fredag, juli 10, 2020

Fem en fredag - Sommarfrågor

God förmiddag och äntligen en frukost på balkongen i solskenet!
Det var i morse, det - och det har redan mulnat på, så jag fångade så många solstrålar som möjligt där ute och läste tidningen. Andra sysslor fick vänta tills senare, jag har min frihet.

EliseMatilda ställer idag sommarfrågor:
  1. Hur spenderade du somrarna som barn? Vi hade en underbar trädgård hemma med gunga och så hade jag min cykel att ge mig ut på. Vi tog ofta utflykter, mina föräldrar och jag plus ev. sommarbarn eller någon släkting. Vi åkte både korta och långa resor. De långa gick oftast till mammas hembygd runt Sala i Västmanland men vi var också till Stockholm flera gånger, där mamma hade bott.
  2. Hur spenderar du sommaren i år? Min sommar är hemester och jag försöker göra det lilla jag kan.
  3. Vad skulle du vilja göra i år men som inte går? Träffat alla mina barn och barnbarn!!! Jag hade också kunnat vara iväg på en vinresa till Pfalz och i augusti kanske en resa till Frankrike, men lusten är liksom bortblåst vad gäller utlandet.
  4. Vilken är favoritsysslan på sommaren? Att kunna vara ute. Gärna cykelturer. Njuta i solstolen på balkongen.
  5. När brukar du ta första doppet? Ingen aning. Jag har faktiskt badat 1 maj men det är några år sedan och nu har jag dragit mig för det.

Orsakullan frågar och jag svarar:
1. Jag dricker allra helst vatten från kranen under dagen. Till kvällsmaten är det gott med ett glas rött vin. Kan funka med en öl.
2. Jag äter allra helst fiskrätter, men jag är i princip allätare och kan bli sugen på lite olika.

Igår kväll såg det så här vackert ut. Solen hade trillat ner men efterdyningarna var oerhört vackra. Nu är det zoomat med min mobil så kvaliteten är därefter.

Trevlig fredag och för min del ska döttrarna och jag "ses" över ett glas vin till kvällen, var och en på sitt håll, i en skål!

Ljus och kärlek.

15 kommentarer:

  1. som barn fick lag mest leka, cykla och bada med min lillebror, föräldrarna hade sin affär, jag ska snart cykla till min 88-åriga mor.

    SvaraRadera
  2. Din kvällsbild är så vacker, det är tur Du har Din balkong där Du kan sitta och äta frukost och samtidigt fylla på med solvitamin :)

    Sommaren som barn bestod av att åka hölass, rida, chilla med kanin, get, häst och kor... uppvuxen på bondgård.
    Men även husvagnssemester till fjället...

    kram

    SvaraRadera
  3. Jag tror de flesta av oss längtar mer efter nära och kära än utlandet ♥️ kram

    SvaraRadera
  4. Ja, numera är det hemester som gäller för dem flesta. Kommer det inget vaccin så lär det bli samma sak nästa sommar misstänker jag tyvärr.
    Hoppas du har bättre väder än vad vi har för här ösregnar det.

    Kram och god fredag <3

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar kvällshimmel!
    Ha en skön fredag (det som är kvar av den).
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Så skönt med lite sol på morgonen och frukost på balkongen. Här också och maken överraskade med en "bubbelfrukost". Så gott och trevligt.
    Lite mer mulet här också. Men helt ok. Även lunch på balkongen.
    Fin solnedgångsbild.
    Trevligt att träffa döttrarna senare i kväll.
    Önskar dig en fin fredag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Åh så vacker kvällsbild! Vad trevligt det ser ut med frukost på balkongen. Ha en fortsatt trevlig fredag!

    SvaraRadera
  8. Man mister lysten på å legge planer når verden har blitt som den har blitt. Man vet ikke hvordan det ender og kan like gjerne bare være hjemlig.

    SvaraRadera
  9. frukost ute är härligt. jag klär gärna på mig lite extra om jag skulle kunna sitta ute. det är nog bäst att stanna hemma i år och hoppas på bättre tider

    SvaraRadera
  10. Kul att läsa om dina sommarminnen som barn, det var så mycket lättare att ta vara på sommaren som barn! Hoppas resorna du planerade blir av senare.

    SvaraRadera
  11. Vad härligt att du och dina döttrar tar ett glas vin ihop utan att vara på samma ställe! Bra idé. Den ska jag ge mina barn!

    SvaraRadera
  12. Solnedgången är ju helt underbar! Bra fångat!
    Det är så himla olika just nu vad gäller vädret. Det räcker med drygt tio kilometer för att vädret kan skilja sig totalt. Nu ligger Lidköping ju lite längre bort än tio kilometer, men min bästis Yvonne som bor söder om stan hade strålande sol hela dagen, medan Täby hade molnigt hela dagen. Mycket lokalt väder i år.
    Reseplaner lär vi nog få lägga på is minst ett år skulle jag gissa. Å så direkt sugen är man ju inte heller. Det håller jag med dig om. Dessutom är vi svenskar ju inte ens välkomna på kontinenten, så...

    SvaraRadera
  13. Jag såg en intervju med de modigaste (?) eller halstarrigaste turisterna som hoppat på första flyget för att komma ner till solen! De menade att man absolut inte kan semestra i Sverige pga det usla vädret...och att få sola var värt alla coronarisker..
    Tur vi alla är olika. Hoppas du hade en trevlig digital träff med döttrarna

    SvaraRadera
  14. Så fint där med barndomen :). Blir varm inombords av gungan som du beskriver. Det får mig att minnas dagarna som barn när jag gungade hos min mormor och morfar på deras gård :).

    SvaraRadera
  15. Fina sommarminnen från barndomen och en fantastisk bild på solnedgången!
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera