onsdag, augusti 14, 2019

Inköpta godsaker

God morgon! Solsken i sinn! Och jag tror jag fixar bort den där Mr. Cold, han har inte fått fäste.

Jag har varit i Taizé tre gånger och har redan köpt på mig tre kors, som jag låtit sätta på silverkedja runt halsen. Därför tänkte jag, att jag köper två hängen och låter juveleraren här hemma göra om dem till örhängen! Det är en G-klav på, perfekt när man sjunger!

Jag har placerat dem på det lilla fat, som jag köpte förra året. I år köpte jag en smyckesgömma, det behövde jag. Allt detta som jag räknar upp är hantverk, gjort av bröderna/munkarna i Taizé. De gör mängder med keramik av alla de slag, alla individuella. Många köper på sig, särskilt koppar och fat. Billigt.

Marmeladen är från bygden och innehåller vinbär.

Här har jag även köpt en flaska rött och en vitt, Bourgogne, allt från trakten. Köpt i en gårdsbutik en promenadväg bort. Har tidigare år gått förbi skylten Parfums de terroir och trott att det var en parfymfabrik, icke! Det betyder jordens dofter. Vi köpte också hemmagjord glass i rån, där.

Visst kan man köpa sig ett "glas" vin eller öl! Det gör man i baren på caféet Oyak och till självkostnadspris. Här vitt vin för 0,60 Euro. Caféet är välbesökt av både ung och gammal, det är både sång och dans där. Där talar vi om kvällarna mest.

Taizé är ingen retreat. Det är högt i tak och mycket sång emellanåt. Det finns dock att välja "Silent group", men bevare mig väl, jag kan vara silent hemma 😀

Detta var läckert. Fanns vid en Second Hand-butik i närheten. Sett skylt tidigare men aldrig gått dit.
Det kommer mera därifrån så småningom.

Näpp, nu ska jag iväg ett lite längre ärende. Må väl, ljus och kärlek!

9 kommentarer:

  1. Det blir säkert jättefina örhängen av de där hängsmyckena!
    Ha en fin dag, vad det nu är du ska göra.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vilka fina och braiga fynd du gjort! Fast jag tycker nog att dom där oktaverna mer ser ut som g-klaver ;-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Så fina och braiga köp Du gjort, saker som Du kan använda, äta och dricka... inget som ligger i en låda och samlar damm

    kram

    SvaraRadera
  4. Ama de casa: Jag ger dig rätt, det är en klav. Ok då gör G-klav. En oktav är visst något mellanrum mellan noterna, läste jag mig till. Nu är klaverna omgjorda till örhängen!

    SvaraRadera
  5. Vilka trevliga souvenirer från din resa! Det är alltid roligt att ha en minnessak med sig hem.

    Kram och god onsdagskväll <3

    SvaraRadera
  6. Vilka fina saker du köpt och extra roligt med sådant man kan använda eller smala på hemma.
    Roligt att se mer från Taizé och upplevelsen där. Jättefina bilder.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig resa du har varit ute på, och så fina saker du köpt med dig hem! Välkommen hem och tack för kramar i min blogg ♥

    SvaraRadera
  8. Alltså dessa G-klaver som verkar vara oktaver eller inte är hur fina som helst. Just du som sjunger gospel kommer väcka mycket uppmärksamhet med dom där. Du lär nog vara ensam om dom. Riktigt, riktigt läckra är dom!

    Vinet i pappmuggen var svindyrt måste jag säga, i ett vindistrikt dessutom. Då föredrar jag Spaniens priser en till max tre Euro.

    Det där "bordet" på sista bilden är hur cool som helst, helt i min smak.

    Ja, det är nog jag som trodde Taizé var ett retreat. Min kollega Mette åkte ju dit många gånger och kallade ställer för retreat, då det sitter kvar i mitt minne;-)

    Bäst av allt är dock att du den här gången inte verkar få en förkylning. Så skönt:-)

    SvaraRadera
  9. Jättefina minnen från resan och det kommer sökert att bli fantastiska örhängen!
    Häftigt bord där på sista bilden!
    Kram

    SvaraRadera