lördag, juli 12, 2014

PLUS och MINUS

Godmorgon, lördag! Och en något svalare dag. Värmeböljan har tagit på krafterna, fast jag välsignar sommarvärmen, det blir lite kluvet.
Min gårdag på plussidan:
Gjorde skön sockerskrubb och en go dusch.
Satt på min fina balkong, solade, läste, intog både frukost, lunch, ett glas bubbel.
Grunnade över fredagsupplägget. Röra på mig. Vart? Kom på, jag ska leka turist!
Fram med mobilkameran, fotade folk, miljöer, blommor, ja allt som kom i min väg! Jättekul att ha ett uppdrag!
 Här har jag påbörjat den vackra gågatan. Höll på att skriva paradgatan, och det har vi en i stan också, faktiskt. Från Resecentrum och rakt ut till kyrkan och vandrarhemmet.
En rätt rolig bild. Man ser ett hus i ett annat. Och ett faktum är att jag jobbat där. Men inte i det huset som är speglat, utan i det huset med de stora glasfönstren. Fast glasfönstren fanns inte då, och inte utbyggnaden heller, således.
 Här syns vilket hus som speglar sig, det är NLT, den lokala tidningen Nya Lidköpings Tidning.
Och här står en herre och lutar sig över just NLT:s annonsfönster. Intressant herre? Nepp, jag gick vidare.... men jag håller spaningen vid liv.
Och då måste jag ju ha med var jag jobbade "på riktigt". Jo, på gaveln (som numera är Seniorcenter) till "glashuset" (som numera är Biblioteket). Denna dörren var personalingång och mitt rum låg på nedersta botten med andra fönstret åt vänster (numera igenmurat)!

När man tar fram så här många plus, så minskar minussidan avsevärt. Jag hittar bara ett minus, och det var att vi inte kom iväg till Vadstena just denna gången.

Och min gårdagsvandring fortsatte, men bildbevisen kommer en annan gång.

♥ Ljus och Kärlek ♥

20 kommentarer:

  1. Så härlig du är som alltid hittar det positiva i tillvaron!
    Leka turist i sin egen stad borde man göra ofta för det är lätt att bli hemmablind och inte se det vackra!
    Önskar dig en härlig lördag, trots att resan inte blev av.
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste våga, våga släppa det negativa, annars tar det överhanden. Ibland lättare sagt än gjort.
      Tack, har suttit länge på balkongen och småslumrat i solen, var ju uppe så tidigt i morse. Kram!

      Radera
  2. Visst är det roligt att vara turist i sin egen stad. Man har så mycket fint att titta på i sin närhet som man ofta glömmer bort :)
    Jättefina bilder!
    Ha en fin lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det är lätt att blanda sig med alla andra turister, många som fotograferar. Och kul att titta uppåt och inte bara i gatan eller skyltfönstren. Kram!

      Radera
  3. Du får hålla fast vid att du inte kom iväg "den här gången". Nästa gång så!!!!
    Dina bilder är jättefina och med roliga effekter!
    Ha en bra lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, Moi, jag ser det som så, det blir en annan gång, det är inte borta!
      Tack, det var kul att leka lite. Kram!

      Radera
  4. Precis vad jag sa nyss till gubben. jag måste ut och samla på mig lite nya foton. Det var några som gick förlorade när min lilla lap gav upp. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligare med egna foton än "stulna gratisbilder" som blir nödfall.
      Jag har också haft uppgivna laptops, skärmen har gett sig t.ex.
      Kram!

      Radera
  5. Så trevligt att få lite mer bilder från din fina stad. Även om du egentligen skulle varit någon annanstans. Men jag hoppas att det går fler tåg...

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skulle ha haft helt andra bilder, men dessa duger gott ;)
      Jodå, det går fler "tåg" med bil. Kram!

      Radera
  6. Hejsan,
    Vilka vackra bilder.
    Att ge sig själv ett uppdrag lät väldigt roligt, något att ha i åtanke för egen del.
    Personligen har jag bott 13 år i denna vackra norrlands stad vid kusten men inte kan jag påstå att den är välbekant för mig och det har haft sina orsaker, dels att mitt och sönernas boende ligger utanför stan, på landsbygden, vi upptäcker nya saker eftersom och det är faktiskt underbart.

    Önskar dig en skön lördag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och nu har jag läst i din blogg och fått ett bra tips också!
      Kram!

      Radera
  7. Det var ett bra uppdrag ;) fina bilder, den med det speglande huset var häftig. Finns mycket att se som man inte " har sett "
    Läste inlägget innan :/ tråkigt när man sett fram emot något. Men ett bra citat hade du :) det svänger fort i rondellen..och en väldigt vacker kvällsbild ;)
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite roligt med eftertänk. I första omgången blir då jag väldigt ledsen och besviken, men då jag stansat mig lite, kan jag bättre förstå och acceptera, att så här var det denna gången och det finns nya tag. Som sagt, det svänger fort. Kram ♥

      Radera
  8. Det är roligt att leka turist på sin hemmaplan. Man ser staden med helt andra ögon. Du måste ha varit ute i åttan, stan är ju öde förutom killen vid fönstret. Men härliga bilder som vanligt. Du kan inte ha en iPhone, din mobilkamera tar betydligt vassare bilder:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Och jag var ju tvungen att gå ut igen i folkvimlet och dokumentera att det visst finns folk ute. För det mesta. Idag är det marknad och var knökatjockt. Bildbevis kommer någon gång... nej, jag har ingen iPhone och kommer aldrig att skaffa mig det, har dock en iPad, det bara blev så, typ ;)

      Radera
  9. Tur att du hann ut innan dom murade igen fönstret :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, Ama, du har en särdeles speciell humor, haha ;) Jag kom att tänka på när jag mailade dig för två år sen om Caminon, och du höll på att skrämma vettet ur mig, när du berättade att du skulle blogga om min hemlis nästa dag ;)

      Radera
  10. Så fina bilder! Det är roligt att gå ut och turista även i sin egen bygd, man ser saker och ting med andra ögon när man letar efter ett bra fotomotiv.
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det är jätteroligt att leka turist, ger en hel del! Kram!

      Radera