lördag, december 28, 2013

Nyordslistan 2013

God Morgon, årets sista lördag och Ring så spelar vi! Fast det spelade ingen roll, sade Puh.....
Nu åter till ämnet. 
Här är årets nyordslista, ifall du inte kan den utantill sedan förut:

5:2-diet
Betalskugga
Bjudkaffe
Brexit
Budgetstup
Carpa
Dygnis
E-cigarett
Embrejsa
Enveckasförsvar
E-sport
Funktionell dumhet
Fäbodifiering
Global hektar
Gubbploga
Hikikomori
Hypa
Hämndporr
Hästlasagne
Kjolprotest
Klicktivism
Köttskatt
Linjär TV
Läxrut
Löpsedelsteater
Mobilmissbruk
Nagelprotest
Nätvandra
Otrohetskontroll
Rutkod
Satsig
Selfie
Sextremism
Smartplåster
Snippgympa
Spökgarn
Torggängare
Tvåhandsbeslut
Twerka
Utsmarta

Dessa finns att studera betydelsen av HÄR! på Språkrådet.
Kunde du? Inte lätt för mig, fyrtiotalist.
Om vi väckte våra förfäder så skulle de inte förstå ett dyft.

Måste städa och greja inför morgondagen. Så det ges ingen tid för eftertanke, utan det är bara framåt som gäller!

På med kaffet, frukost, sedan är det utmaningen plankan 3,5 minut idag, som gäller. Klarar jag plankan, eller är det stopp här (ska uppnå 5 minuter som slutmål)?

♥ Kärlek och TilliT ♥

24 kommentarer:

  1. Uuups ska man kunna listan utantill? Jag kan knappt läsa den innantill och man behöver verkligen inte väcka upp förfäderna för att hitta nån som inte hänger med.
    Jag håller mig nog till det ordförråd jag redan har :)
    Ha en go lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, Moi. Jag kan inte heller, jag klarar mig också bra med mitt eget ordval och min egen dialekt.
      Kram♥

      Radera
  2. En del känner jag igen men bäst tycker jag om din bild. Den säger mer än tusen ord!

    Kram och god förmiddag från ett gråmulet och regnigt Skåne!

    SvaraRadera
  3. Men så många konstiga ord!! Där behöver jag verkligen uppdatera mig.
    Hoppas att du får en fin dag.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men man behöver inte kunna heller.
      Tack, jag hoppas också min dag blir bra, har liksom fastnat här, duger inte.
      Kram!

      Radera
  4. Hoppsan! ;) det var nog bara ett fåtal ord jag hängde med på där he he

    Såg just på Paolo Roberto på 4:an där han visade på olika övningar man kan träna på hemma, han var med där för ca 1 år sedan åxå & visade så bra hemma övningar, gillar hans tänk & det enkla i att träna, blev mega inspirerad :))

    Kram finaste och en bra dag önskar jag dej *hjärta*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man behöver inte hänga med, men kul att ha läst!
      Så kan man säga att "jag har för mig att jag har läst det nånstans"......
      Kram♥ finaste♥

      Radera
  5. Åh, Puh är så fin, han!

    Och orden förstod jag inte alla kan jag säga. Hämndporr? Wtf. Linjär tv? Jag vet vad Linjär är och jag vet vad tv är... men linjär tv?

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Puh är bäst!
      Orden har du förklaring på om du klickar i mitt inlägg på "HÄR!"
      Kramar

      Radera
  6. Varför finns inte KrameLuttar med på listan? :-) Hjärta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Relevant fråga!
      KrameLuttarNuSatteJagDitDen!♥

      Radera
  7. Det finns massor med nya ord som jag överhuvudtaget inte begriper, och jag orkar inte ens försöka lära mig dem, för det kommer hela tiden en strid ström med nya ord, så man kommer liksom aldrig ikapp. Jag kan åtminstone prata med folk i min ålder och äldre som fortfarande begriper vad jag säger. Kramar! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sanna, alla dina ord!
      Kramar! ♥♥♥

      Radera
  8. Många nya ord finns det... ;-)

    Klart du grejar det!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, att du tror på mig, Ama!
      Klart jag grejade det! Fast, det var inte helt självklart...... prova själv, hihi.

      Radera
  9. En massa intressanta ord minsann - de noterades här hos oss i Svenskfinland också.

    Plankan, nu har jag missat nåt, vad är det du håller på med? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plankan, det är styrketräning. Och jag gör en utmaning på den under en månads tid.

      Radera
  10. Oj, oj här blir det att börja studera för det var många ord som jag inte känner igen.
    Men de flesta tror jag att jag kan klara mig utan, fast det är ju bra om man förstår vad ungdomarna säger
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl för ungdomarnas skull och intet annat!
      Kram!

      Radera
  11. "Hajjar noll"! -)
    Kram och fortsatt trevlig helg! ♥

    SvaraRadera
  12. Jag gillar att det kommer nya ord, men 5:2 gillar jag inte :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar inte heller det ord som du skrev (5:2)...

      Radera