lördag, juni 14, 2014

STOOOR examensyra i Ed!

God lördag!
Hemkommen från allt firande hos nära och kära, så vill jag visa hur stort detta är med att gå ur 9:an. just i Dals Ed!
 Först ett klassfoto från 5:an på kyrkbacken, där mitt barnbarn Elin hade examensfirande i Dals Eds kyrka.
Jag tycker det är så fint att ha kvar traditionen att gå till kyrkan, och allt vad det innebär med andakt, sång, tal och psalmer, intåg och uttåg ur "Sommarhagen". Finns inget som slår detta!
Och så har alla mina fyra barn haft det.
 Det var lite kyligt på morgonkvisten, så extra jacka åkte på.
Vi var med i kyrkan under alla tre sittningarna, för att försäkra oss om god plats inför niorna.
 Här har mitt äldsta barnbarn William, sprungit ut från sista klassen i högstadiet och i famnen fick han kusin Lowe, mitt yngsta barnbarn!
 Klass 9 A. Kolla bara, smyckade som den värsta student!
Jo, men det firas som den "gamla realen", och senare på kvällen hade de drogfri fest, just på "Gamla Real".
Fin tradition, som lever kvar än!
Här åkte de säkrad lastbil. Bilen kontrollerad av polisföreskrifter.

Detta var verkligen en mysig helgavslutning bland nära och kära.
Härligt Sommarlov!

♥ Ljus och Kärlek ♥

28 kommentarer:

  1. Javisst är det någonting speciellt att ha en skolavslutning i kyrkan. Jag hoppas den traditionen lever kvar. Men dock börjar det bli allt vanligare i många skolor att inte ha en avslutning i kyrkan trist nog. Fina bilder! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här slutar de aldrig med kyrkavslutningar! Även niorna var i kyrkan först.
      Tack och kram! ♥

      Radera
  2. Det var ett hejdundrande firande!
    Hur är traditionen vid studenten hos er? Det går ju knappast att "slå" det här :)
    Skönt för alla att ha en långt härligt sommarlov - som också är en tradition värd att bevara!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det! All släkt, man ur huse, kommer o grattar!
      Dals Ed är alltså en liten kommun, så ungdomarna går vidare till gymnasium på andra orter i större städer. Således inget studentfirande där.
      Kram!

      Radera
  3. Den blomstertid nu kommer............................................

    Jag älskar den här tiden då allt är framför en. Humlesurr och syrendoft just nu. Hääärligt hääärligt.

    Härliga GLADA bilder visar du åxo av glada härliga ungdomar. Så härligt livet är.
    Grattis till alla och mig själv som¨åxo har sommarlov. JIIIIPPIIIIII.

    Kramen du fina för nu..............................ksgtjfjjfkkdkkd, oj sånt konstigt ord. Visst behöver väl jag semester allt, så tänkte jag fortsätta med den.

    Kramelikramkram och semesterkram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar att TantGlad behövde semester, det verkar ju gå överstyr med bokstäverna, hihi..........
      Grattis till alla sommarlov och semestrar, säger jag då, och kramelikramen till dig! ♥

      Radera
    2. God morgon!
      Åh vilka härliga bilder du bjuder på!!
      Ha en fin lördag ;-)
      Kram

      Radera
    3. Tack detsamma, Tezz! Kram!

      Radera
  4. Så roligt att få se dessa varma, vackra sommarbilder av lyckliga barn och ungdomar. Jag visste inte att det var ett sådant firande då 9:orna slutar. Men, jag kan förstå, det är ju en enorm härlig känsla. Skolan slut, ett långt sommarlov väntar.
    Kram till dig och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt i Ed, kära Wiolettan!
      Tack och kram!

      Radera
  5. Härligt med skolavslutningar...då vet man att det är sommar. Du hade ju en del att fira lite extra också. Ha det gott i sommar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det var det förvisso! Kram!

      Radera
  6. Vilken fin skolavslutning! Och fina barnbarn du har :)
    Roligt att få vara med och fira dem och tur med vädret verkade ni också haft :)
    Ha en fin lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag är lycklig över alla mina barnbarn! Och vädret var skapligt, tur det inte var för hett och tur det inte regnade! Kram!

      Radera
  7. Javisst är det härligt med gammal, traditionell skolavslutning :-)

    Vilka fina barnbarn du har :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, ja! Och så en tår i ögonvrån.
      Tack, de är fina allihopa mina, så stolt och glad för dem!

      Radera
  8. Så fina barnbarn du har Gerd! Och så roligt att få gå på skolavslutning. Nu väntar ett långt och härligt sommarlov på ungdomarna.
    Ha en fin lördagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, de är fina. Det var lite att minnas en dag som denna, då jag sitter ensam.
      Kram!

      Radera
  9. Din blomstertid nu kommer... Det kunde du inte ha visat på ett bättre sätt" Å barnbarnen gjorde du bra, jag menar du var ju med på ett hörn sådär i början;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Och tack. Jo, jag känner mig medansvarig ;)

      Radera
  10. Vilka ljuvliga avslutningbilder! Nu kan sommarlovet börja… fast jag trodde först att det var studenten barnbarnet hade tagit och att du skrev i nattmössan!
    Otroligt att de firar slutet på högstadiet som om det vore studentfirande!
    kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju det jag ville förklara, att man firar så här mycket och stort i Dals Ed. De kör gamla Realen-stilen, om nu någon av de yngre vet vad det ville säga, att "ta realen" och sedan "ta studenten". Förr tog ju inte alla vare sig realen eller studenten.
      Kram!

      Radera
  11. Avslutning - så mycket förväntan och glädje. Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Vilken härligt fin festligt dag du haft! Kramiz

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder, fyllda av färg och glädje!
    Vi firar ju ungefär på samma sätt i Finland, två veckor tidigare dock. Men det här med skyltar, ballonger, champagneglas runt halsen, serpentiner m.m. har inte vi. Studenterna tvingas läsa och skriva examen för att få mössan. De får hav av blommor och andra gåvor, men åker på lastbilsflaket redan i februari, då skolan slutar och studentskrivningarna inleds.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och detta var inte ens studenten, det var niorna!
      Det var det jag ville visa.
      Roligt att läsa om andra länders traditioner. Kramar!

      Radera