fredag, februari 23, 2018

Våren har kommit till Skåne

God fredagsmorgon! Meteorologerna säger att våren har kommit till Skåne. Skåne gick från höst till vår direkt.

Men snart är det 1 mars och då får vi nog också känna på våren här i Lidköping. Den finns säkert under det lilla snötäcket. Just nu är det fredag med 8 minusgrader, urraburra, men är glad ändå!

Just nu blommar pärlhyacinterna inne hos mig. Och idag blir den dag mina orkidéer får sig en duvning av vattenbad.

 Här har jag den ena novemberkaktusen. Den har blommat om igen nu i februari.

Det är lugnt och skönt i min trappuppgång numera. Men, så tidigt igår morse körde en saneringsbil fram till min ingång. Och snart åkte halva köket ut ifrån den gamla tantens lägenhet. Klart jag undrar, vad som hänt. Många gånger är de, som ambulansen kört fram och tagit hand om henne.
Idag så kom en städfirma och en VVS-bil.
Ja, det är mycket som händer i Livets Labyrinter.

Själv körde jag rally i en berg- och dalbana i natt. Och kom naturligtvis inte fram och hittade inte mina bästa glasögon och - fel fel alltihop! Drömmar är också bearbetningslabyrinter.

💝 Ljus och Kärlek 💝

14 kommentarer:

  1. Vilken blomsterprakt! Ja, nu är våren inte långt borta. Så underbart att den kommit till er meteorologiskt redan nu!

    Ja, livets labyrinter gör sig påminda i mina drömmar också. Inte minst efter min förlust i höstas.

    Önskar dig en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske fel uttryckt, jag bor inte i Skåne, men gläds ändå.
      Ja, jag får till mig många förluster i mina drömmar, mina nära och kära kommer igen.
      Fin fredag till dig också 💝

      Radera
  2. Vad fint det blommar hos dig! Ser ut som det är mer vår i Lidköping än i Skåne - åtminstone inomhus :-)
    Jag har också drömt många märkliga drömmar på sistone. Bland annat har jag blivit jagad av en isbjörn, men jag skrämde bort den med en pinne. Jag kände mig väldigt glad när jag vaknade :-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min vår, är min vår!
      Ja, dessa drömmar. Jag kör ofta bil numera, i mina drömmar. Hm.
      Fin fredag! 💝

      Radera
  3. Så våren har kommit till Skåne? Lite lustigt för de senaste två veckorna har det varit kallare än vanligt och minusgrader vilket det ska bli även nästa vecka. Men jag är inte den som är den utan våren är alltid välkommen!

    Här blev det två buntar tulpaner som jag hoppas ska stå ett tag...

    Kram och ha en härlig fredag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det var inte sant? Nej, tidningarna skriver.
      Tids nog, så. Vi längtar.

      Kram 💝och detsamma, här ska jag ge mig ut i vår kyla (inte vårkyla, så det blev)

      Radera
  4. Ja, vårkänslor har jag då inga än. "Bara" fem minusgrader, vilket räcker gott och väl. Enstaka solminuter också...
    Kul att din novemberkaktus har ändrat "dygnsrytmen". Du klagade ju en gång att den inte blommade. Det måste h*n har hört och vill visa att h*n kan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inga vårkänslor här än heller. Cyklade över isknölar, ingen hit.
      Det är den ena novemberkaktusen som fått frispel, haha, men så tacksam.

      Radera
  5. Aha, så våren är i Skåne? Men när vi pratar med Max har de bara kallt och åter kallt :(
    Men vilka fina blommor du har. De piggar verkligen upp :)
    Kram och trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de bara luras.
      Man får göra vår inomhus i stället.
      Kram och detsamma!

      Radera
  6. Så fina blommor och blommor hänger ju ihop med våren.Så det finns ju hopp. Och orkidéerna bryr sig inte direkt om årstider. Bra så Men att våren skulle ha kommit till Skåne verkar kanske lite väl hoppfullt. Mina vänner där har då ingen direkt vår. Men den kommer.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag bara citerade vad meteorologerna och tidningarna sagt. Här lyser solen idag! Och det är kallt!
      Tack och stor kram!

      Radera
  7. Läste och hörde också att våren kommit till Skåne, men bara en ytterst liten del utmed sydkusten. Låter härligt i mina öron - här verkar våren långt borta - just nu 12 minusgrader. Brrrrr!
    Vilken härlig blomsterprakt du har hos dig - mina två kaktusar brukar blomma på våren, men än har jag inte sett några knoppar.
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med blommor och i kväll kommer jag att få se mer och fler, en hel blomstershow!
      Tack och kram!

      Radera