torsdag, juni 09, 2016

Vin- och sparrisresan

God förmiddag, torsdag!

Hemma i Lidköping igen. Sovit nästan lika gott som i utlandet.
Nästan, för här var det studentfirande i stan. Hela natten.

Och vilken resa, jag varit med om!
Inte nog med att jag fått vara med om sex olika vinprovningar med cirka tio olika vita och röda viner per gång. Vi har besökt fyra olika vingårdar.
Vi har gått en lång härlig vinvandring och varit på en vinfest.

Inte bara jag, som fotograferar allt och inget.
Detta är på danmarksfärjan.

Och i Tyskland mötte vi Stålmannen.

Vår första champagneprovning - på tyska heter det sekt.
Detta på Tysklands minsta aktiva vinförening Albig.

Kunniga vinbönder berättade med hjärtans lust.

Gammaldags vinproduktion, numera ute ur drift.

"Vinfaten" - ser väl inte så pjåkigt ut?

 

Får visa ett par tre kort på vit sparris också, så ingen tror att jag bara druckit vin.
För övrigt så är det så, att vid vinprovningar, så spottar man i glaset (bredvid) också. Faktiskt. Och man dricker vatten emellan och tuggar bröd.

Må väl, nu ska jag sortera i korten och se vad jag finner mer för något att visa upp.

♥ Ljus och Kärlek ♥

32 kommentarer:

  1. Vilken underbar resa det verkar ha varit! Du hittar verkligen på mycket kul saker. Tyckte jag kände igen första fotot....åkte du mellan Helsingborg och Helsingör? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det ska va gött å leva.
      Jodå, vi åkte Helsingborg-Helsingör först och sen Rödby-Puttgarden.
      Kram!

      Radera
  2. Vilken trevlig resa!
    Och första bilden är ju nästan hemmaplan för mig :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut jättetrevlig. Och jag tänkte allt på er som bor där.
      Kram!

      Radera
  3. Välkommen hem igen! Förstår att dte varit en riktig "höjdarresa" där du både sett upplevt och smakat det bästa. Precis som man önskar att det ska vara.
    Att besöka vingårdar är så roligt likaså att kunna handla lokala viner och ta hem. Kanske fick du även med lite färsk sparris hem.
    Kram och tack för resan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och jo, det kommer nog en och annan bild ytterligare någon annan dag, kanske redan i morgon.
      Kram!

      Radera
  4. Välkommen hem!
    Det har inte gått någon nöd på dig inte!
    Men jag skulle då ALDRIG få för mig att spotta i glaset! 😉
    Kram
    Det är väl ändå vad kan kallar spritmissbruk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, jag har mått så gott, så och gått upp ett helt kilo ;)
      Om man provar 12 olika viner, så är det nödvändigt att iaf hälla ut en del från glaset, man mäktar inte med annars ;)
      Japp, det är ett stort slöseri. Men det är bara att bita ihop, haha!

      Radera
  5. Kul resa! Jag skulle vilja göra en vinprovarresa i Franken. Fina tyska vita viner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte? Frankrike har fint vin. Men de tyska röda, de fanns superba, man har spottat upp sig.

      Radera
  6. Hej och hå redan hemma? Välkommen hem! En resa med så mycket gott... 1 kg upp, det var inte mycket!! Alltid något visst att resa i Tyskland, jag trivs väldigt bra där nere. Håller du på att packa om... något ny rolig utfärd på gång kanske, du har ju tusen järn i elden alltid.
    Om allt går enligt plan så bilar vi neråt i slutet av sommaren, dit näsan pekar får det bli då men kanske en sväng ner mor Österrike också.
    Kram Gerd från Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan? Jo, en vecka går fort och busschauffören bestämde, eller var det reseledaren.
      Nej, jag bär ner min stora resväska till källaren nu. Det blir bara en och annan småresa framöver.
      Jag skulle gärna ha bilat neråt kontinenten men sådant är bye bye numera.
      Kram till dig Elisabeth!

      Radera
  7. Vad häftigt. Hoppas att du fick ett glas gott vin som du inte behövde spotta ut...Förstår att du har fotat och har massor av fina minnen med dig hem. Sparris är ju bara så gott.
    Ha nu ne fin avslutning på veckan och trevlig helg. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick många glas vin och lärde mig att jag avstod det sista i varje glas, annars hade jag väl rullat ut ;)
      Tack, det är gott att vara hemma också. Kram!

      Radera
  8. Härligt att läsa att resan varit fin. Mycket fina bilder du bjuder på. Tycker faktiskt att "vinfaten" ser rätt läckra ut även om de får mig att tänka på alla tankar på jobbet. :)
    Kram och god helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förr var det riktiga vinfat i trä och ek. Här är det mera som mjölktankar, förstår din jämförelse.
      Kram!

      Radera
  9. Blir glad över allt som du varit med om . Vilken härlig resa , och kul att få se lite bilder. Sånt roar.

    Hos mig är det "Big Time" för semester nu. I morgon går jag av passet och blir ledig i 10 veckor. Du måntro jag längtar.

    Ha det gott och Kramelikramkram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det har varit innehållsrikt.
      Så skönt att du går på så lång semester nu. Min pågår fortfarande. Tänka sig, jag har nog haft semester i nio år nu, jag gick i förväg. Brått, som vanligt, haha.
      Kramelikramkram!

      Radera
  10. Ja, den resan är då helt i min smak, föutom sekt då (gillar inga bubbelviner) och att man spottar ut vinet. Vilket slöseri;-) OBS: Jag VET att man spottar ut vin vid vinprovningar. Tycker bara att det är så onödigt;-)

    Dessutom gillar jag färgen på vinföreningen Albigs hus och killens pikétröja för att inte tala om "vinfaten". Läckert, riktigt läckert både att se på och att föreställa sig innehållet. Vilket språk pratade killen/guiden? Eller var det en svensk guide under resan?

    Å vita sparris - som sagt, du inspirerade mig att äta vit sparris flera gånger de senaste veckorna. Såååååå mycket godare än gröna. Hoppas du köpte hem ett lass - liksom olika viner såklart;-)

    En toppen resa helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det blev väl inte så mycket spottande, just. Mer att man hällde ut en del vin i en särskild behållare. Om man provar 12 viner på förmiddagen och 10 på eftermiddagen, är det ganska nödvändigt, annars hade en inte stått på benen, hihi.

      Dem "gröna" killen var en vinbonde. Den mannen bredvid, var vår reseledare och fantastiskt kunnige guide. Numera senior, men har kört vinresor i 30 år och känner massvis med folk i Pfalz. Informationen sker på engelska och tyska och tolkas givetvis.
      Mmm, har köpt en del, mums. Lite av varje. Toppen, toppen.

      Radera
  11. Välkommen hem! Vilken härlig resa du har gjort, vin och sparris..jo jag tackar jag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, det har varit en kulturresa av stora mått.

      Radera
  12. Har följt dej på din resa men inte kommenterat. Köket håller på att
    rivas för att, efter 40 år, moderniseras, så det är "a big mess" härhemma.

    Resan du gjorde, lät precis som vad jag skulle ha njutit av. Roligt att
    få mat för både mage och hjärna och dessutom se vackra landskap.
    Fortsätt med dina resor, så vi fåtöljresande får se mer av världen.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då. Hemmets kärna, inte lätt med mathållningen då, men sen - sen blir det toppen!

      Tack, resan var som gjord för mig, kände det på mig innan.
      Får väl ta det lilla lugna nu en tid framöver.
      Må väl, Ruth!

      Radera
  13. Waow vilken resa! Fantastiskt! (Jag spottade faktiskt en del under våra vinprovningar, för annars hade det blivit lite för mycket vin i kombination med för lite sömn ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, den var fantastisk, resan!
      Det är svårt att särskilja vinerna, om man får i sig för mycket från varje glas, så därför så bäst att avstå en del.

      Radera
  14. Eller förresten, jag spottade inte, men jag hällde ut en del från varje glas ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag lärde mig också att hälla ut det jag inte ville ha, i en särskild bytta. Så gjorde alla. Vinbonden hällde rätt så rikligt, men det var ju för att doften skulle komma fram ;)

      Radera
  15. Du verkar också ha haft en intressant resa!
    Ska läsa ikapp nu, baklänges :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det har jag. Så häftigt att vi var ute på spännande resor samtidigt fast på olika håll!
      Du har ett inlägg före detta, förresten ;)
      Kram!

      Radera