måndag, augusti 04, 2014

Solnedgång över Viken

Godmorgon, måndag och ny vecka.
Var är det vackra vädret, kan man fråga sig? Det väntas regna hela eftermiddagen och gradantalet har sjunkit med hela 10, det märks.

Jag lyckades dock fånga den vackra solnedgången i fredags på campingen, där jag var.
Innan dess hade jag tagit årets första dopp. Alltså, jag har vägrat bada hittills, det finns ju dusch.
Jag som tidigare alltid var först i vattnet, redan i maj! Men jag vet varför.
 Här är klockan 20:44 och jag skymtar en molnängel uppe i skyn.

 Under tiden vände jag mig om. Där sitter en ung man vid grillplatsen. Bredvid sig har han en flaska rött vin, och var strängt upptagen med sin bärbara dator.
Jag sa Hej, när jag  gick förbi, men fick inget svar.
Det känns lite i magen, måste jag säga, när jag åter upplever gamla minnen.
 Men smärtan mattas av med tiden och byts ut i glädje.
Här har det förflutit 10 minuter, klockan är alltså 20:54, så fort går det med solnedgången.
Dessa bilder är tagna med min Samsung mobilkamera, inte illa, va?

GRATTIS, Margot, på din 17:e födelsedag idag!
♫♪♫♪
Man blir aldrig äldre än man gör sig!
Och presenten är redan levererad ♫♪

Bilden på ett tidigare inlägg var från Byxelkrok på Öland och just från Margots födelsedag för 4 år sedan.

Jag har fler bilder i mitt bagage, och det kommer väl en morgondag, hoppas jag, att visa dem på!

♥ Ljus - TilliT - Kärlek ♥

41 kommentarer:

  1. En snabb titt in till dig för att säga godmorgon innan det är dax för badis. Nu är min sköna semester slut och det känns lite si så där...Värmen håller i sig och det är en så hög luftfuktighet så j det börjar bli lite jobbigt. Lite tråkigt att den där mannen inte tittar upp från sin dator och ser hur fantastiskt vackert det är runt omkring honom där han sitter. Du visar ju med dina bilder vad det är han missar.
    Ha en skön dag. Kramen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, mannen missade mycket, men han kanske var mätt på det, kanske hade suttit så flera kvällar i rad.
      Här är det inget skönt väder för tillfället, nästan lite gråkallt, så konstigt. Kram!

      Radera
  2. Himmel å pannkaka och kors i taket vilka vackra bilder du har tagit. Riktigt ögongodis jag aldrig blir mätt på.
    Men det var en knepig figur som inte svarade.

    Önskar dig en toppendag och mer bilder får du GÄRNA visa i nästa inlägg. Jag bara njuter ja.

    Kramelikram du finfina bloggvän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog ju bilderna åt dig *ler* och ja, det var ju en knepig figur, han med laptopen. Jag tycker man ska vara hövlig.
      Kramelikramkram!

      Radera
  3. En mobilkamera kan ta bra bilder också :). Underbara vackra bilder på solnedgång. Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Vilken otroligt bra kamera du har i din mobil! Enda felet med den solnedgången är väl att den infann sig lite för tidigt på kvällen i min smak! Jag gillar inte att det blir mörkt så tidigt nu. Det vackra vädret är hos oss på Ostkusten.
    Ser ut att bli ännu en riktigt solig och varm dag här!
    Även jag önskar dig en toppendag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är för tidigt, jag vill inte heller att mörkret ska komma.
      Här är det mörkt och grått, men dagen kan ju användas på olika sätt, kram!

      Radera
  5. Härliga bilder och va trist när man hälsar o inget svar :/ förstår dina minnen ja här öser det ner i dag skönt är det då man jobbar :) önskar dig en skön måndag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag ska vårda måndagen. Kram!

      Radera
  6. Jag använder väldigt sällan kameran nu för tiden. Det får bli kameran.
    Men resultatet blir sällan så lyckat som det du hela tiden levererar.
    Ha en bra måndag och ny vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är olika mobiler, jag har förstått att Samsung har en bra kamera i sig. Tack och kram!

      Radera
    2. Då har jag kanske tur för min är också en Samsung

      Radera
  7. Inte illa alls! Min mobil tar usla bilder men så använder jag oftast systemkameran!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Självklart är en systemkamera bättre, men det äger jag ingen, har en kraftigare kamera dock, ja, här ligger många kameror, har efter Sigge också, men mobilen är lättvindig! Kram!

      Radera
  8. Så enormt vackra bilder!
    Här sjunker minsann inte temperaturen, utan här väntas nytt värmerekord idag. Vi pustar och rör oss väldigt sakta och försiktigt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Solnedgångar är tacksamma.
      Kram i det kvava vädret!

      Radera
  9. Vilka fina bilder på solnedgången. Samsung är verkligen en bra kamera ser jag.
    10 grader kallare en igår har vi då inte fått här. Just nu är det 28 grader och strålande solsken. Regnet får du gärna behålla själv;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sol just nu, men skyfallet kommer. Klockan 15 är det annonserat. Och restenn av dagen.

      Radera
  10. Härliga bilder! Förstår att det gör lite ont att återuppleva gamla minnen.....
    Här i Helsingborg har vi regn och det har åskat hela natten!
    Ha nu en fin måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland skär det som en kniv i mig, men det pratar jag tyst om, det roliga överväger ju! ;)
      Kram!

      Radera
  11. Vackra bilder av solnedgången, nästan som om ön stod i brand.
    Hettan fortsätter hos oss hela veckan, det är vår fjärde med värmebölja.

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, solnedgångar kan verkligen brinna!
      Här har hettan mattats av och regn har kommit. Kramar!

      Radera
  12. hehe tack snälla
    ja han posar så glatt och är självgående det gör att folk i branchen gärna jobbar med honom. Nu ska jag vila imorgon bitti väntas ultraljud. kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande i morgon, då. Du berättar väl? Kraam!

      Radera
  13. Wow! Vilka UNDERBARA bilder på den fantastiska solnedgången! :-)

    SvaraRadera
  14. Betr. mannen med datorn:

    "Jag såg att häggen blommade, det kom en doft av den.
    Då gick jag till min älskade och sade: Se och känn!
    Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut.
    Och när hon lyfte ögat hade häggen blommat ut.!
    - Alf Henriksson -

    Har citerat den här versen på en blogg tidigare,
    men den kommer tillbaka till mej då och då.

    De underbara kopparfärgade tallstammarna påminner mej
    om tallarna på de Grangärdeskogar, där min far var skogvaktare.
    Otroligt vackra, raka och starka.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en väldigt fin och passande dikt, Ruth!
      Ja, allting blir så vackert i solupp- och -nedgångar. Nedgångar är särskilt tjusiga, men helst vill man ju att solen går upp för en, eller hur!

      Radera
  15. Otroligt vackert och rofyllt! Underbara Sverige!
    Svar: Minnesåterförstärkning är ett otroligt bra ord. Nu gäller det att få Svenska Akademin i båten också! ;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sverige är mycket vackert. Sommarsverige. Kram!

      Radera
  16. Vackra bilder. Verkligen rofyllt.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Jag älskar solnedgångar och blev så glad av att få se dina härliga bilder. Fantastiskt vilken känsla du förmedlar med dem.
    Trist dock men mannen med datorn, men säkert ännu tristare för honom.
    Nu undrar jag om det är sjön Viken i Västergötland, i närheten av Töreboda. Att jag undrar är för att jag där tillbringat en hel del tid som barn i goda vänners somarstuga.
    Och jag ser fram emot fler bilder.
    kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sjön Viken i Västergötland. Just denna camping ligger i närheten av Forsvik, en bit ifrån Karlsborg. Kramar!

      Radera
    2. Vad roligt! Vet inte om jag varit på campingen, men Karlsborg har jag besökt många gånger, min pappa arbetade periodvis där på Fallskärmsjägarskolan.
      Och i Viken har jag badat många gånger. Är ju delvis uppvuxen i Töreboda och Mariestad och känner väl till din hemstad, Lidköping.
      Kramar!

      Radera
  18. Kikar in med en nattkram, vackra bilder <3 sov så gott <3

    SvaraRadera
  19. Kikar in med en nattkram, otroligt vackra bilder! sov så gott <3

    SvaraRadera
  20. Otroligt vackert! underbara bilder! Här hade vi riktigt oväder igår men det vändes till en positiv dag då jag fick ägnat mig åt hemmet lite och bl.a frostat ur frysen, vilket var välbehövligt. Idag hoppas vi på en fin tisdag! kramiz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det gäller att plocka ur russinen ur dagarna, kan vara skönt med en värmepaus också och få göra annat. Kram!

      Radera