fredag, november 06, 2015

Löven sopas och rosorna glöder

God morgon, fredag!

Gustav Adolfsdagen. Det var längesedan jag åt en bakelse, avstår nu också.

Idag gäller det. Heja heja Volvolina, visa nu bästa leendet!
Det blir en kroppsvisitation nu på förmiddagen, så ge nu järnet inför besiktningsmannen, please!


Två lövbilder från min promenad fram igår, till sopplunch och bio.
Maten var riklig och god och filmen var både vacker, rolig och romantisk, härligt att få skratta.


Ganska mycket färgklickar för att vara november månad, som brukar vara kal och grå.


Rosorna glöder, både röda och gula, i vårt hyreshus planteringar.
Fantastiskt, så sent som i november.



Det är lika milt på natt som på dag. En sådan jämn temperatur är otroligt fantastiskt.

Och detta fotot knäppte jag av för en kvart sen. HUR kunde det bli en sådan blå himmel? Jag har INTE målat den.

♥ Ljus och Kärlek ♥

38 kommentarer:

  1. Jätte vackra höstbilder! Hoppas besiktningen går bra!

    SvaraRadera
  2. Oj vilken himmel ja så ser den inte ut här vill jag lova :( men blir glad av se din :) härligt med höst o dess färger :) ha en fin fredag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjuder gärna på färger ;)
      Tack o kram!

      Radera

  3. Lycka till med besiktningen.

    Så fina bilder och den sista ser lite julig ut..

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag vet inte vad som tog åt den sista bilden. Kanske julen ville ge en försmak? Ovetandes.
      KL ♥

      Radera
  4. Gustav Adolfsdagen, hade jag helt glömt bort! Som kommande från Göteborgstrakten så firade vi det med bakelse i min barndom.
    Vackra höstbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag firade det mycket då jag bodde i Ed. Åt alltid en sådan bakelse tillsammans på jobbet.
      Tack!

      Radera
  5. Vilka vackra rosor!

    Hoppas att besiktningen går superbra nurå :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack för ditt hopp om Volvolina, hoppas hon kan sträcka på sig! ;)

      Radera
  6. Är det säkert att du inte har varit framme med penseln?
    Vackra bilder som du visar. Höstlöv och blommor så tjusigt.
    Du får skrämma Volvolina lite. Åka förbi bilskroten och säga: Du vet var du hamnar om du inte sköter dig. Nej det var grymt.
    Bakelse, ja det var ett bra tag sedan jag åt, men gott brukar det vara, och dyrt.
    Kram och lycka till idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvolina hamnade inte på skroten! Hihi. Klart hon sköter sig.
      Kram!

      Radera
  7. Vad många fina bilder i detta inlägg. Jag ska gå till tidigare inlägg och då får jag säkert svaret på vilken film du var på. Jag samlar på filmtitlar som får rosor. Hoppas bilen klarade sig. Fredagskram Bosse Lekledare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack. Kram till lekledaren.

      Radera
  8. Hörde just på radion att det var en bakelsedag idag...blev sugen. Såg en bild på FB som var tagen ett par mil från oss i fjol denna dag. Då var det både snö och isen hade lagt sig. Men du det var då en vacker himmel du fick med på bilden.
    Ha nu en fin helg. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det var gatubelysningen som fixade den blå himmelen. Konstigt blev det, på ett naturligt sätt.
      Kram!

      Radera
  9. Hoppas det gick bra för Volvoina! Det är lite konstigt att se rosor i full blom, samtidigt som höstlven faller till marken, men det är fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Volvolina rullar vidare!
      Ja, visst är det kontraster!

      Radera
  10. Hoppas att Volvolina fick med beröm godkänt så att ni kan rulla vidare tillsammans mot nya mål och äventyr! Här blir det inte heller någon bakelse men möjligtvis lite nötter!

    Kram och god kväll :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvolina fick godkänt, men med en muntlig passus, som jag får ordna. Så nöjd fredag för mig.
      Kram!

      Radera
  11. Vilken trevlig promenad jag fick gå med på i Lidköping. Och vilka vackra bilder! Visst är det fantastiskt att det fortfarande är lika varmt på dagen som på kvällen och att det ännu är så grönt hos rosorna när trädens löv är gula.
    Din blå himmel är jättefin och viist kan man undra över hur färgen kan få detta djup.
    Förstod genom ditt svar i en kommentar att Volvolina är godkänd och det var skönt. Att hon kanske måste utvecklas lite är en helt annan sak.
    Kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Volvolina får gå på utvecklingskurs, hihi, det lät ju bra!
      Kram!

      Radera
  12. Kul att läsa att Volvolina får rulla ett år till - minst! Grattis!

    Den sista bilden är sååååååå himla läcker. Trots många försök har jag aldrig lyckats med att skapa en sådan suverän bild som du här. Ett grattis till här:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaadå, klart hon ska rulla ;) tack!
      Tack, det var ju roligt att du tyckte bilden blev lyckad. Jag själv blev ganska så förundrad. Min mobilkamera, bara rätt ut ifrån öppna fönstret, klick, och så blev det så här!

      Radera
  13. Jag har också förundrats över att rosorna fortfarande blommar.
    Men så såg jag att jag bloggade om det samma i november i fjor.
    Tänk vad minnet är kort....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, då har jag kort minne också! Säger du det, att rosorna blommade i november, så är det så.
      Kram!

      Radera
  14. Jag njuter av varje dag som det är en så här behaglig temperatur i november. Det gör ingenting att det är grått ute, bara det inte är snö och kallt. Såg blommande blåklockor när vi var ute och gick igår.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag säger som du, jag är glad över att slippa snö och i stället känna den behagliga temperaturen.
      Tack och kram!

      Radera
  15. Åh, va´ fint du har det där i Lidköping.
    Skymningsbilden är ljuvlig, helt enkelt.
    26C här i dag är också ganska ovanligt i november.
    Allting tycks ha blivit förskjutet.

    Blev lite avis på dej och ärtsoppan igår. Mor lagade världens
    goaste ärtsoppa, fast jag gillade inte det feta fläsket hon lade i,
    Men man behövde ju inte äta det.
    Grattis till Volvolinas goda hälsa!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ruth! Oj, så varmt du har det over there! Här nöjer jag mig med 11 grader. Det är milt.
      Ärtsoppan satt fint. Blev lite lusten på att koka egen, men då ska det vara storkok, för att det ska bli bäst.
      Tack och kram!

      Radera
  16. Viss tär det skönt med +10 grader i november, men mörkret kommer alldeles för tidigt! Vilken fin himmel du fick till på ditt foto!
    Den filmen vill jag också se, den var sevärd alltså?!
    Ha en trevlig helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att mörkret kommer för fort, gillar inte det alls.
      Rekommenderar filmen!
      Tack detsamma!

      Radera
  17. En vacker morgonbild =) Vädret i fredags hos mig var grått, blött och mulet.... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag fått ditt gårdagsväder...
      Kram ♥

      Radera
  18. Är det alldeles säkert att du inte har målat himlen blå??? hihi.
    Visst är det en november med många färgklickar i. Fint med blommande bilder såhär års.
    En varm och go KRAMELIKRAM till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån himmel har jag inte idag. Men faktiskt, jag letade fram ett inlägg från början december förra året på julskyltningen. Det var ungefär så. Blir nog så med belysning.
      Varm o go kramelikramkram!

      Radera
  19. En underbar höst har vi haft men behagliga temperaturer - jag behöver ingen snö :-)
    Däremot blir väl blommor och blader och vissa fåglar vimsiga då dom tror det är vår!
    Och ja, sådan fin färg på himlen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt så var det ungefär samma väder förra hösten i november, man glömmer så lätt. Kollade lite foton igår.

      Radera