torsdag, maj 29, 2014

Till himlen och tillbaka

Godmorgon, på Kristi Himmelsfärdsdag!

Vad passar mera än att läsa denna boken?
Den hämtade jag på bibblan igår efter att ha stått i kö i dubbel bemärkelse, för när boken återlämnats så hann någon snyta den innan den blev bokförd till mig, ett sådant där tekniskt under eller spektakel som bara inte kan hända!
Men det var nog meningen att jag skulle ha den exakt nu.
En mycket omskriven bok av hjärnkirurgen Eben Alexander, som såsom läkare visste att nära-döden-upplevelser bara är hjärnans spratt. Tills han själv hamnade i detta tillstånd i en sju dagar lång koma.

Idag skulle jag åkt bort till väninnan, men ändrade planer gjorde att jag njuter hemmavid.
Här köpte jag grönsaker och bär på torget. Kolla bamsingen kinnekullegurkan, för 5 kr!
Utomhus-tabata igår kväll igen, tufft pass. Har sovit med sömn-appen på, det blev 78 procent djupsömn av 7 timmar, inte illa!
Så här hoppar jag lätt upp i solens sken, 10 grader, ska bli 17.
Hur har du det idag, då?

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta var mitt nittionde inlägg av hundra till
# Blogg100

34 kommentarer:

  1. Hej du finaste Gerd
    Boken verkar ju riktigt intressant. Det är roligt om man hittar nåt bra nu då det är sommartider och man kan sitta ute och sväva iväg med en bra bok.

    Hihi....Hmmm...vad är tabata? Det låter nästan som ett danspass hihi. Kanske nåt för mig med mycket spring i benen 😃.

    Att vara hemmavid är väl inte så dumt. Själv måste jag klippa lite gräs och det är riktigt hyvsat väder hos mig idag. En STOR sol ser jag🌞.

    Kramelikram till dig du söta från mig. Tack för din föddlsedagshälsning i förskott.
    Kraaam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu ska jag förbereda lite utevistelse och sedan läsa boken!
      KramkramSötaTandGlad♥

      Radera
  2. Ha en fin Kristi himmelsfärdsdag! Boken verkar intressant! Jag tror på att man kan befinna sig i en nära döden upplevelse och även att det finns ett liv efter döden. Kram ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också, ha det bra, kram ♥ ♥ ♥

      Radera
  3. God morgon...nära döden upplevelse har jag oxå varit hua...låter skönt med hemma dag dock, och det blir en solig dag oxå här alla fall men tror nog du oxå har sol :) ha en ljuvlig dag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du? Mäktigt. Här är stor sol i kylan, ska snart ut, tack detsamma, kram.

      Radera
  4. Här är det en solig morgon, men det blåser isande kalla nordanvindar. Men skam den som ger sig! Jag har suttit på min uteplats, där det är lite lä, och druckit mitt morgonkaffe och mediterat lite över livet.
    Nu ska jag göra mig i ordning och åka upp till Stenstugu och hjälpa Eva med rabatterna. Hon vet inte vad som är ogräs och vad som är perenner.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har dröjt lite med att ta mig ut, med tanke på att det skulle bli varmare, läser boken så änge. Kram

      Radera
  5. Trevlig Kristi himmelfärdsdag till dig, själv är jag helt borta i både huvud och kropp.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara skönt att vila helt och hållet ibland, jag har svårt för det, men det går att tvinga sig. KrameLutt♥

      Radera
  6. Det var en passande bok denna dag.
    Min mamma har haft en liknande upplevelse som hon har berättat om, hon var på väg till himlen men fick vända tillbaka. Fick prata med en röst också. Mycket intressant. Läkarna sa att hon hade varit död. Så det stämde.
    Hoppas att du får en finfin dag.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag slukar den. Så stort med din mamma! Ja, jag har hört talas om fler.
      Tack, min dag gör jag fin, kram

      Radera
  7. Här skiner solen, men det blåser rejält! Just nu är allt väldigt rörigt, men snart ska jag nog komma ikapp med allt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåser här också, ska ut lite och känna på´t.

      Radera
  8. Det var ju den perfekta boken för dagen :-)

    Vi har det HIMLA bra, dagen till ära :-D

    SvaraRadera
  9. Tackar som frågar! Ja, har det bra. Tänker bara koppla av och läsa min nya bok. Njuta av tystnaden...

    Kram och trevlig läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du behöver koppla av efter allt jobb du haft nu. Läsning är trevligt, ifall man är motiverad. Jag har haft lite svårt, men denna boken slukar jag! Kram

      Radera
  10. Verkar intressant. Jag ska hålla utkik efter den på biblioteket. Just nu läser jag "Mannen som glömde sin fru" av John O'Farrell.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din bok är säkert rolig, det är däremot inte denna, men har andra kvaliteter, man behöver omväxling. Kram

      Radera
  11. Åh den boken vill jag läsa!
    Själv ska jag jobba nu.
    Solig Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska göra! Läsa boken, alltså. Soliga kramar!

      Radera
  12. Jag gjorde som en massa andra häromkring, tog med mig familjen till Åbergs trädgård för att äta lunch! Ett himmelrike för den som vill köpa plantor, men kön till kaféet var en prövning för barnbarnen! Aldrig någonsin sett så mycket folk på en plantskola!
    Mätta och belåtna åkte vi därifrån med kassar av plantor, så nu är det dags att dra på sig trädgårdshandskarna!
    Hoppas din bok lever upp till förväntningarna! Jag har hört mycket om den!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag cyklade ut i naturen och medhavd fika. Underbart! Boken tror jag på, har redan läst en hel del, kram!

      Radera
  13. Suveränt bra bok! Jag läste den på engelska innan den fanns i svensk översättning. Mycket intressant! Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, duktig du som läser böcker på andra språk. Håller som bäst på med boken nu, den fängslar. Kram ♥

      Radera
  14. Den boken har jag faktiskt läst - mäktigt!
    Äntligen har jag, utmattad, landat i soffan. Utpumpad efter en hel härlig dag med kroppsarbete!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbete befordrar hälsa, eller var det tvärtom? Soffhäng är du värd, då! Kram

      Radera
  15. Säg som så - jag föredrar dina grönsaker som ser så himla läckra ut före boken. Fick den av en arbetskamrat som är kristen. Han ville väl tala om för mig att... och lite till. Ja, du kanske förstår. Det gick liksom inte så bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta det du vill ha, finaste BP - och lämna resten, så skulle jag vilja säga om mina blogginlägg. Vi gillar olika, vi människor. Jag är klarsynt (har med andlighet att göra) ;) och läser sånt där.

      Radera
  16. Spännande läsning du har framför dej!!

    Sol & lagom värme & åkern fick en påhälsning av oss :))

    Sömn appen? är det en sån där maskin som man sätter över ansiktet för att man har för många andnings stopp?

    Sov så gott & en fin fredag önskar jag dej <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon, Lena! Nej, sömnappen är en app i mobilen. Man lägger mobilen med laddningssladden i (för det kräver mycket ström) under madrassen och så sover man på. Appen registrerar självt. Det är inte så avancerat , men ändå. inatt hade jag bara 58 % djupsömn.
      Kram!

      Radera
  17. Låter som en bok som jag vill läsa...
    Får gurkorna vara krokiga nu då, det fick de ju inte för några år sen (EU-krav) fast de smakar precis lika bra, oavsett hur de ser ut.
    Vi hade en underbar dag ute vid kusten tillsammans med pappa.
    Idag åker vi åt andra hållet och hoppas att vädergudarna är lika generösa där. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läs den!
      Ekologiska gurkor får väl se ut som de vill, denna är då verkligen smakfull. Lite kul, faktiskt.
      Kusterna brukar ha bättre väder, men som sagt, vädret skiftar ofta.
      Kramiz

      Radera