt är bra med mig för tillfället! Kram

      Radera
  7. Hoppas du får en härlig dag med väninnan. Att ta hand om sig med små spabad är gott för både kropp och själ.

    KrameLuttarFrånEnSomMårLiteBättreIdag ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagen fortlöper, lite sittning vid varsin dator stationär, har ju kvar båda två.....
      SPA är inte dumt, får bli mer.

      KrameLuttarSköntDuMårBättre♥♥♥

      Radera
  8. Sant är att i perspektiv till hur många har det i fattiga länder som du här nämner, ska vi måhända inte klaga här uppe i Norden. Men det finns också en nyfattigdom som allt mer sprider ut sig i vårt land. Man kan riktigt höra hur det knakar i fogarna i välfärdstaten, Sverige.
    Kul att du sjunger Gospel, brukar svänga rätt bra om den stilen.
    Allt gott, Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet, även Sverige har drabbats av fattigdom. Man kallar det ibland Barnfattigdom, men det beror ju på föräldrarnas fattigdom, klyftorna blir djupare och större, tyvärr.
      Gospel är svängigt, ja - bara min röst fixar detta, svänga kan jag.....
      Tack och kram!

      Radera
  9. Ja visst behöver vi oss en tankeställare alla...mycket bara rullar på av sig själv....Att tacka för det vi har är så viktigt!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på Expressentidens bloggeri skrev jag Tacksamhetslista flera gånger i veckan!
      3 saker, som jag var tacksam över.
      Kram♥

      Radera
  10. Vilken trevlig dag för dig i dag!

    kram

    SvaraRadera
  11. En och annan "bara vara dag" behöver man då och då.
    Jag hoppas att dagen med väninnan blev lyckad, men med det program du gjort upp kan den ju inte bli annat.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, väninnan som är din namne, hade jag mycket trevligt ihop med och ävensom övningen i kväll var superduper. Kram!

      Radera
  12. Tror jag såg reklam om just den dokumentären! Den lät intressant även om jag känner att jag måste vara på ett starkt humör när jag ser den! Hähäh!
    Härligt med en bara vara dag! Sådana behövs!
    KRAMAR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt. Man måste vara stark just då, annars fixar man inte ett sånt program! Själv blev jag illa berörd, men vad göra i det stora perspektivet. Finns fattiga i Sverige också, faktiskt... inte att förglömma.
      KRAMAR du goa! ♥

      Radera
  13. Hoppas att du fick en bra dag igår med din bästaste väninna och att Gospel som du till var trevligt! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kära Simona, det blev toppen! Kram♥

      Radera