lördag, juni 11, 2016

Tysk kompott

God morgon, lördag!

Öm i armarna, för igår tog jag min sjätte TBE-spruta. Och dessutom min andra Hepatit A. En i var arm. Så nu är jag, ihop med tidigare vaccineringar av olika slag, välskyddad. F-n tar mig inte så lätt ;)

Några tyska bilder, Hotel Winzergarten i Grosskarlbach igen. Sett från järnvägsstationen.

En tidig avresemorgon från detsamma hotell.
Lyssna på fågelsången!

Vår reseledare, sparrisbonden (även vinbonden) Müller och hans dotter, framför fälten.

 En sparrisplanta.

 Sparrisen täckt med vita sidan uppåt. Ibland har man svarta sidan upp. Det är beroende på vädret.

Här skalas det. Vi trodde att just dessa genomgick en finare skalning för leverans till restauranger.

 Slutprodukten. Efter en lång procedur med mätning, avskärning, vägning, sortering, skalning m.m. så ligger här 500 grams buntar färdiga till försäljning ute i affärerna. Just dessa skulle till Lidl.

Avslutar inlägget med en vinprovarbild från en annan vingård, som heter Schweder (finns faktiskt en svensk koppling till namnet).

Bara för att visa de olika flaskorna (5 av 12), vattnet och glasen.

En solig morgon här hos mig i mitt lilla tjäll, men brrrr kallt. 11 grader är inget att skryta med. Inte ens balkongen. Men den kommer väl. Värmen!

♥ Ljus och Kärlek ♥

22 kommentarer:

  1. God morgon på dig ...men va fina bilder & 11 grader hos dig brrr kallt, här skiner solen kanske inte så varmt men ändå :) varför tar du sprutor? skall du iväg?? nyfiken ju ha ha ha en toppen lördag kram fina du :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. TBE är ju mot fästing. Och de andra sprutorna tog jag då jag skulle till Thailand 2013 och nu behövdes en påfyllnad, så slipper jag grunna på det mer. För någon gång åker jag ju iväg, om inte annat i december.
      Kram!

      Radera
  2. Kul att se en sparrisplanta.
    Mycket jobb att skala dom! ,-)
    Tyskland är vackert ,-)
    Så kyligt det är . Det blev täckjackan på hundrundan i mors ,-)
    TBE sprutan tar jag.
    Men inte Hepatit A det kanske man borde.
    Ha en härlig Helg
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte konstigt om den vita sparrisen är dyr. Det är ett himla jobb innan de ligger i affärerna till försäljning.
      Tack detsamma och kram!

      Radera

  3. Fina bilder och sparris är ju bara så god.

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, den vita är bäst!
      KL ♥

      Radera
  4. Vissa sjukdomar är det viktigt att skydda sig mot och dit hör definitivt hepatiterna! Inte att leka med...

    Kram och glad lördag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns tryggt att vara vaccinerad nu. Helt klart.
      Tack detsamma, kram ♥

      Radera
  5. Oj, då kan jag förstår att du är öm i armen! Men bra att skydda sig :)
    Önskar dig en trevlig lördag
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, öm i båda armarna ;) men det är OK.
      Tack detsamma och kram!

      Radera
  6. Vacker fågelsång på morgonkvisten. Sååå himla mysigt
    Bra du skyddar dig mot sjukdomar. Man får tänka på allt.

    Kallt som attans hos mig åxo. Vaknade till 11 grader.....inte mycke det. Men det tar sig...Det är 12 just nu. Hur det blir senare under dagen kan man inte veta....men helst vill jag slippa frysa då jag ligger i blomsterlandet och rensar. Det är oskönt det.

    Ha en fin dag vännen. Tack för alla trevliga, fina och spännande bilder.
    Kramelikramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ska inte bli mer än 15 och det är för kallt för att njuta ute, men men.
      Varsågod, kul att mina bilder och videon gläder!
      Tack detsamma och kramelikramkram!

      Radera
  7. Hur många TBE-sprutor ska man ta? Och vad kostar det? Sambon och jag funderar på att vaccinera oss.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog första sprutan i april 2002, andra i maj 2002, tredje i april 2003, fjärde i maj 2006, femte i maj 2011, sedan är det vart femte år. Nästa gång är år 2021. Det har varit runt 300 kr varje gång, igår betalade jag 330.

      Kram ♥

      Radera
  8. Ytterligare en samling vackra bilder.
    Å nu börjar jag förstå varför vit sparris är så dyr. Men det är den värd då den är sååååå mycket godare än sin gröna kusin.

    Älskar fotovinkeln i sista bilden:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Inte konstigt alls, att den vita är så dyr. En väldigt lång arbetsprocess med många inblandade. Till skillnad mot den gröna, som kan variera stort i storlek, lite mer hejsan hoppsan.

      Har kommit på att om jag fotovinklar, så slipper jag få med så många ansikten, dessutom får jag med mer saker i bilden. Tack ;)

      Radera
  9. Tur att det finns sparrisar att köpa i affären. Sååå goda, och sååå svåra att odla... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är väldigt svåra att odla för gemene man ;) bäst köpa i affären ;)

      Radera
  10. Intressant med sparrisplantan! Jag tror aldrig att jag har tänkt på hur sparrisen ser ut när den växer, haha. Jag är van att se den i ICA-disken bara ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men, visst är det intressant Jag häpnade över hela "tillverkningen" - en stor apparat.
      Den vita är helt klart mycket godare än den gröna. Och helt klart tre gånger så dyr.

      Radera
  11. Åh, dessa gamla fina hus, så vackra!
    Sparrisen såg inte mycket ut för världen :-) Men tror på dina ord att den var god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de gamla husen vackra! Och snyggt, städat och prydligt överallt.
      Det var en planta, som skulle växa till sig!
      Färdiga, är de ganska så tjocka och vita.

      Radera