torsdag, februari 06, 2020

Min senast lästa bok

En liten del i min bokhylla. På tal om dagens fråga om böcker.

Idag undrar Orsakullan i sin februariutmaning, vilken min senast lästa bok är.
Min första reaktion var "Plånboken" 😀 ett skämt, förstås, men så googlade jag på det och det var kul läsning! Förr i världen var en plånbok en liten anteckningsbok med inhäftade skrivplån (blad eller skivor), där det skrivna lätt kunde utplånas. och så vidare....... Visste ni detta?

Vi for upp med mor

Skam till sägandes så har jag hållit på med denna ljudboken både länge och väl. Vet inte varför, men ibland kommer det annat emellan.
Först av allt lyssnade jag på Karins "Jag for ner till bror" och den avverkade jag snabbt, väldigt bra!
Innan dess var det även deckarförfattaren Anna Janssons bok "Dotter saknad" och jag väntar gärna på nästa bok i den trilogin.

Idag vilar jag rösten efter gårkvällens sångövning, som var helt i min smak. Liten ändring i schemat men bara positiva saker att träna till. Ljus och kärlek!

12 kommentarer:

  1. Nej, det hade jag ingen aning om=) Att plånbok var en skrivbok. Konstigt att namnet på plånbok består....
    Jag är en periodare när det gäller läsning. Jag har fastnat i en bokläsning och har övergått till handarbete istället. När jag finner lästekniken så betar jag av ett antal böcker.
    Ha en bra dag <3
    Kram

    SvaraRadera
  2. "Vi for upp med mor" tyckte jag var bra men inte alls så bra som den första. Förmodligen kommer jag att läsa del 3 när den kommer.

    Kram och god torsdag <3

    SvaraRadera
  3. Intressant om det där med plånboken! Har inte funderat på det förut, ordet har liksom bara funnits där, men visst är det ett märkligt ord för det som plånboken används till idag :-)

    Ha en härlig torsdag!

    SvaraRadera
  4. Jag har just läst ut Elena Ferrants bok nr 2 i Neapelkvartetten, "Hennes nya namn". Det tar lite tid att läsa Ferrante, för det är ingenting man bara kan skumma igenom och ändå är de riktiga bladvändare.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. jag började med Smirnoff, för mycket elände för min smak

    SvaraRadera
  6. Båda böckerna har jag läst och tyckte om dem. Men ibland är det ju så att annat kommer emellan. Jag tar gärna med mig en bok och lyssnar på när jag är ute och går eller när jag gör annat hemma. Givetvis är inte alla böcker lämpade för det men en del. "Dotter saknad" har jag också läst . Riktigt bra.
    Roligt att sångövningen gick bra och var trevlig.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Aldrig hört förr att plånbok var något annat än det man typ hade pengar i förr ;-) fast jag har fortfarande pengar i min börs :)

    Att läsa är bra, avkoppling och njutbar egentid, men inte alltid hjärnan håller med.

    kram

    SvaraRadera
  8. Tack för den infon om plånboken alltså. Det visste jag inte heller.
    Karin Smirnoffs böcker har ju fått strålande recensioner överallt och ligger i topp på Akademibokhandelns 1-10 lista. Så dom ska jag köpa när de kommer ut som pocket.
    Anna Janssons böcker är alltid bra, har nog läst de flesta hon skrivit. Hennes böcker har ju även blivit tv-serier som är riktigt bra faktiskt.

    SvaraRadera
  9. Skriver upp titeln ,-)
    Ljudböcker har jag bara provat en gång, så tråkig bok att både gubben och jag somnade varje gång ,-)))
    Har aldrig läst någon av Anna Jansson böcker förut!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  10. Va lustigt, för just "Jag for ner till bror" hade jag med på vår bokcirkelträff som vi ska läsa till nästa gång, OM mina bokcirkelvänner redan läst den som jag hade som nr 1 : "Tatueraren i Auschwitz", men ingen ha rlästa om Tatueraren, så vi börjar med den, men jag har ju båda i pocket här hemma nu, så de ska läsas!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Va lustigt, för just "Jag for ner till bror" hade jag med på vår bokcirkelträff som vi ska läsa till nästa gång, OM mina bokcirkelvänner redan läst den som jag hade som nr 1 : "Tatueraren i Auschwitz", men ingen ha rlästa om Tatueraren, så vi börjar med den, men jag har ju båda i pocket här hemma nu, så de ska läsas!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Jag hade en bokhylla då jag var gift. I samband med skilsmässan sålde jag nästan alla böcker eller gav bort. Så gör jag också nu då jag läst ut någon.
    Men bokhyllor kan vara väldigt vackra, och några FÅ böcker avstår jag inte från.
    Har haft för lite tid att läsa de senaste månaderna...

    SvaraRadera