söndag, oktober 18, 2015

Skyltsöndag 18 oktober, Kreta

God morgon!

Idag är det internationella klimakteriedagen, chokladmuffins dag och internationella slipsdagen!
Fritt val!

Sitter här hemma vid min gamla datorharv och huttrar. Vet inte om det är övergången från värme till kyla (ja, jag kallar plus 3 för kyla) eller solbrännan - trots solskyddsfaktor 50 ansikte/hals och 30 kroppen. Eller om det var draget i planet.

Dock, dags för lite skyltar.


"KMF Telephone"
En verkligt antik sak, fast dåligt underhållen, får jag säga.
Rena skräpebo'a, tragiskt nog.
Telefonkiosker vore annars en raritet.


Vilken chock att se denna ShoK Price all Sazes, haha!
Just där inne köpte jag två bikinis. Rea och prutning. Två dagar senare var affären igenbommad.


Tyckte denna affärens namn var rätt kul, man kunde ju få paranoia av alla dessa skyltdockor. Och, visst är det en skylt, då?

Två frågor och jag vet svaren.
Vet ni hur många liter flygbränsle det gick åt från Växjö till Chania på Kreta?
Och hur många km är det mellan destinationerna?
Gissa!

Skyltsöndag förvaltas av BP.
HÄR!  kan ni se andra som är med och skyltar!

♥Ljus och Kärlek♥

38 kommentarer:

  1. Åh ingen aning men kul var det där :) ja du vi var ju 1 veck på kreta o det finns såå mkt att utforska så jag är glad att vi beställt 2 veck nästa år :) härligt kram ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vecka är för lite, men man får anpassa sig till sällskapet, vi var 10 personer.
      Tack o kram!

      Radera
  2. Ja, telefonkioskernas tider är verkligen förbi! Minns när man var utomlands och skulle ringa hem och hur svårt det var att komma fram. Andra tider nu :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror jag ringde hem cirkus 1 gång under en vecka. Dyrt och besvärligt.
      Nu behöver man ju inte ens ringa, man messar och chattar ;)
      Kram

      Radera
  3. Härliga bra skyltar och vilken fin telefonkiosk jag skulle gärna ha en sån hemma utan allt skräp.;)
    Och ja man blir lite paranoid när man har alla dessa stirrande dockor på en haha
    Min man o jag satt här och räknade (vi gillar ju sånt här )
    Inte en aning men det är väl kortare flygsträcka än vad det är med bil, och vi brukar bila ner till Italien
    Men vi tror ca 250 mil och ca 31000 liter fotogen för det är väl vad jetplan flyger på ??
    Haha säkert helt fel
    Stor kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din gissning! Säger inte mer, utan svar kommer i morgon, så alla får chans att gissa!
      Stor kram!

      Radera
    2. Vi hittade vad det drog per mil och la till lite för landning o start för det hade vi ingen aning om annars nästan läskigt vad det går bränsle men ändå inget för denna stora maskin som är uppe i luften ??
      Åhh vad vi längtar till i morgon :)

      Radera
    3. Vad duktiga ni varit som suttit och räknat på det!
      Jodå, i morgon bitti kommer svaret, såvida inte någon av mina vänner svarar här, haha... känner en flygledare, en flygvärdinna och en pilot. Vi får väl se...

      Radera
  4. Sannerligen tråkigt att den fina kiosken blivit ett skräpbo :-(
    Och vad kommer an på dagarna... vilket är rätt kul att det finns dagar för så gott som allt... så väljer jag chokladmuffinsen :-D
    Söndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ogillar när man inte är rädd om saker och ting...
      Haha, dessa temadagar, jag vill inte ha någonting!
      Söndagskram!

      Radera

  5. Jag skulle säkert kunnat googlad svaren men gör det inte utan svarar samma som Sanna. =)

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte säker på att det går att googla fram svaren, möjligt.
      Jag har iaf svaren på flygpapper. Tack för din gissning!
      KL ♥

      Radera
  6. Att dessa dagar fanns ,visste jag inte om. Ja se där.....alldrig blir man för gammal för att lära sig nåt nytt hihi.
    Härlig skyltsöndag. Namnet på butiken var kul hehe.

    Ha en jättefin söndag fine vännen.

    Kramelikram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paranoia kan jag få på lite förkylning nu och kylan, brrrrr.
      Tack, nu kom solen!
      Kramelikram ♥

      Radera
  7. Vilken tur att du hann köpa dig ett par bikinis innan butiken stängde!
    Hoppas inte du blir förkyld nu!
    Skickar en krya på dig kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är liiiite förkylt, tror jag ;) äter Echinacea.
      Tack o kram!

      Radera
  8. Kreta är underbart. Med den där resan i bagaget orkar man halva vintern...
    Har tyvärr inget svar på frågorna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi hade enorm tur med vädret också, så det blev perfekt. Skönt att vara solskensvaccinerad för en tid.

      Radera
  9. Hmmm. Någon har bytt om i telefonkiosken. Fantomen kanske....
    kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du e la rolig, du! Fantomen... ja, eller nåt.
      Kram!

      Radera
  10. Varför är skyltar alltid roligare utomlands än här hemma kan man fråga sig. Dina exempel är beviset!

    Den där tlefonkiosken vill man ju nästan ta med sig hem som utsmyckning efter att ha piffat upp den en aning alltså.

    Prisskylten är härlig. Det är inte så lätt med engelskan på sina ställen.

    Å klart att Paranoia är en skylt! Å även om den hade "underkänts" så har ju dockorna prisskyltar runt halden:-)

    Avståndet mellan Växjö och Chania verkar variera. Har googlat lite och en sajt har räknat ut att det är 3 330 km, den andra sajten säger 2 482 km. Tänk dig cirka 900 km skillnad. Konstigt.

    Det där med flygbränslet är inte så lätt att beräkna, då jag inte vet vad det är för flygplanstyp du reste med. Här gissar jag på cirka 9 000 liter.

    Stort tack för skyltningen och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror de är mer spontana utomlands, eller vad det nu kan vara. Den dåliga engelskan gör väl sitt. Skyltar går ju att hitta lite varstans, men roliga, det kan vara svårt. Har ett par till på lager från Kreta.
      Tack för att du gissar på mina frågor, svar i morgon bitti!

      Radera
  11. Det var alldeles för svåra frågor för mig. Har inte ens någon gissning, tyvärr.
    Fint att du kunde köpa det du ville ha innan affären upphörde.
    Telefonkiosken, gammaldags och fin. Nu har de tagit bort alla dessa fina här också, det rings inte ifrån dom längre.
    Klart att du tycker att det känns kallt då du har varit i så varmt klimat. Du som gillar värmen trivdes väl som "gäddan i viken"?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du ge dig på, att jag trivdes i värmen! Jag ville inte åka hem!
      Livet är så mycket enklare, tycker jag. Och inte behövs så stor klädgarderob.
      Men nu är det som det är och det är så vackert i Sverige.
      Kram!

      Radera
  12. Så fina skyltar!
    Hoppas att du inte har någon förkylning på gång, men man kan få en släng av förkylning efter en flygresa, det har jag varit med om mer än en gång.
    Krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jotack, det är just vad jag är. Förkyld. Skrap i halsen. Men kurerar mig med Echinacea, så det blir inte så farligt.
      Tack o kram!

      Radera
  13. kul med skyltsöndag.
    här hemma är det mys nu med ostbricka och massa gott
    skickar en kram till dig

    SvaraRadera
  14. Haha! Gillar rättstavningen där :-)

    Gissar på mycket bränsle och mååånga kilometer! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är språket underbart, haha!
      Bra att du gissar ;)

      Radera
  15. Vilken fin telefon kiosk, synd bara att den förfaller. Skyltdockor kan bli för många... 😆 Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte synd om lilla telefonkiosken!
      Tack detsamma! ♥

      Radera
  16. ja dom är goa dom små och nu sover båda två lillan har dock lite hosta och är förkyld.
    hoppas på en lugn natt
    kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg mina småbarnsår. Att man orkade, men det gör man.
      Kram!

      Radera
  17. Åh,har du varit på Kreta och njutit av värmen?!!! Så underbart! Nu ska jag gå tillbaka i dina inlägg och se lite bilder därifrån,härligt!

    Hm,min man kan säkert svara på dina flygfrågor,flygtekniker som han är!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kreta var underbart!
      Jodå, svar kommer strax. Kanske man kunde ha googlat också... vad vet jag. Men folk inom flyget vet nog.

      Radera
  18. Tufft skyltat var det här. Jag gillar den till fullo och visst lite paranoja av alla skyltdockor.Kanske inte så dumt att ändå. Hoppas du kryar på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det och jo, jag kryar på mig, försöker, host host ;)

      Radera