tisdag, mars 22, 2016

Herre signe du och Råda - i stilla veckan

God morgon, vita tisdagen!

Och nu är flera livsmedel fulla av bekämpningsmedel, LÄS!
Intuitivt äter jag varken russin, vindruvor eller gojibär sedan lång tid.

I fredags skulle jag ut och lufta Volvolina och for då upp till Råda, 4 km från Lidköping.
Stannade till här vid Råda Lunnelid.

Rackebystugorna är byggda som ryggåsstugor och var förr den vanligaste formen för boningshus för allmogen ända från medeltid in på 1700-talet.

Dessa stugor stod förr i Rackeby men sköts nu om av Råda hembygdsförening.

Vid den årliga slåttern slås gräset med lie, så att den fina floran behålls med bland annat så att backsippan behålls.


Jag har alltid så svårt att välja ut foton, så därför kör jag samtliga på hästarna här.




Råda förskola.

Råda kyrka, lite väl gömd i min bild. Tillhör Kållands-Råda församling, Lidköping.

Råda skola.

Idag har jag en tanke på att äntligen tvätta bilen. Får då planera en längre åktur efter detta, så att inte bromsarna kärvar, som de har fått till vana att göra efteråt. Nästan lite nervöst att tvätta bilen, må jag säga.
Batteri, bromsar, nya däck, garagekort, fyttesjuttan, vad det kan röra om i bekymren ibland.

22/100 # Blogg100

♥ Ljus och Kärlek ♥

30 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska gamla stugor! Fast som den hästmänniska jag är, så blir ju hästfotona favoriter. Äter inte heller druvor, russin eller gojibär. Inte klokt att vi människor sprutar gift på det vi själva ska äta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att hästarna föll dig i smaken. Det är fina djur.

      Radera

  2. Så mysiga stugor, fina varma foton. ♥
    Hoppas bilden håller för tvätten, vilket den gör men jag förstår osäkerheten nu när den har krånglat....
    Jag som stoppade i mig ett halvt paket russin igår, dör jag nu tro? :D)

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilen höll, det ger sig i morgon, men det blev nåt annat dumt.
      Du håller nog *ler*
      Tack och KL ♥

      Radera
  3. Tack för denna fina "njutflykt"! Jättefina bilder och så roligt att få veta mer om detta område, helt nytt för mig.
    Hästar tycker jag väldigt mycket om och du har verkligen fångat dem fint.
    Vad gäller druvor och gojibär så äter jag båda.
    Och gojibär har jag ätit sedan 2007 då vi flyttade till Kina. Många kineser och japaner äter dem och många av dem är då väldigt pigga. Men tyvärr så finns ju bekämpningsmedel i mycket, även i de varor som säljs som ekologiska. Illa det också.
    Man vet snart inte vad och vem man ska tro på för rönen ändras ju hela tiden. Men visst är det olustigt.
    Stor kram!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ätit mycket gojibär också under en tid. Är ju sådan att jag gärna prövar hälsosamma saker. Russin har aldrig legat för mig och vindruvor är väl sådär.
      Nu tar jag det mesta med en nypa salt - fel uttryckt, jag saltar sällan - och inte sötar jag heller - så.
      Tack och kram ♥

      Radera
  4. När jag såg din rubrik skänkte jag en tacksamhetens tanke till de lärare som tvingade oss att lära oss psalmverser utantill. Vilken trygghet det är att känna igen dem och vet vad det handlar om.
    Det var verkligen härliga bilder från din utflykt. Tack för att jag fick följa med på den.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir njutflykterna riktigt bra.
      Tack och kram ♥

      Radera
  5. Så fina bilder! Och hästar är så vackra djur, så de kan man se på många foton :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, det. Jag har så svårt att välja ut.
      Tack o kram ♥

      Radera
  6. Vilken vacker och trevlig tur du kom ut på! Härliga bilder på hästarna som verkligen är vackra och ståtliga djur.

    Kram och ha en fin tisdag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med hästar, de är granna djur.
      Tack o kram ♥

      Radera
  7. Härligt soliga bilder. Å Cat kommer nog älska hästarna:-)
    Att tvätta bilen är vanskligt! Det hände mig en gång att hela elsystemet slogs ut efter tvätten. Så jag aktar mig för det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanskligt, ja. Men någon gång måste jag ju. Nu är det gjort och jag har bromsat utav bare f-n och kört en lååång runda, så nu måtte väl fukten ha försvunnit från bromsarna. Det ger sig.
      Soligt på förmiddagen här, solade på balkongen för tredje dagen ;)

      Radera
  8. Det är så tacksamt att äldre byggnader bevaras. Gillar faktiskt lite äldre byggnader från förr =) Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. De äldre byggnaderna rymmer så mycket historia.
      Kram ♥

      Radera
  9. Vilken skön avkopplande stund där i Råda - och vilka fina bilder! Jag söker mig gärna till sådana här platser - de ger mig på något vis en inre frid att gå och fundera :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fint där. Man får ro i naturen. Fridfullhet.
      Kram ♥

      Radera
  10. Vilken underbar plats och vilka vackra bilder!
    Usch ja, besvär med bilen är aldrig kul. Det kostar alltid tusenlappar också.
    Kramar om! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja naturen är underbar och det finns många fina platser.
      Kram ♥

      Radera
  11. Underbart skönt att titta på!
    "Herre signe ...". Just nu tänker jag mer på
    "Blott en dag ett ögonblick i sänder..." Det får man
    tänka på, när det gäller vad har hänt i Belgien. Kan
    inte sluta att tänka på, hur hatet har växt sej så starkt.
    Ursäkta. Tänker in att regna på din parad. Varma tankar
    till dej och hela världen.

    Ruth i Virginia
    (som lides av Weltschmerz)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ruth, jag har med fasa följt nyheterna om terrorattackerna i Bryssel. Det var ju inte så länge sen jag var där och nu regerar ondskan där sen ett bra tag. Det gör ont.
      Jag förstår dig, och tar inte illa upp att du tar upp detta här.
      Vi vet bara HÄR och NU.
      Kram ♥

      Radera
  12. Tackar för en fin tur till Råda. Här verkar helgfria råda.
    Käckt och bekvämt att ha bil för att ta sig från à till b. Inte lika kul att sköta om den.
    Stora varma kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ynnest att ha bilen, för annars hade jag blive'en
      som alltid måst åka buss eller tåg, inget spontant då för mig låg.
      Varm kram ♥

      Radera
  13. Så himla fina hus du fotat! Svensk kulturhistoria ligger mig varmt om hjärtat så et var trevligt att se :)
    /Linnea i Bayern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till mitt Blogghem! Tusen tack för kommentar!

      Radera
  14. Härliga foton, och det ser så vårlikt ut också.
    Ja, bilar är bra, men ack så jobbiga att se till att de funkar!
    Kram på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är fixat, det blev som det blev-
      Tack o kram ♥

      Radera
  15. Fina hästar! Vi har faktiskt också ett stall ganska nära oss, trots att vi bor nära stan. Kanske borde man promenera åt det hållet nån dag, det blir oftast andra hållet... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore en bra idé att promenera åt andra hållet! ;) Flexibilitet!

      Radera