tisdag, januari 19, 2016

Burning isracing på Vänern

God morgon, tisdag!

Var ute en sväng igår mitt på dan, efter det att jag bloggat om bilkörningen på Vänerns is.
Tänkte jag ville föreviga lite. Vädret var strålande men KALLT för fingrarna att knäppa kort.

 Kinneviken av Vänern. Kinnekulle i bakgrunden.

Här burnas det för fullt, fem bilar var i farten och en sjätte var på väg ut, den körde på promenadvägen från Campingen, rätt ner på sjön.

Detta isracing ljud hörs på kvällarna ända hem till mitt bostadsområde.
Ljudet går liksom runt husen så det hörs även inåt gården.

Hemma på min gård slarvas det, som alltid, med utecyklarna.
Ser fruktansvärt tråkigt ut. Det finns cykelutrymmen i källarna, som dessutom skyddar och bevarar cyklarna bättre.

Dagens bildbevis på snön hos mig och en orientering.
Vänern ligger upp till vänster någonstans.

  På förmiddagen påstanfika med en kompis, ska bli kul.
Ha en go tisdag!

 ♥ Ljus och Kärlek ♥

38 kommentarer:

  1. Så tråkigt det ser ut med cyklarna. Förstår inte att man inte är mer rädda om dem. Även om vintern överraskar först så är det väl bara att sätta dem i cykelutrymmena. När vädret blir bättre väl man väl ha en fungerande tvåhjuling!

    Tror inte jag hade vågat köra bil på isen...

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del människor är helt enkelt vårdslösa med sina ägodelar.
      Kram ♥

      Radera


  2. Nej, fy... Skulle aldrig våga att köra bil på isen. Men fina bilder blev det. :)

    KL ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har åkt skidor på denna is för något år sedan, åker inte skidor längre alls.
      KL ♥

      Radera
  3. Modig du är som frivilligt går ut i detta vita, halkiga...det gör inte jag! Kramiz

    SvaraRadera
  4. Jag förstår att de tycker det är roligt att "sladda" runt där på isen. Men jag skulle aldrig våga :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här gör de varenda år, när isen lagt sig.
      Kram!

      Radera
  5. Vilka underbara vinterbilder! Det var en härlig dag här också, men kallt.
    Visst är det trist när folk är så slöa att de inte orkar ställa in sina cyklar och de verkar ju inte direkt heller vara i användning. Snyggt är det inte när de ligger och dräller...
    Vad mysigt med "på-stan-fika med en kompis!
    Här väntar promenad längs vattnet och ikväll restaurangmiddag med en väninna.
    Önskar dig en trevlig tisdag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ogillar slarv, ja.
      Idag har det inte varit så många grader, men rått, så det kändes isande.
      Fikat var så mysigt, så.
      Tack o kram

      Radera
  6. När jag var liten så var det biltävlingar ute på havsisen utanför stan. Jag tyckte det var jättejätteläskigt och var dörädd för att dom skulle fara genom isen...
    :-)

    Folk är verkligen inte rädda om sina saker ibland. En cykel är ju trots allt inte gratis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör nog mycket läskigt i yngre åldrar, haha!
      Och fy, på sig, cykelägare, som slarvar så!

      Radera
  7. Tummen upp för dig som med frusna fingrar tog dig tid att ta bilder. Ser verkligen speciellt ut med bilarna och all snön på Vänern. Senast jag var där var det sommar och båtar istället för bilar på vattnet.
    Cyklarna ser ut som om dess ägare blivit överraskade av årstiden och sedan glömt bort dem. Hoppas de återförenas när våren kommer.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, allt för bloggen *ler*
      Lite av en utmaning *gillas*
      Det ser ut så jämt med vissa cyklar. Finns två grupper, de ordentliga och de slarviga.
      Kram

      Radera
  8. Vintriga bilder! Man riktigt ser att det är kallt. Idag sitter jag insnöad hemma. Först körde bilen fast i snön, sedan kom det ingen kollektivtrafik. När det efter två timmar kom en spårvagn, så spårade den ur. Då ringde jag chefen och sa att jag fått nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då. Så det kan bli! Här är rätt snöfritt jämfört, bara ett litet lager, men råkallt.
      Hoppas det blir OK för dig!

      Radera
  9. Har det verkligen varit så kallt så länge att det går att köra på sjön?
    Jag har åkt på Storsjön en gång men det var med andan i halsen :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det har nog mycket med vattendjupet att göra också.
      De brukar köra här på vintrarna när isen ligger lagom.
      Kram

      Radera
  10. Tack för bildbevisen! Himla roligt med "isracing" på Vänern. Nu har jag lärt mig något nytt igen. Fantastiskt fina bilder!

    Har sett isracing med motorcyklar en gång. Dubbarna på däcken var ungefär fem centimeter långa. Otroligt häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, det var alltså sant. Nej, jag reflekterade inte något särskilt över när jag skrev om detta igår.
      Här har jag förr gått på skidor också, men det är ju skillnad på tyngd.
      Här har de skoj, serru!

      Radera
  11. Som skåning tycker jag det är läskigt, haha! Men när jag var i jämtland så åkte vi på isen där... i april månad (väldigt exotiskt det med), men jag var skiträdd. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte vara rädd just här, men långt ute på sjön, skulle jag, nej brrrr.

      Radera
  12. Vid Vänern, ja där har jag varit, till och med åkt båt på den, men så där med is var det inte då och någon isracing var det inte heller.
    Vackra bilder, snö är vackert och helst då solen lyser på den.
    Men, cykelägarna, hur kan de behandla sina cyklar så?
    Hoppas att du har en finfin dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också åkt båt några gånger på Vänern. Vackert.
      Igår var en väldigt vacker dag, en hel del råare idag.
      Kram

      Radera
  13. Det ser ju himla roligt ut med bilarna på isen.
    Och dom som kör har garanterat jätte roligt! :)
    Mindre kul med alla cyklar som ligger så där.
    Men man kan inte få allt! :)
    Ha en riktigt fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet väl, att de har görsköj!
      Sladdar och far.
      Cyklarna, ja jag försöker blunda när jag går förbi.
      Kram!

      Radera
  14. Jaså, is på Vänern. På Vättern finns intet fast varit så kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är långgrunt i Kinneviken. Vättern är djup, den.

      Radera
  15. Åh vad jag önskar att jag bott där du bor nu! Köra runt på en sjö, på plogad bana med is som är så himla roligt och väldigt nyttigt dessutom, bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Här finns inga sådana möjligheter direkt längre men fanns i min ungdom, för längre sedan´.... För mig skulle ljudet bara vara skön musik, vi är alla olika.
    Idag trevlig lunch med pensionärstanterna!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert kul! Och är man på plats är ljudet inga problem! Det är väl bara när det kommer bakvägen och hörs hela kvällen... men inga problem.
      Ha de bra, kram!

      Radera
  16. Nu är det verkligen vinter och kallt, men jag har inte sett att några bilar kört ute på isen i alla fall.
    Hoppas att du haft en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sannerligen. Vaknar till 7 minus idag och vitt vitt.
      Tack, tisdagen var utmärkt.
      Kram

      Radera
  17. Det såg riktigt kallt ut att vara ute och fota galningarna på isen ;)
    Du är för underbar !!
    Så tråkigt när folk inte är rädda om sina saker vi har ett riktigt slit och släng samhälle vilket jag ogillar skarpt !
    Nu hoppas jag du haft en mysig dag !
    Själv ska jag o lillskruttan titta klart på pfantom of the opera , myskväll då hon har två studie dagar
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det ser så trist ut med slängda saker, så jag vill blunda.
      Jag hade en fin och mysig dag igår, tack.
      Kram

      Radera
  18. Hej hopp! antar att du sover nu ;)

    Ja du, det troliga är att det är "män" eller "pojkar" som leker i bilarna ;) sladdar & skrattar & njuter!! :))

    Undrar om dessa cyklarna används på vintern? dom ser onekligen översnöade ut! :o

    Kram & dröm sött *hjärta*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hopp, kanske du sover NU? Jag sov då DÅ.
      Jorå, det är säker pojkar som njuter i sina bilar där på isen. Sladdar och har sig.
      Tror inte cyklarna används på vintern, faktiskt.
      Kram <3

      Radera
  19. Det är så vackra bilder du taget med frusen hand!
    och jag blir nästan nostalgia här för jag har kört mycket bil på isen, inte Vänern utan en liten insjö där jag växte upp. Mina första övningskörningar gjorde jag som 8- 9 åring i pappas lastbil, en Cheva! Kunde inte sitta ordentligt för benen var så korta - ja, det är de ju än ... stodsatt på kuddar i fläng för att se över ratten.
    :-) minnet är så tokigt egentligen, min far fick en del skäll för sitt upptåg.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Tove, då! Det lät ju helt underbart, haha!
      Många varma och mjuka kramar! ♥

      Radera