torsdag, juni 23, 2016

Johanniter

God morgon, torsdag!

En dag före Johannes Döparens Dag.
 Tvära kast och åter till Tyskland, i minnesbanken.

Detta fenomen blev vi varse i staden Kallstadt.
Där var stan fylld av överlevnadsövnigar.

Jag kände inte till föreningen Johanniter, men har förstått att de finns även i Sverige, som en frivillig organisation.

 




Bilderna får tala för sig själva.

Och nu har jag suttit på balkongen, lapat sol och mitt Zoega's. Underbart.
Kollar morgondagens väderprognos.
Den ser intressant ut. Det verkar bli ALLA sorts väder!

 ♥ Ljus och Kärlek ♥

24 kommentarer:

  1. Skönt att det finns goda människor i världen också. Så härligt att kunna dricka sitt kaffe på balkongen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får inte glömma alla goda, som finns! Det finns en otrolig hjälpsamhet och godhet, som inte alltid skrivs om.
      Älskar att fika på balkongen.

      Radera
  2. Jag kände direkt igen namnet men har inte hört så mycket om dem. Gott dock att finnas till för andra.

    Ja, väderprognosen ser onekligen omväxlande ut så det återstår att se hur det verkligen blir...

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fantastiskt med alla frivilliga som vill hjälpa människor.

      Alltid spännande med vädret. Har haft rätt mycket sol på balkongen, men prognosen är mulet och regn till kvällen idag.
      Kram ♥

      Radera
  3. Verkligen bra att det finns människor som vill hjälpa till!
    Skönt med en kopp kaffe i solen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allting är skönt i solen. Om jag får välja.
      HjälpsamhetsKram ♥

      Radera

  4. Skall läsa lite om Johanniter....

    Solig KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter en solig förmiddag och tills nu, så...
      ...blir det en regnig KL ♥

      Radera
  5. Låter toppen 😘 ha en midsommar du med kram Evas blogg

    SvaraRadera
  6. Jo dom är lika dom små
    önskar dig en trevlig midsommar kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det så gott, lilla familjen och jag önskar er en trevlig midsommar!
      Kram!

      Radera
  7. Låter toppenbra att sitta där med kaffet. Hoppas det där vädret väljer det soliga av alla förslag som finns :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i morse var det skönt. Får se vad dagen kan bjuda på i morgon. Alltid spännande i Sverige ;)

      Radera
  8. Jag har ju hört talas om Johanniterorden och trodde att det var katolska munkar! Jag får nog läsa på! Ha det så gott jag önskar dig en härlig Midsommar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig/er en härlig midsommar också! Kram!

      Radera
  9. Kikar in o önskar dig en Trevlig Midsommar, kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina Änneli och detsamma, kram ♥

      Radera
  10. Tänk så mycket man lär sig. Aldrig hört talas om den organisationen. Inte så konstigt då denna "orden" och frivilligorganisation endast funnits i 16 år. Tackar Wikipedia för den infon.

    Å att Midsommarafton är Johannes Döparens dag visste jag inte heller. Fick även googla honom. Nu har jag lärt mig två saker hos dig idag.

    Älskar blogglandia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu lärde jag mig något mer!
      2003 flyttade man Johannes Döparens dag till söndagen till den söndag som infaller mellan 21-27 juni. Suck. I min almanacka visar det alltså dubbelt. Jag ville hålla på det gamla. Men på söndag är jag kyrkvärd och får väl hålla på den dagen och den texten.

      Och ja, jag älskar också blogglandia!

      Radera
  11. Visst är det bra med väder :-)
    Varierande ska det bli hos oss också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, på tal om väder, man kan också släppa väder ;) kunde inte låta bli att skriva, hihi...
      Mulet just nu.

      Radera
  12. Jag har aldrig hört talas om johanniter, intressant! Önskar en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, innan.
      Trevlig midsommar!

      Radera