lördag, augusti 18, 2018

Bykyrkan i Taizé

God morgon! Det är lördag och det blir ett par tre kyrkliga bilder igen i mitt inlägg.
Det som återstår av mina franska kort blir senare skyltar och natur. 

Den romanska lilla bykyrkan.

Här vilar grundaren av kommuniteten Taizé, broder Roger invid porten till den kyrka där allt startade. Han blev 90 år och dog hastigt år 2005.

För 56 år sedan invigdes den enorma Försoningskyrkan, som rymmer sådana mängder av folk.
Det kommer väldigt många svenskar hit. Många konfirmander och äldre ungdomar. Själv hade jag inte hört talas om detta förrän på senare tid.

Jag gick runt och tittade på andra gravar runt bykyrkan. Det ser inte riktigt ut som hemma. Nej, det gör de inte någonstans utomlands. Som hemma.

Det känns lite som att gå tillbaka till medeltiden, när man vandrar runt här bland husen, som bebos av helt vanliga människor.

Klostret ser man inte direkt något av.


Rogivande att gå här i de smala backarna och varmt var det.

Jag blev så gott som bra i ryggen direkt här. Mycket motion och miljön hjälpte nog till. Jag gick inalles 75.597 steg på en vecka och det motsvarar 5,2 mil. Det är SÅ mycket härligt att vara ryggontbefriad! Värt allt!

🙏 Ljus och Kärlek 🙏

18 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och framförallt - skönt att ryggontet försvann! Det är en sån euforisk lycka att INTE känna att man har en rygg :-)

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liite ont i ryggen har jag alltid, men det där gräsliga är borta, jag kan cykla obehindrat utan att tänka på hur jag sätter fötterna, det är lyx!!
      Tack detsamma!

      Radera
  2. Så fina bilder! Och så skönt att höra att du mår bra i ryggen igen :)
    Kram och trevlig lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag mår som jag brukar med min rygg och det är lycka.
      Kram och detsamma!

      Radera
  3. Fina bilder! Å lycka att ryggen inte gör ont!
    Varm Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lycka, man fattar inte hur det kunde vara, nu när det värsta är över.
      Varm kram!

      Radera
  4. Fin byvandring.
    Jag besöker ofta kyrkor och kyrkogårdar i olika länder, så olika från ställe till ställe. Graven påminner mig om den där min kära franska väninna ligger i, tyvärr. Hon blev bara 44 år. En underbar vän och en duktig konstnär.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tragiskt när någon kär vän går bort. Så ledsamt och så ung.
      Tack detsamma.

      Radera
  5. Fina bilder som vanligt och så skönt att ditt ryggonda gått över.
    Ha en härlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ja, jag är så glad för en bättre rygg!
      Kram!

      Radera
  6. Det verkar inte som om det går att kommentera här i dag. Skönt att det ryggonda är borta.

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krånglar det? Men du kom fram till slut. Tack och kram <3

      Radera
  7. Väldigt vackra bilder från fina Taizé. Jag har varit här ett par gånger och känne rigen mig lite grann. Bykyrkan känner jag igen och i Försoningskyrkan har jag varit. Fina lugna dagar med många och långa promenader förstår jag att dte blev.
    Skönt att din rygg har blivit bättre och hoppas den håller sig så.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina minnen härifrån. Visst är det en mycket speciell och helamde miljö.
      Jag är så glad för helandet av ryggen.
      Stor kram!

      Radera
  8. Att du mäktade med så många steg på så kort tid i den värmen - hu f'n gör du?! Helt fantastiskt måste jag säga. Vilken kondis du måste ha. Eloge där!
    Byn är mysig och ganska folktom, vilket såklart kan bero på värmen. Fransmän tar ju ingen siesta, men de kanske börjar med den efter den rekordvarma sommaren i år.

    Kyrkogårdar gillar jag faktiskt. De är rogivande oavsett i vilket land man befinner sig. Sedan är gravarna ju helt olika och skiljer sig åt rejält. Detta kan ju bero på om det är så kallade katolska eller protestantiska kyrkogårdar. Ja, det finns ju fler religioner såklart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min längsta tur på en mil, den gjorde när det var något svalare en dag. Nej, automatiskt så gick benen, haha. Och det gjorde mig gott.
      Folktomt? Det bor inte så många i den lilla byn, men jag såg en och annan, någon parkerade sin bil osv.
      Denna kyrkogården är katolsk.

      Radera
  9. Ser jättefint ut! Det är så bra att du ger mig en ny bild av Taizé! Jag har ju varit på en Taizé-gudstjänst en gång och tyckte att det var hemskt, fick ångest av all tystnad och stelhet. Men på dina bilder ser det fint ut och känns lugnt på ett annat sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vad bra att jag kunde gen en ny bild då. Tystnaden är bara 5 minuter och den har man i andra sammanhang också, även mediala.
      Alla gudstjänster karaktäriseras av mycken sång, på olika språk, och de vackra sångerna är böner i sig, så det är knappt någon predikan.
      Jag blir då väldigt lugn av detta och ungdomarna verkar vilja älska det.

      Radera